User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Alternativ för inspirera

Mon 06 Feb 2017, 11:55

Jag och min grupp har haft svårt att "greppa" denna färdighet. Vi gillar krönikörer och deras särställning i arken, men förmågan inspirera känns problematisk. Jag undrar om jag inte gillade originalversionen mer när den gav sexor till karaktärer eftersom personen fortfarande själv behövde lyckas för att tillgodoräkna sig bonusen. Att ge sexor vid sexor känns för svagt, plus att det blir lite larvigt i sättet krönikören interagerar med folk i olika situationer.

Kan inte inspirera vara en "command aura" istället? Att karaktärer inom nära avstånd från krönikören får bonustärningar lika med krönikörens värde i inspirera? Alternativt kan inspirera användas som en bredare form av manipulera för att uppvigla en folkmassa? Hur har andra tänkt kring inspirera?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4496
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Alternativ för inspirera

Mon 06 Feb 2017, 12:33

Originalversionen (alltså innan ändringen som gjordes i ZK6), där alla RAD som Krönikören slår räknas som den som blir hjälpt har slagit dem, gjorde det i princip omöjligt att misslyckas. Den nya versionen, där krönikörens RAD görs om till en modifikation till den som blir hjälpt, är mycket bättre, mer balanserad.

Sedan så gillar jag inte roller/yrken vars enda uppgift är att hjälpa andra karaktärer att göra det dom är bra på. Den här typen av karaktärer tillför inget eget till spelet. Mina spelare verkar tycka likadant då ingen av dem har någon gång valt att spela krönikör (eller någon av de andra klassernas varianter). Vi har haft SLP krönikörer med i spelet.
Dessutom så har jag problem med vilka färdigheter jag ska tillåta att han kan inspirera och i vilka situationer. Det blir lätt komik utav det, "Bra Lelle, smygandet går bra, inger ser eller hör dig nu, fortsätt så". Så vissa färdigheter ser jag som omöjliga att inspirera. Rollen (enligt mig) är en typisk SLP roll (som Boss och Slav).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Alternativ för inspirera

Mon 06 Feb 2017, 13:22

Om man moddar färdigheten så den som slår slaget bara kan tillgodoräkna sig sexorna om de slagit en sexa från början tycker jag det fungerar, men i övrigt håller jag med dig.  Jag tillåter inte bossar bland mina RP men jag gillar verkligen krönikörernas roll i arken, men tycker nog att de behöver tillföra något eget i sin inspireraförmåga mer än läskunnigheten.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest