Zod
Topic Author
Posts: 20
Joined: Thu 19 Mar 2020, 12:31

Speja, Smygattack och bakhåll

Wed 09 Sep 2020, 18:20

Hej

Jag är nyfiken på hur ni hanterar scenariot att spelarna går in i en ny hexagon med ett lyckat slag för speja. Låt säga de då upptäcker fiender på distans avstånd:

1. Slår fienderna också för speja i detta skede?
2. Om spelarna vill fly får de då göra det? eller krävs ett slag för att fly från konflikten?
3. Om de inte är upptäckta av fienden får de då göra smygattacker och hur går det i så fall till på tex en slätt utan någon som går att gömma sig bakom?
4. Kan de använda bakhållsregeln istället? och hur går det i så fall till på tex en slätt utan någon som går att gömma sig bakom?
5. Om spelarna går in i hexagonen med misslyckat slag för speja?

Mvh Martin
 
Lalipat
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Speja, Smygattack och bakhåll

Wed 09 Sep 2020, 19:51

Ett lyckat slag för Speja innebär, när vi spelar, att de upptäcker eventuella möten på avstånd innan de blivit upptäckta.

1. Nej
2. De kan undvika mötet utan att slå något nytt slag.
3. Jag skulle tillåta smygattacker, men så klart med slag mot Smyga (modifierat av terrängen).
4. Samma som ovan. Jag tänker att det även på slätt kan finnas någon skön liten kulle eller liknande.
5. Då blir de överrumplade av mötet och har inte möjlighet att undvika det.
 
Zod
Topic Author
Posts: 20
Joined: Thu 19 Mar 2020, 12:31

Re: Speja, Smygattack och bakhåll

Fri 11 Sep 2020, 06:59

3. Ok, Jag förstår inte hur smygattackerna går till. Slår spelarna dessa individuellt eller slår de i grupp? (Spelarnas sämsta FV mot fiendens bästa)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4484
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Speja, Smygattack och bakhåll

Fri 11 Sep 2020, 09:10

3. Ok, Jag förstår inte hur smygattackerna går till. Slår spelarna dessa individuellt eller slår de i grupp? (Spelarnas sämsta FV mot fiendens bästa)
Om spelarna inte är sedda utav fienden så kan de de utföra en s.k. Smygattack eller ett Bakhåll.

Smygattack
Den som utför en Smygattack väljer hur nära fienden han vill vara när han gör själva Smygattacken. Detta beror på vilket vapen som används. Som oftast så är det Armslängd som gäller. Han slår då för Smyga, modifierat utav avstånd. Offret slår för Speja. Om du lyckas så får du en fri handling innan man drar Initiativkort som då kan användas till att utföra själva Smygattacken med, men man får använda denna fria handling till vad man vill. Om denna fria handling används till att utföra en attack så får fienden inte försvara sig mot denna. En Smygattack utförs individuellt så även om flera karaktärer utför en Smygattack så slås alla Smyga mot Speja slag individuellt.

Bakhåll
Om man vill utföra ett Bakhåll emot en fiende som är i rörelse så väljer man på vilket avstånd som man vill utföra Bakhållet. Om flera karaktärer är med i Bakhållet och de vill vara på olika avstånd så är det, det närmaste avståndet som man använder för att modifiera färdighetsslaget. Detta är ett s.k. gruppslag och det är den i gruppen som har lägst värde i Smyga som slår och det är den fiende som har högst i Speja som slår för fienderna. Eftersom de som utför ett Bakhåll inte behöver röra på sig så modifieras deras färdighetsslag med +2. Om Bakhållet lyckas så får alla i Bakhållet en fri handling (som förmodligen används till att attackera med) innan man drar Initiativkort.

Tänk på att när man sedan drar Initiativkort så finns det en regel att om en man utför en attack som SL bedömer vara överraskande får man dra ett extra Initiativkort och välja det kort man vill. Både Smygattack och Bakhåll är överraskande.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Zod
Topic Author
Posts: 20
Joined: Thu 19 Mar 2020, 12:31

Re: Speja, Smygattack och bakhåll

Mon 14 Sep 2020, 07:40

3. Jag skulle tillåta smygattacker, men så klart med slag mot Smyga (modifierat av terrängen).
Jag hittar ingen tabell för terrängmodifikation när det gäller smyga. Vilka modifikationer kör du med?

Mvh Martin
 
Zod
Topic Author
Posts: 20
Joined: Thu 19 Mar 2020, 12:31

Re: Speja, Smygattack och bakhåll

Mon 14 Sep 2020, 07:44

Smygattack
Den som utför en Smygattack väljer hur nära fienden han vill vara när han gör själva Smygattacken. Detta beror på vilket vapen som används. Som oftast så är det Armslängd som gäller. Han slår då för Smyga, modifierat utav avstånd. Offret slår för Speja. Om du lyckas så får du en fri handling innan man drar Initiativkort som då kan användas till att utföra själva Smygattacken med, men man får använda denna fria handling till vad man vill. Om denna fria handling används till att utföra en attack så får fienden inte försvara sig mot denna. En Smygattack utförs individuellt så även om flera karaktärer utför en Smygattack så slås alla Smyga mot Speja slag individuellt.
Var befinner sig spelaren om den misslyckas med smygattacken? (lyckas den ta sig fram till önskad zon eller blir den upptäckt på vägen?)

Mvh Martin
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4484
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Speja, Smygattack och bakhåll

Mon 14 Sep 2020, 09:49

Var befinner sig spelaren om den misslyckas med smygattacken? (lyckas den ta sig fram till önskad zon eller blir den upptäckt på vägen?)

Enligt regelbok så blir man upptäckt på avståndet man började på (s.87).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest