Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Jazzklubb i Hindenburg

Tue 29 Jan 2013, 06:31

Med orden "vi är alla med i ett jazzband men vi spelar aldrig" började mina rp att planlägga hur de skulle göra om sin 125m2 undervåning till kvarterets jazzhåla.

Rp hyr för närvarande lägenheten ovanför den blivande jazzklubben. Planen är att låta inreda lagerlokalen med en scen, bar och shyssta sittplatser. Huset ligger i närheten av garnisonen och planen är att inrikta sig på dessa glada gossar för att dra in pengarna.


Jagsom sl gillar iden av flera orsaker

1. Spelarna själva gör saker i världen som passar in med deras karaktärer.
2. Ger väldigt mycket socialt spel över hela hindenburg.
3. Klubben kan tjäna som hub för flera äventyrsfrön och intresanta slp tex dragos dräggel ;)

Men vad ska man tänka på när man driver ett bolag? Järnringen ger vissa bra men också många väldigt dåliga ideerpå detta. Från bolagsregelerna kommmer jag att ta med två saker

1. Licenstyperna
2. Kejsarpengen

Resten är för ogenomtänkt för att passa en rollspelande grupp.

Vad som är kvar att göra är då följande:

1. Se vad debehöver för saker för att göra om en sliten lagerlokal till en shysst klubb
2. Kolla vilka leverantörer de vill ha med tokjos, tinner och ölmust (det är tal om att producera eget men tror det kan bli svårt i början)
3. Bestämma eller sätta upp slumptabeller för hur klientelet flyter. Kan ge bonusar vid rykte och så.

Så vadtror ni?
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Jazzklubb i Hindenburg

Tue 29 Jan 2013, 21:19

Det här är en jättebra idé. En Rp i min kampanj driver en bank och det har verkligen blivit en samlingspunkt i kampanjen.

Jag skiter helt i bolagsreglerna, jag tycker inte de funkar. Men det är ju jätteroligt om de får ta ut kejserliga ämbetsmän på mutmiddagar, hålla sig väl med de lokala gangstrarna och alla andra som de kan behöva stå på god fot med för att driva sin klubb. Personalen kanske är organiserade knegare eller lejonordnare, eller hänger med Nimrodbrigaden. Skitbra inledningar till äventyr.

Jag struntar också helt i det ekonomiska, det går så bra som spelarna bestämmer att det gör. Köper de talangen inkomst så tjänar de pengar på verksamheten, köper de talangen egendom så blir företaget värt mer pengar. Sen får man såklart spela ut detta att man jobbar på att förbättra verksamheten på olika sätt men fördelen med att använda talanger är att man slipper räkna krediter. Jag tycker det fungerar riktigt bra.

Och sen när det går bra för de så dyker det förstås upp konkurrenter eller busar som vill ha en del av kakan.

Ha kul!

/P
 
User avatar
Måns
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Jazzklubb i Hindenburg

Wed 30 Jan 2013, 09:19

En enkel lösning på det ekonomiska, för de som inte vill räkna korvören och jyckar, är att SL helt enkelt säger...

...Den här månaden har varit knackig. Ni behöver dra in 100 krediter den här veckan annars måste ni låna eller skita i att betala Krutovs.

...Er tokjos leverantör har ramlat ner i snarkofagen och den andra producenten ni känner till är mycket dyrare. Ni måste höja priset på drinkarna eller nått.

...Den här månaden har gått riktigt bra. Ni kan ta ut 40 krediter i lön, eller använda till inköp.

O.s.v. Alltså gör det till en konkret situation.
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Jazzklubb i Hindenburg

Thu 31 Jan 2013, 19:30

En enkel lösnng indeed dock gillar ett par av spelarna att ha mer hands on. Det måns skrev om oilka händelser kommer jag helt klart att använda. Har dock inte bestämt ifall det blir slump eller inte.

Varför jag vill ta med slumpen är för att jag vill inte styra exakt hur det kommer gå för spelarna..

Bolagsreglerna är helt åt helvete i grund så de enda jag kommer använda från dem är de två sakerna jag nämnde innan.

Så vad behöver man i en Jazzklubb?

Scen: Stor scen med plats för hela bandet. Bör stå ganska centralt.

Bar: Säljer alltid kvällens special (i.e. det som är närmast utgångsdatum) för en spotstyver medan finare dryck finns för alla hipsters

Sittplatser: rejäla och hållbara ifall armens glada grabbar skulle komma på besök.


jo btw...vad har man för utkastare/inkastare i mutant...
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Jazzklubb i Hindenburg

Tue 05 Feb 2013, 18:45

Satte grunden för Jazzklubben igår. ser bra ut so far. Inredningen kommer till stor del från det stora huset i VRS (botfrids herrgård) Nu är det bara att ta kontakt med tillverkare så de kan få leveranser av mat sprit och röka..


De kom även upp att man borde börja planera för en bordell på övervåningen...
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Jazzklubb i Hindenburg

Wed 06 Feb 2013, 20:35

Men, det är ju strålande! Vi vet ju alla vad som passar bäst på bordeller. Fatala rubbitspioner!

Och världens bästa namn på en fatal rubbitspion är... *trumvirvel* MUTTA HARE!

Tack för att du just inspirerade mig till kampanjens bästa npc.

/Patrik, skrattar sig harmynt åt egna vitsar!
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Jazzklubb i Hindenburg

Sat 09 Feb 2013, 22:18

Hehe du tror inte Cappochino kommer bli lite avundsjuk på ett sådant grepp då Lilla guppi ligger i pirit? ;)

Kommer köra igång klubben nu på måndag. Har räknat lite grovt och med alla tjänster, inköp, anställda etc kommer gå på 250kr i veckan. Då är det dock inräknat 4 personal.

Jo de tänker göra sin marknasdföring på blandade drycker istället för ren sprit och sälja dem lite dyrare

Hur gästerna kommer under veckan kommer slås fram med tabell.

Antalet gäster
1-3: 50% av min behövda
4-7: 100% av min behövda
8-9: 125% av min behövda
10: 150% av behövda

Driks/Betalning
1: Springnotor 75% betalar
2-8: Folk är bra gäster 100% betalar
9-10: Folk är väldigt nöjda 100% betalar samt ger +1 på antalet gäster tabellen

Typ av gäster
1-3: 60% arbetare 20% militären 15% handelsmän 5% Aristokrater Nya gardet
4-7: 50% arbetare 25% Militärer 15% handelsmän 10% aristokrater nya gardet
8-9: 50% arbetare 40% militärer 10% aristokrater nya gardet
10: 30% arbetare 30% militärer 25% handelsmän 15% aristokrater nya gardet

Utveckling av klubben:

Bordell på övervåningen

Fine dinning på övervåningen

Pastery
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Jazzklubb i Hindenburg

Sun 10 Feb 2013, 23:24

Cappucino-frappucino-schmappucino. De har nog inte mycket att säga till om i Hburg. :)

Mutta Hare (med öronen diskret gömda):

http://en.wikipedia.org/wiki/Mata_Hari

/Patrik
 
User avatar
Måns
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Jazzklubb i Hindenburg

Mon 11 Feb 2013, 11:35

Det är så jäkla kul att läsa om hur Dräggels och Nya Gardet fortfarande lever sitt liv i folks kampanjer! :)

Ni har väl inte missat att Gustavio Frankelhane har gått i exil för att nu framleva sitt liv med tuffsiga äventyrare och annat patrask? Det ryktas fortfarande om varför nattlivets okrönte knug lämnade huvudstaden, men spekulationer saknas knappast.

Nog med OT. Jag tycker att upplägget ser bra ut. Men glöm inte att krydda med knasiga mutanthändelser. Varje kväll bör det vara minst 15% chans att det går åt möken med hela balunsen! :)

- En överförfriskad mullvad råkar aktivera en självuppblåsande livbåt som bryter ben och välter väggar.
- I ett hörn sitter två osnygga typer som snart utpekas av resten av pöbeln som simriska storkar. Plejset börjar koka av hämndbegär...(i själva verket är det två lymmlar som rymt hemifrån för att finna lyckan i huvudstaden)

Oj, möte. Måste dra. Men du fattar :)
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Jazzklubb i Hindenburg

Wed 13 Feb 2013, 21:41

Alltid kul att få bra cred för att man vil ta ett bra rollspel någonstans där man inte varit tidiare =)

Jo random crazy händelser måste vi ju ha annars blir det ju lätt tråkigt.

Som ni kanske märkt så gillar jag tabeller för den här klubben. just för att jag vill inte själv få känslan över att allt är satt i sten.

Så vad kan hända på en dunkel jazzklubb i hindenburg år 98pt?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest