sialivi
Topic Author

[Magiboken] Kontrollera person

Thu 19 Mar 2026, 12:10

Vet att datumet för feedback är passerat, men det är otydligt om det går att tvinga den kontrollerade personen att använda magi om hen också är magiker.

"Du tar total kontroll över en annan varelses handlingar."
"Om du tvingar offret att utföra handlingar som kostar VP måste du använda dina egna."

• Ingenting talar för att besvärjelser skulle vara exkluderade.
  • Vad innebär "total kontroll"? Innebär det att magikern har direkt kontroll över dess kropp som om den vore hans egen (vilket VP förbrukningen pekar på), eller "dirigerar" han endast personens handlingar?
  • Om offret kan fås att använda magi, är det den kontrollerade personens besvärjelser och/eller den kontrollerande magikerns egna besvärjelser som kan kastas? Om det rör sig om "dirigering" av handlingar bör det i så fall vara den kontrollerade personens besvärjelser, men om det är mer direkt kontroll så borde det vara den kontrollerande magikerns egna besvärjelser.
  • Om det är den kontrollerande magikerns egna besvärjelser; måste den kontrollerade personen själv ens vara magiker?

Mr_Confused

Re: [Magiboken] Kontrollera person

Thu 19 Mar 2026, 22:57

Jag läser det som att magikern, som beskrivningen säger, har total kontroll och kan välja vilka handlingar som personen kan göra dvs även användande av magi, hjälteförmågor, släktesförmågor etc. Jag ser det som att det bara kan vara handlingar som personen i vanliga fall skulle vara kapabel att utföra, dvs endast besvärjelser och hjälteförmågor som denne själv har och inte som den kontrollerande magikern har. Ett förtydligande skulle kanske inte skadat här men som jag ser det är detta normalförfarandet; om det inte står något annat så bibehåller den kontrollerade förmågan att göra samma saker som innan, varken fler eller färre.

Ett specialfall som jag inte reflekterat över tidigare är användande av besvärjelser som ger permanenta kostnader - som en minskning av personens maximala VP. För handlingar som kostar VP använder den kontrollerande magikern sina egna men minskningen av max-VP täcks inte av det utan drabbar då den kontrollerade personen. Det kan ju vid första anblicken låta väldigt mäktigt att kunna få någon annan att t ex tillverka magiska föremål med Permanens åt en själv, men frågan är väl egentligen om det är mer användbart än andra tillämpningar av Kontrollera person - som att kontrollera en stamledare för att få makt över dennes krigare, kontrollera en fiende för att få den att offentligt avslöja alla sina hemligheter, kontrollera en mäktig magiker för att få den att lämna över sin formelbok, etc.

Evelina

Wed 20 May 2026, 01:59

Min tanke är att om tex jag väljer att kontrollera Uffe, hur vet dem vilka hjälteförmågor han har eller om Uffe kan magi. Om uffe är klädd som en bonde utan någon formelbok eller tydligt magiskt fokus. Lär jag mig magiskt allting om Uffe när jag lägger min besvärjelse "Oh han har dubbelhugg och är blixtsnabb". Om jag inte tidigare sett det?

Fenhorn
Moderator

Wed 20 May 2026, 02:17

Besvärjelsen gör så att magikern kontrollerar en person, det är allt. Vad man kan få personen att göra beror på hur mycket man vet om personen i fråga. Man kanske känner personen, har sett personen göra en viss handling, o.s.v. Förutom detta så finns det magi som låter en få veta mer om en person.
Så om man sett Erik Eldmagikern kasta besvärjelsen Eldboll så bör man med en lyckad Kontrollera Person få Erik att kasta Besvärjelsen Eldboll (som Mentalisten får betala VP för dock). Exakt vad som går och inte går är upp till SL dock.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Evelina

Thu 21 May 2026, 01:42

Besvärjelsen gör så att magikern kontrollerar en person, det är allt. Vad man kan få personen att göra beror på hur mycket man vet om personen i fråga. Man kanske känner personen, har sett personen göra en viss handling, o.s.v. Förutom detta så finns det magi som låter en få veta mer om en person.
Så om man sett Erik Eldmagikern kasta besvärjelsen Eldboll så bör man med en lyckad Kontrollera Person få Erik att kasta Besvärjelsen Eldboll (som Mentalisten får betala VP för dock). Exakt vad som går och inte går är upp till SL dock.
Tack :)