Extremt matnyttiga tankar där.
Det finns en utpräglad variation i ledarstil vilket gör att vissa grupper under en trygg och lugn ledare blir stabila medan andra ledare känner behov av att ständigt demonstrera sin makt med tjuvnyp så att oron sprider sig neråt i leden. Detta bör man ta fasta på i scenariot så att minst två vargmän konkurrerar - om ledarskap eller positioner längre ner.
Det fanns enligt Tomas förslag en utstött flockmedlem i spelgruppen. Denna kan i så fall försöka hitta vägar tillbaks till flocken, genom sitt handlande. Där får man en konflikt med den svagaste bland de egentliga flockmedlemmarna. Ingendera vill vara gruppens
Omega, liksom.
På liknande sätt kan den vacklande, tillförordnade, ledaren utmanas av Raogas egen utmanare. Man gör helt enkelt siaren i gruppen maktlysten, fast på ett sätt som innebär att denna hela tiden testar och ifrågasätter ledaren.
I övrigt känns det naturligt med två honor och två hanar, liksom att alla har en förmåga som gör dem självskrivna i aktionsgruppen på det att deras plats inte ifrågasätts. Man har, som Henke föreslog, blivit ivägskickade av Onda Bettet själv. Vilka dessa egenskaper och förmågor är kan och bör diskuteras.
Såvida inte alla siare bland vargfolk är honor, så föreslår jag att spelgruppens siare är en hanne. Och för att inte den utstötta ska vara en direkt kopia av Grisselhår föreslår jag att denna är en hona. Alltså återstår att könsbestämma ledaren och den fjärde gruppmedlemmen.
Slutligen skulle vargarna kunna komma från olika flockar och ha varierande kännedom om varandra. Gruppen är ihopsatt just för att utföra Onda Bettets kommandoraid. Det skulle kunna underlätta spelet också, alltså att vargarna naturligt känner av varandra i början. Måhända är inte rangordningen heller bestämd i förhand, utan startscenen går ut på att testa och hetsa varandra för att hitta positionerna.
Om spelarna tar roller av vargmän vore det kul om de kunde spela som vargmän, exempelvis att de aldrig ljuger eller förställer sig - kan nog bli en utmaning.
Det är sådana förbehåll jag själv kan ha inför upplägget. Alltså att det blir ganska utmanande att såväl förutse (skriva) och spela karaktärerna. Men däri ligger måhända utmaningen och resten av scenariot kan hållas tämligen simpelt. Man gör det
väldigt karaktärsdrivet, helt enkelt. Handling i form av interaktion med mänskliga bifigurer kan sparas till slutet, tänker jag mig.
Tvillingmagikerna har måhända förutsett Onda Bettets drag och inväntar hennes utsända. Karaktärerna är alltså väntade och de båda magikerna har sina egna planer för "hedersgästerna". Fundibera kan exempelvis hetsas av kopplingen till (varg-) månen och måhända använda gruppen för att närma sig Onda Bettet, okrönt drottning av Vulferveden. En allians skulle kunna spela in i hennes egen agenda? Kamalkus kan ha (ännu) mera hedonistiska drifter att mätta. Eller så vill han använda flocken i ytterligare ett av sina försök till självmord? Kanske har Fundibera lurat i honom att han kan möta döden genom att bli sliten i stycken under en
Vargamåne? (En
väldigt passande titel, i så fall.

)
Frågan är alltså om man ens behöver blanda in kampen om konfluxen i just detta scenario, annat än som bakgrund till berättaren. Vargmännen (och -kvinnorna) tordes vara mera jordnära existenser och inte förväntas kunna förstå eller överväga taktiker i kampen mot Shagul.
I övrigt tycker jag också att det luktar tunnelkräl med kastellen som huvudmål. Den utstötta flockmedlemmen känner måhända till någon alternativ ingång, som i sin tur kan ha lämnas öppen för att lura flocken in i källarhålorna. Och så vidare.