Jag har ett annat problem med Stormundsel:
På tre olika ställen kan jag hitta referenser till att legenden om att Varde dödats inte är sann. Vad hände egentligen? Det står ingenstans vad jag kan hitta. Spelarna ska tala med Varde och då borde hon ju ha lite att komma med.
.
Varde infångades uppenbarligen för länge sedan genom kromberdvärgarnas svek och spärrades in under jord av dvelverna. Hon antyder enligt spelledarboken att dvärgarna slog ihjäl hennes urmoder medan denna sov.
Jag föreställer mig att följande hände: Drakarnas urmoder, vars namn är glömt, arbetade ihop med dvärgarna i deras tidiga anläggningsarbeten med att bygga världen. Hon växte sig emellertid så stor och besvärlig att dvärgarna blev rädda och de dödade henne efter vad Varde tror i sömnen, kanske med Vardebane. Varde själv var då nykläckt och dvärgarna tog sig an henne för att fortsatt få hjälp. För femtonhundra år sedan blev hon i sin tur så stor att de ville bli av med henne. De lurade henne då att krypa ner mot bergens rötter på jakt efter sällsynta mineraler, men hade anlagt det metallnät som är hennes fängsel längs passagen och drog åt det så att hon fångades där hon påträffas. Genom åren har berättelsen om de två drakhonorna sammanblandats och kromberna har använt sägnen om drakdödandet för att framhålla sin storhet (STOR-het

) Jämför med hur asarna fjättrade Fenrisulven.