User avatar
Kramsrof
Topic Author
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

När får man erfarenhetspoäng för sin mörka hemlighet?

Sat 16 May 2020, 14:53

Jag och de jag spelar med var inte helt överens om hur vi ska se på den mörka hemligheten och när den ger erfarenhetspoäng.

Enligt en åsikt så bör man få EP när man har agerat/rollspelat utefter den mörka hemligheten, som ett belöningssystem för att ha agerat "in character".
En annan åsikt var mer en tolkning av själva texten på s. 37 "Har du påverkats av din mörka hemlighet?" som något som händer en, inte något som man gör. Dvs det blir upp till SL att använda den mörka hemligheten för att påverka spelarna, och först då får de EP för den mörka hemligheten.

Hur ser ni på EP och den mörka hemligheten? När ger ni ut/får EP i relation till den mörka hemligheten?
 
User avatar
michael
Posts: 57
Joined: Tue 24 Sep 2019, 13:31
Location: Stockholm, Sweden

Re: När får man erfarenhetspoäng för sin mörka hemlighet?

Sat 16 May 2020, 19:09

Om spelaren bakar in sin mörka hemlighet på ett sätt som är rimligt och spännande tycker jag att spelaren bör får 1 EP.

Som SL kan du förhindra eller motverka de flesta situationer som uppstår som ger erfarenhetspoäng, men själv tycker jag nog det är tjänstefel att inte spela vidare på sådana situationer om spelaren själv öppnar upp för det.
"To fall in hell, or soar angelic, you need a pinch of psychedelic."
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4484
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: När får man erfarenhetspoäng för sin mörka hemlighet?

Sat 16 May 2020, 19:26

Om en mörk hemlighet kommer med i en scen på ett naturligt sätt och den har någon form av relevans för scenen så tycker jag nog att grabben ska ha poäng. För min del så är det spelarens sak att spela sin mörka hemlighet. Visst har det väl hänt att jag har använt en spelares mörka hemlighet på mitt initiativ någon gång men oftast är det spelaren som gör det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Kramsrof
Topic Author
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: När får man erfarenhetspoäng för sin mörka hemlighet?

Thu 21 May 2020, 01:39

Bra svar, det tycker jag låter mycket rimligt. Det blir som en bra morot för spelarna att utföra handlingar som kanske är mindre speltekniskt bra, men istället desto bättre rollspelsmässigt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest