Erich
Topic Author

Magiska drycker

Tue 28 Jan 2025, 19:34

Jag har en fundering (och jag kan ha missat i regelboken om detta) men kan rollpersoner skapa sina egna magiska drycker?

Läkande dryck finns tillgänglig på sida 79 i regelboken för 50 guld. Men jag har funderat lite på hur en rollperson skulle skapa detta. Finns det någon som har funderat på eller skapat sina egna regler för detta?

Fenhorn
Moderator

Re: Magiska drycker

Tue 28 Jan 2025, 19:59

Det enda sättet för närvarande att tillverka en läkande dryck är

Sigill E1 som läggs på en dryck med Besvärjelsen Läka E1 som har villkoret "när drycken dricks".
- kombinerat med Permanens E1 för Sigill
- kombinerat med Laddning E1 laddat med två VP.
- kombinerat m Permanens E1 för Laddning.

Helt otroligt dyrt och förmodligen inte så som de tillverkas. Det kommer förmodligen ( :roll: ) komma alkemiregler senare i år och det är förmodligen med dessa regler de är tillverkade kan man tänka.

In the old magic box from 1990 (I think) an alchemist made healing potions by mixing the powder from a unicorn's horn with a nymp's powdered nail or ash made from her hair with a bulb from the Swanflower. The base for the potion is blood. You also need a drop of mercury and ruby substance and some magic catalyst (usually parts from a "magic" being). The mercury and ruby substance can be exchanged with other components.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Erich
Topic Author

Tue 28 Jan 2025, 20:09

Tack för svaret.
Ärligt talat är det överdrivet komplicerat när man tänker på att Permanens är nivå5 medan Sigill och Laddning är nivå 4. Som du säger är det en väldigt kostsam process som egentligen inte blir logisk. Med tanke på kostnaden bör kostnaden för läkedryck vara minst 100 ggr högre.

Som det ser ut just nu så känns det bättre att använda helande örter som ett alternativ med alkemi. Vi får hoppas att det kommer något officiellt supplement snart för det hela. Vad jag sett finns det ett supplement på DriveThruRPG där skapandet av magiska drycker är en hjälteförmåga.

Cimsan

Thu 06 Mar 2025, 14:08

Har också funderat på detta. Läka/Laddning, Sigill och Permanens hade varit logiskt, men extremt dyrt.
Jag skrev ett eget tillfälligt system för läkeörter, alkemi och även gruvarbete här om folk vill nyttja: viewtopic.php?t=13695

Hoppas på att det kommer fler böcker med magi, alkemi, fler förmågor och tydligare regler för saker och ting snart!