Robert
Topic Author

Magiker och erfarenhet

Sat 14 Oct 2023, 15:19

Jag funderade lite på om inte besvärjarens åldersgrupp borde kunna återspeglas även i antalet besvärjelser och nivåer. Helt plötsligt kan man skapa en rollperson enligt konceptet "vis och erfaren magiker" redan från början, där åldern i större grad påvisar vad besvärjaren har forskat i genom alla år.
En snabbt ihopkastad idé skulle kunna se ut som nedan:

Ung (exempelvis lärling eller nyutexaminerad)
Trolleritrick: 3
Besvärjelser:
3 nivå 1

Medelålders (yrkesvan)
Trolleritrick: 4
Besvärjelser:
4 nivå 1
2 nivå 2

Gammal (erfaren med specialämne utifrån intresse)
Trolleritrick: 5
Besvärjelser:
5 nivå 1
2 nivå 2
1 nivå 3

Short Fey

Re: Magiker och erfarenhet

Sun 15 Oct 2023, 14:16

Jag är inte emot iden i princip, men personligen tycker jag inte att ens ålder ska ge spelaren för många besvärjelser, särskilt inte av en högre nivå. Varför skulle jag skapa en ung magiker som får betydligt färre besväjelser, medans en äldre magiker får en massa fördelar? Vissa skulle särkerligen gå med på att ta en sådan begränsning, men jag tror de flesta skulle utnyttja chansen att roffa åt sig besvärjelser som annars skulle ta mycket tid och möda i äventyret från början. Det skulle också ge magiker många fördelar jämnfört med icke magicker, som inte får samma kompensation.
Beware the fey!

SirD

Sun 15 Oct 2023, 18:52

Jag tycker det låter rimligt att en gammal magiker kan starta med fler besvärjelser och trick. Jag kan tänka mig att magiker får byta de tränade färdigheterna som är åldersberoende (2, 4 eller 6) mot trick och besvärjelser om de vill. Kanske en färdighet mot ett trick, eller två färdigheter mot en besvärjelse på första nivån. Men jag tycker inte de bör få starta med besvärjelser på högre nivå än ett från början.

Robert
Topic Author

Thu 19 Oct 2023, 17:16

Jag är inte emot iden i princip, men personligen tycker jag inte att ens ålder ska ge spelaren för många besvärjelser, särskilt inte av en högre nivå. Varför skulle jag skapa en ung magiker som får betydligt färre besväjelser, medans en äldre magiker får en massa fördelar? Vissa skulle särkerligen gå med på att ta en sådan begränsning, men jag tror de flesta skulle utnyttja chansen att roffa åt sig besvärjelser som annars skulle ta mycket tid och möda i äventyret från början. Det skulle också ge magiker många fördelar jämnfört med icke magicker, som inte får samma kompensation.
Du har ju rätt i att om det enda som avgör om man vill spela en viss ålder är mäktighetsgraden, så kanske det inte finns någon id'e att spela en ung och oerfaren magiker. Där handlar det nog mest om var i karriären man vill att rollpersonen ska starta. Det kan ju finnas ett egenvärde rollspelsmässigt att spela en frisk och stark men ganska oerfaren karaktär, liksom det kan finnas ett värde att spela en vis och mäktig, men också gammal och skröpligare karaktär. Dessutom brukar unga karaktärer ändå snabbt stiga i erfarenhet, särskilt i förhållande till sin ålder. Den relativt mäktigare karaktär man väljer genom att ta en gammal karaktär får dessutom dras med permanent sämre grundegenskaper.

Din spaning om magikers ökade mäktighet relativt andra yrken ser jag dock en större problematik i. Hm. Ska fundera på det.