Ond bråd död
Topic Author
Posts: 38
Joined: Tue 18 Jun 2013, 13:53

Väktarna och Järnringen

Tue 08 Jul 2014, 20:18

Kan någon spoila hur dessa uppstod ur Nova-sekten? Blir lite nyfiken av att det nämns i bok 2.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Väktarna och Järnringen

Tue 08 Jul 2014, 20:47

Har du tillgång till Mutant: Undergångens Arvtagare och några av kampanjböckerna till det spelet? Nova-sekten var där en gammal ursekt som förgrenades i två olika rivaliserande psi-organisationer, Järnringen och Väktarna. Exakt hur det gick till tror jag inte framgår. Tanken är att man i M0, om man så önskar, ska kunna spela sig fram till en splittring i sekten. Det finns ju vissa frön till det.

Järnringen är annars en organisation som fanns med redan i äventyret Järnringen (då även stavat Hjärnringen), som gavs ut till till den första utgåvan av Mutant. Anders Fager skriver ju i en av sina Mutant-noveller (vilken?) om en psi-grupp i Zonen som kallas Hjärnorna. Kanske en utbrytargrupp från Nova? Jag tänker mig att det skulle kunna vara Hjärnorna som några generationer senare bildar Hjärnringen.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Väktarna och Järnringen

Tue 08 Jul 2014, 21:18

Om jag inte missminner mig så kom splittringen av Nova-sekten i samband med att de icke-muterade inte höll sitt löfte om att göra dem till jämlikar efter att man tillsammans krossat Hydrans horder. Järnringen var de som ville hämnas på människorna medan Väktarna hellre ville lösa situationen med diplomati.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Ond bråd död
Topic Author
Posts: 38
Joined: Tue 18 Jun 2013, 13:53

Re: Väktarna och Järnringen

Tue 08 Jul 2014, 21:42

Tack. Då har jag ett hum iaf.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Väktarna och Järnringen

Wed 09 Jul 2014, 11:30

Jag kan förresten tillägga att Nova-sekten i M0 i det allra första utkastet kallades Psionerna, precis som psi-gruppen i det gamla klassiska äventyret I reptilmännens klor. Den som har det gamla äventyret kan se en del likheter.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest