Lalipat
Topic Author

Brutna äventyrare

Sat 29 Feb 2020, 14:52

Vid senaste spelmötet slogs äventyrarna mot ett gäng järngardister. Två av äventyrarna var brutna större delen av striden, så spelmötet blev inte särskilt roligt för dem, eftersom striden upptog större delen av mötet. Hur hanterar ni andra spelledare sådana situationer?

Fenhorn
Moderator

Re: Brutna äventyrare

Sat 29 Feb 2020, 15:05

Har aldrig haft en strid som tar upp större delen av ett spelmöte. Strider är normalt sett väldigt snabba i Svärdets Sång. Nu man får ju använda färdigheterna Läkekonst/Skaldekonst i strid för att häva att de är brutna. Beroende på var striden äger rum och vilka som är inblandande så kan ju även SLP göra detta. Men som sagt, strider är normalt sett inte så långa och även om det kan vara mycket strider under ett spelmöte så brukar det ju finnas en paus mellan striderna där Läkekonst/Skaldekonst kan användas, kanske även lite vila för att naturligt häva att de är brutna. Om det är så att det inte finns tid till vila och att alla misslyckas med färdigheterna så kan ju SL alltid använda 'misslyckas framåt' konceptet och låta ett misslyckat Läkekonst slag bli lyckat men med någon form av konsekvens.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Gangir

Tue 03 Mar 2020, 11:06

Tror den längsta striden vi haft varit sådär en 10 spelrundor... 

Lalipat
Topic Author

Tue 03 Mar 2020, 20:00

Att striden tog större delen av spelmötet var en överdrift av mig. Jag skulle gissa att den tog ca en timme, men även det är ju ganska lång tid att sitta bruten som spelare. Oavsett det är det inte huruvida det går att ha långa strider i spelet som min fråga gäller, utan hur ni hanterar de tillfällen då reglerna gör att spelare sitter sysslolösa.

I mitt exempel misslyckades äventyrarna att läka varandra och en av dem inledde striden bruten med en perforerad tarm (kritisk skada) som gjorde att han inte kunde läka. I det senare fallet körde jag på något som jag antar faller in under ”misslyckas framåt”, genom att låta honom Samla sina sista krafter för att bli obruten, men med tillägget att om han blev bruten igen skulle han dö direkt (vilket hände). Det är nog exempel på andra sätt att misslyckas framåt som jag är ute efter.