Lalipat
Topic Author

Flyktväg från Stenetand

Sun 16 Feb 2020, 10:46

Äventyrarna i min spelgrupp är (för andra gången) i Ramakved och vill leta skatter i Stenetand. De är samtidigt på flykt från Rostkyrkan sedan de pajat roststatyn i Haggahus. Min plan är att äventyrarna kommer se och höra en patrull järngardister (sökande och frågande efter dem) från fästningen. Det senaste mötet med järngardisterna slutade med att två äventyrare dog, så den här gången tänkte jag låta gasten i Stenetand erbjuda dem en flyktväg genom gångarna under berget. Vad tycker ni ska finnas i gångarna?

Mr Oldtimer

Re: Flyktväg från Stenetand

Wed 19 Feb 2020, 13:17

Vad sägs om en mindre grupp slavar som flytt och gömt sig här nere? Smutsiga, hungriga och paranoida. Hjälper spelarna dem? Litar de på spelarna? Anger de spelarna mot sin egen frihet? Blir det en början till motståndsrörelse?
Kanske det går att koppla någon lämplig händelse till gastens osalighet? Finns det något de kan göra för att lösa gasten från att hemsöka platsen? (Är inte där med mina spelare än så kommer inte ihåg några detaljer)

Lalipat
Topic Author

Fri 28 Feb 2020, 09:54

Förra gången äventyrarna var i Ramakved mördade de slavhandlarnas ledare, så det finns inte riktigt något slavläger kvar. Några gamla slavar kan däremot ha grävt en gång från sin grotta till fästningens underjordiska gångar och där fastnat hos och eventuellt blivit dödade av blodlingen. Det ger också äventyrarna den flyktväg jag eftersöker. Bra uppslag! Tack för det!

Byrax

Fri 28 Feb 2020, 10:25

Har inte läst/spelat kampanjen och detta är nog helt fel, men i det gamla dataspelet Thief (eller om det var Thief 2) låg det döda kroppar i en katakomb. Varje kropp (typ 3-4 st) hade rejält med guld att plundra och man rusade mellan liken/skeletten för att sno åt sig. Det femte vaknade när man böjde sig fram... Kanske går det anpassa på något sätt till spelet om det är dungeon crawling i detalj där nereoch skrämma de förmodat giriga spelarna lite.

Lalipat
Topic Author

Sat 29 Feb 2020, 14:48

Har inte läst/spelat kampanjen och detta är nog helt fel, men i det gamla dataspelet Thief (eller om det var Thief 2) låg det döda kroppar i en katakomb. Varje kropp (typ 3-4 st) hade rejält med guld att plundra och man rusade mellan liken/skeletten för att sno åt sig. Det femte vaknade när man böjde sig fram... Kanske går det anpassa på något sätt till spelet om det är dungeon crawling i detalj där nereoch skrämma de förmodat giriga spelarna lite.
Ja, inte dumt! Jag har tänkt att de ska råka på lite lik före och efter sammandrabbningen med blodlingen. Det kan nog hända att jag lånar idén om att låta något vara en likätare eller gast.