Mr_Confused
Topic Author

Gudar och religioner?

Tue 20 Jan 2026, 14:44

Det finns ju drakar och demoner som är de stora, antagonistiska kosmiska krafterna. På sina ställen finns det också referenser till gudar, och under Animism i regelboken nämns det att det är sådana som ger kraft åt denna magiskola. Men på det hela taget förklaras de inte särskilt mycket, det lilla som nämns är lokala naturgudar.

Eftersom den stora kosmiska kampen är drakar mot demoner, så är det ju inte konstigt att gudar har en lite mindre framträdande roll än i en del andra rollspelsvärldar och det tycker jag fungerar fint, det ger ju spelet lite av sin särart. Men de finns ju, så vad för roll har de? Är det bara diverse skogskufar som har sina egna små gudar, och i den mån som andra tillber något så är det antingen drakarna eller demonerna? Struntar de flesta dödliga i gudars existens och lever sina liv utan religiösa ritualer och sammanhang? Finns det starka lokala gudar i olika städer/områden, som spelar en viktig roll där? Finns det till och med större religioner med gudar som tillbes på bredd och är kända av de flesta? Har de olika folkslagen sina egna gudar? Finns det gudar som i större eller mindre mån tar ställning i kampen mellan drakar och demoner, och vilken syn har dessa på gudarna?

Och självfallet är det så att "i ditt spel är det så som spelledaren säger att det är", men jag vill höra hur det är tänkt från spelutvecklarnas sida och hur andra spelar detta. Och för den delen också hur det sett ut i tidigare versioner av spelet, mina egna DoD-erfarenheter på 90-talet var, hur ska man säga... mer fokuserade på att svinga svärd och hitta skatter än på kosmiska frågeställningar så sådant var inget jag och de jag spelade med ens funderade över.

patrikp

Re: Gudar och religioner?

Sat 24 Jan 2026, 03:55

Det fanns en del beskrivet i gamla DoD Expert & Gigant när det gäller religioner i allmänhet. Utgångspunkten att religion var en konstruktion av människor (mfl) och det beskrevs hur de kunde vara organiserade, medan gudar var allsmäktiga så om SL vill använda dom så kan de göra vad som helst och behöver därför inte beskrivas med regler. Vissa individer kunde få särskilda gudagåvor (typ hjälteförmågor). Reglerna var som ett stöd för världsbuggande.
I modulerna Ereb Altor och Trakorien till gamla DoD beskrevs flera religioner lite mer detaljerat, även där mest som organisationer. Även i nya Ereb Altor finns lite att läsa om religioner och gudar.

Jag skulle säga att det finns gott om utrymme för olika religioner i en fantastisk värld, sen huruvida det är gudar eller nåt annat som gett upphov till religionerna kan nog variera. Jag har själv inte använt religion i DoD men är sugen på att introducera den Caddiska Ankvisitionen vi nåt tillfälle.

Mr_Confused
Topic Author

Sun 25 Jan 2026, 23:35

Intressant, det låter ju som att man tänker ganska annorlunda kring det i denna utgåva, där det skrivs ut att det inte finns allsmäktiga gudar. Låter förresten lite märkligt att det kan samexistera flertalet allsmäktiga gudar, men jag vet ju inte riktigt hur man tänkte sig det då.

patrikp

Thu 05 Feb 2026, 22:49

Jag skrev lite slarvigt när jag skrev att gudar var allsmäktiga. Beskrivningen var mer i stil med att om dom finns så kan de göra vadhelst spelledaren tycker att de ska kunna göra, och därför ej begränsas av regler.

Mr_Confused
Topic Author

Fri 06 Feb 2026, 01:25

Ah, då är jag med, tack för förtydligande!

Skulle ju vara intressant att veta hur FL tänker sig gudars och religioners roll i spelet, kanske kommer det sådant material i någon framtida bok. Jag tänker ju att det finns intressant potential där just med dynamiken mot drakarna och demonerna; gudar som antingen håller sig borta från deras konflikt och gör sin egen grej, som håller sig neutrala eller som i någon mån stöttar en av sidorna eller iaf har gemensamma intressen.