Khan
Topic Author

Från Genlabbet mot Zonen!

Tue 25 Apr 2017, 12:24

Vi har precis återupptagit mutantandet efter ett avbräck med Coriolis.Den här gången kör vi Genlab Alfa, med tamdjuren som Eldhierta knåpade ihop som tillägg.

Men jag har redan nu börjat fundera på hur jag ska få djuren till Zonen när kampanjen är slut. Är det någon som har tips? Det är en rätt lång resa från Genlab Alfa i fjällen till Boråszonen. Varför de ska just dit har jag kommit på, men vad kan hända på vägen? Har ni andra hoppat över själva resan? Har ni spelat sektor för sektor och kört helt på metakrälandet? Har ni tips och tricks att dela med er av?

Fenhorn
Moderator

Re: Från Genlabbet mot Zonen!

Tue 25 Apr 2017, 13:27

Vi spelade inte resan till zonen men jag skrev ihop en synopsis över resan och varför. Det jag gjorde var att djuren hade kassettradion (och batteri) och de fick in radiomeddelandet. Djuren, med kartinformation från Genlab Alpha tog de sikte på de fem koordinaterna som radiomeddelandet sände ut (Ledningscentral A-E) i hopp om att där finns antingen mer offer för de till synes hänsynslösa människorna, som de kan alliera sig med, eller så springer de på de hänsynslösa människornas bas och kan hämnas. Ett vinn - vinn läge. Djuren hittade alternativ nummer tre, mutanterna i stället. Jag valde att djuren särade på sig när de förstod att det inte var mer offer eller inte kunde få hämnd. Några grupperingar djur kom till mutanternas ark, andra bildade egna revir i zonen. Som vänskapsgåva så gav de djurmutanterna som kom till spelarnas Ark att ge dem deras kassettradio i fredsgåva.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

soda

Tue 25 Apr 2017, 22:38

Vi är inte där än, men jag har funderat på någon sorts "rullande ark", med projekt och allt möjligt. Så att de inte kommer dit tomhänta, och för att mina spelare gillar ark-byggandet.

Khan
Topic Author

Thu 27 Apr 2017, 10:16

Vi är inte där än, men jag har funderat på någon sorts "rullande ark", med projekt och allt möjligt. Så att de inte kommer dit tomhänta, och för att mina spelare gillar ark-byggandet.
Det där lät ju klart lattjo. Har du några exempel eller anteckningar man kan få glo på?
Vi spelade inte resan till zonen men jag skrev ihop en synopsis över resan och varför. Det jag gjorde var att djuren hade kassettradion (och batteri) och de fick in radiomeddelandet. Djuren, med kartinformation från Genlab Alpha tog de sikte på de fem koordinaterna som radiomeddelandet sände ut (Ledningscentral A-E) i hopp om att där finns antingen mer offer för de till synes hänsynslösa människorna, som de kan alliera sig med, eller så springer de på de hänsynslösa människornas bas och kan hämnas. Ett vinn - vinn läge.
Det var en ruskigt smart lösning. Tyvärr tror jag det inte kommer funka för mig, eftersom mina spelare lagt ned så mycket tid på att leta ledningscentraler och tolka koordinater i Zonen att de nog kommer tycka det är upprepning om de får göra det även som djur. Att göra ett "hopp" i handlingen kan funka, men det känns som om det kommer finnas möjlighet för så många intressanta saker på vägen att det känns lite tråkigt att hoppa över den...

soda

Thu 27 Apr 2017, 14:13

Det där lät ju klart lattjo. Har du några exempel eller anteckningar man kan få glo på?
Jag har inget än tyvärr! Vi är inte riktigt klara med Genlab Alfa än på grund av en liten paus pga flytt, och sen blir det nog Maskinarium, så det har känts avlägset.
"Arken" är en konvoj som drar fram mot sitt fjärran mål. Många av arkprojekten från grundboken kan ju tänkas få plats i typ en lastbil. Vissa får man förstås stryka (vattenhjul, hamn, etc.), men i övrigt tror jag att man inte ens behöver modifiera så mycket m.a.p. utvecklingsnivåer och så. Jag tror att man kan få en skön "avsnittskänsla" (typ som TV-serieavsnitt) - "Vi måste avsluta det här nu, konvojen drar vidare!". Hotkorten från grundboxen hade ju samma tanke, men utan något naturligt slut för hoten vilket i alla fall för mig ledde till att hotkorten blev kvar och till slut inte användes som jag hade önskat från början.

Fenhorn
Moderator

Thu 27 Apr 2017, 15:15

Det var en ruskigt smart lösning. Tyvärr tror jag det inte kommer funka för mig, eftersom mina spelare lagt ned så mycket tid på att leta ledningscentraler och tolka koordinater i Zonen att de nog kommer tycka det är upprepning om de får göra det även som djur. Att göra ett "hopp" i handlingen kan funka, men det känns som om det kommer finnas möjlighet för så många intressanta saker på vägen att det känns lite tråkigt att hoppa över den...
Mina spelare hade inte börjat med MÅ0s metaplot (annat än hittat dagboken). Vi avbröt våran MÅ0 kampanj för att köra Genlab Alfa, så för oss var det som att fortsätta där vi avslutade, några utav spelarna valde att spela vidare som djur i stället för deras mutanter.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

HankTheTank

Sun 21 May 2017, 07:03

En rolig idé kan vara att rollpersonerna hittar en fungerande järnväg. Kanske är den automatiserad? Styrd av arbetar robotar, går på solceller? Eller varför inte att de hittar ett antikt ånglok som dom får fart på och dundrar iväg längs inlandsbanan. Kan bli lite som Mad Max 3. Några marodörer förföljer och försöker stoppa loket. På så sätt kan du få dom till Borås ganska snabbt utan att de behöver "upptäcka" halva Sverige innan. De får bara skymtar av landskapet när de Swishar fram på spåret.