User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Var hittar jag "Den fjättrade gåsen" idag?

Mon 06 May 2013, 13:33

Hej! Jag har letat runt efter fanzinet men kan inte hitta det. Vet att jag har haft en användare på 80talsspel.se men kan inte komma in på sidan längre, vet inte om det är brandväggen på jobbet eller om sidan inte finns kvar längre. Verkar även som att en annan webb-domän knuten till zinet har slutat fungera så jag befarar det sistnämnda.

Är det någon som har koll på var jag kan ladda ner eller köpa zinet? Var det bra?

MVH
/Matteo
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Var hittar jag "Den fjättrade gåsen" idag?

Thu 15 Aug 2013, 13:29

Är någon som var involverad eller insatt i Den Fjättrade Gåsen aktiv på det här forumet? Jag undrar om det fanns, eller till och med finns kvar några fanzines med Mutant tema? Fanns det någon föregångare till DFG? Som jag förstod det fanns den länge och började göra material till Mutant 2.

Frågorna är många och svaren få. Jag har gjort lite efterforskningar själv men tänkte att det här var rätt ställe att fråga på.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Var hittar jag "Den fjättrade gåsen" idag?

Thu 15 Aug 2013, 14:58

Är någon som var involverad eller insatt i Den Fjättrade Gåsen aktiv på det här forumet? Jag undrar om det fanns, eller till och med finns kvar några fanzines med Mutant tema? Fanns det någon föregångare till DFG? Som jag förstod det fanns den länge och började göra material till Mutant 2.

Frågorna är många och svaren få. Jag har gjort lite efterforskningar själv men tänkte att det här var rätt ställe att fråga på.
Min sista/enda inblandning i DFG var ett aventyr forlagt till Marjura till tiden innan Svavelvinter, som jag skrev ihop med Peter Lexelius (som ar den skrev och gav ut DFG) med MUA-baserade regler. Det numret gavs aldrig ut och jag fick intrycket att livet tog over.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Var hittar jag "Den fjättrade gåsen" idag?

Thu 15 Aug 2013, 15:55

Är någon som var involverad eller insatt i Den Fjättrade Gåsen aktiv på det här forumet? Jag undrar om det fanns, eller till och med finns kvar några fanzines med Mutant tema? Fanns det någon föregångare till DFG? Som jag förstod det fanns den länge och började göra material till Mutant 2.

Frågorna är många och svaren få. Jag har gjort lite efterforskningar själv men tänkte att det här var rätt ställe att fråga på.
Som jag minns det var DFG tämligen ensamt om att ge ut material om Mutant under så lång tid (ca fem år, gissar jag). Tror faktiskt inte att det fanns någon direkt föregångare.

Om DFG var bra? Inte alltid men ganska ofta. En hel del av materialet som Järnringens frilansare skrev var riktigt bra. Annat var bara hyfsat, några få texter var direkt svaga. Mest ojämna var illustrationerna, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är de (och inte texterna) som brukar kosta i rollspelssammanhang. Jag tror att jag har alla nummer. Vill minnas att de senare numrena var klart bättre än de tidiga, som var inriktade på Mutant 2. Fanzinets tidiga nummer kom innan MUA släpptes.

Jag skrev själv ett par texter till DFG, liksom Tomas "Muterad Mungo" Johansson. Mina texter finns nog på en ännu väckbar hårddisk. Tror jag.

Jag tror inte att DFG kommer att släppas som PDF:er. Vill minnas att Lexelius aviserade att han avstod från att göra det. Jag hoppas att jag har fel.
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Var hittar jag "Den fjättrade gåsen" idag?

Thu 22 Aug 2013, 09:41

Tack för era svar! Mycket glad över att ha fått klarhet i vad som hände.

Synd att tidningen försvann, men livet kallar såklart och tiden räcker inte alltid till. Det är synd att de inte ligger uppe som PDFer, vad jag har läst i obskyra blogginlägg var det pga. att det skulle ta en massa tid att återuppbygga tidningarna. Vet inte riktigt vad det innebär, men det kanske är en massa jobb. Hoppas att folk håller i de som finns så att de inte försvinner helt - och vem vet, någon driftig själ kanske skannar in dem någon gång. Who dares to dream?

Det är synd med fanzines eftersom att de inte har arkiveringsplikt (eller vad det heter) som officiella trycksaker har i sverige. Mins att jag satt i lässalarna på universitetsbiblioteket och läste gamla Sinkadus i Lund, kändes väldigt mycket som Enkyklopedistens Klagan till UA.

Dock gillar jag verkligen tanken med fanzine, även om pappersutgivningen känns lite föråldrad. Det känns sorgligt när det blir ett hinder för tillgängligheten att använda gamla utgivningsmetoder, men det känns som att jag värdesätter mina pappers tidningar mer än de jag har på datorn.

Var Lexelius en del av Järnringen, eller behövde han söka tillstånd av dem eller Paradox för att ge ut ett fanzine som kretsade kring deras IP?
 
User avatar
Thomas
Posts: 94
Joined: Mon 24 Sep 2012, 19:39

Re: Var hittar jag "Den fjättrade gåsen" idag?

Thu 22 Aug 2013, 10:23

Nej, han var inte del av JAB även om han och någon till skrev ett kapitel ihop i Österhavetboken. Har jag för mig. Att ge ut fanmaterial är inget som krävts tillstånd för. Eller åtminstone inget som någon bråkat med entusiaster om. Jag får för mig att DFG var fokuserat på gamla mutant så länge helt enkelt för att det var vad han gillade mest. Men andra vet säkert mer än mig. Försöker dra mig till minnes vad jag hört från andra eller vad som skrevs på JAB:s gamla forum.
Insta @lofvingart | Writer Svavelvinter, Machinarium , Elysium etcetera

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest