User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Berättarutmaning

Sat 26 May 2012, 13:40

Hade en tanke kring Berättarutmaningsreglerna. Orignalregel säger att man kan vinna/förlora en ÖT beroende på om man godtar/avfärdar utmaningen för "Ödet". Står även att man kan sätta större press på spelaren genom att höja till 2 ÖT som han får om han backar.

Jag hade tänkt mig såhär istället:
Den första berättarutmaningen ger 1 ÖT i vinst eller förlust

Om spelaren vägrar gå efter sitt öde så förlorar han inte bara en ÖT utan eskalerar även kommande utmaning till 2 ÖT i vinst eller förlust. Om spelaren även denna gång vägrar att följa sitt öde så blir den tredje gången ett ultimatum där man antingen vinner en ÖT eller blir tvungen att överge sitt öde (och därigenom inkassera 3 ÖT). Detta skulle inte heller innebära att man vinner fler ÖT för att gå ödets väg utan där gäller fortfarande alltid 1 ÖT när man accepterar. Tanken med den här mekaniken är att man kan svika sitt öde både en och två gånger - men tredje gången gör att man helt enkelt inte visade sig ha det öde man först trodde.

Exempel: Köpmannen Savallo da Obsticka har ödet "mina penningar är mitt allt". I en berättarutmaning blir Savallos fru kidnappad av ett rövarband och kräver honom på pengar. Berättarutmaningen blir i detta fallet att han vägrar betala. Eftersom han är rädd om sin fru så betalar han iaf och sviker sitt öde (förlorar en ÖT och eskalerar). Något senare hamnar Savallo i tvist med stadsvakten då han försökt smuggla in en vagnslast vapen i Kamest utan att betala tull. Stadsvakten hotar med att gripa honom om han inte mutar dem men Savallos öde ger honom åter utmaningen att vägra betala. Då Savallo är på jakt efter en viktig person så har han inte tid att tjafsa med stadsvakterna och betalar vilket kostar honom ytterligare 2 ÖT i straff samt ännu en eskalering. Senare samma vecka dyker den tredje berättarutmaningen upp. Savallos dotter skall gifta sig och fästmannens familj kräver en hemgift ur Savallos egendom. Nekar han fästmannen finns det risk att dottern förskjuter honom och att fästmannens familj hämnas, men om han för tredje gången går emot sitt öde så rasar hans rättssnöre i livet och han drabbas av en livskris (överger ödet). Här ligger alltså 1 ÖT i potten om han godtar utmaningen och ställer till en rejäl konflikt eller nekar utmaningen och därmed ger upp sitt öde (får genast 3 ÖT). Den girige köpmannen tvekar, hur skall han göra?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Berättarutmaning

Sat 26 May 2012, 22:02

Gillar! Utöver den extra bokföringen ser jag inga problem.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest