Robert
Topic Author

Husregel: Mutationspoäng

Mon 15 Aug 2022, 13:25

OBS. Detta regelförslag är inte för dig som tycker att År Nolls system med mutationspoäng fungerar bra.

Reglerna runt hur mutationer kräver mutationspoäng för att ens kunna användas har aldrig fallit vår spelgrupp på läppen. Då jag ändå vill kunna köra år noll med gruppen, satte vi oss ned och försökte komma på ett alternativt sätt att hantera detta utan att behöva skriva om varenda mutation. Förslaget som vi enades om var att mutanter kan använda sina mutationer när de vill, men varje mutationsanvändning ger en utmattning (en mutant som använder 2 mutationspoäng med mutationen Vilddjur för att ge en SLP 2 i skada, samlar på sig 2 utmattningstärningar). Speltekniskt fungerar 1 utmattningstärning som en vanlig T6. Varje gång spelare använder en färdighet slås även utmattningstärningen/-tärningarna. Varje 1a på en utmattningstärning uppväger en 6a. Totalt kan en spelare samla på sig 10 utmattningstärningar, innan man helt enkelt slocknar av utmattning. Maximalt kan en spelare buffa upp en mutation 5 steg/mutationsanvändning (vilket då skulle ge mutanten 5 utmattningstärningar. Utmattningen håller i sig fram tills dess mutanten får en god natts sömn (en normal sömncykel nollställer utmattningen). Vi har spelat under 5-6 timmar med detta system, så systemet är inte hårdtestat, men vi har i alla fall inte ännu stött på några problem.

Det ska tilläggas att vi, i vissa fall även kräver ett lyckat slag för en relevant färdighet för att mutationen ska kunna användas. I fallet ovan med mutationen Vilddjur kräver bett/kloattackerna först att mutanten får en lyckad tärning i Slagsmål för att kunna träffa med sina attacker.

Fenhorn
Moderator

Re: Husregel: Mutationspoäng

Mon 15 Aug 2022, 14:08

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur de reglerna skrevs men FL har ju laddat upp en MÅ0 -> BRP konvertering och jag har för mig att i den så används inga MP. Kanske är något att ta inspiration från (eller inte, eftersom jag inte minns riktigt hur de är skrivna).
"Thanks for noticing' me." - Eeyore