CarlNyk
Topic Author

Motståndsslag - min hemmaregel

Fri 06 Oct 2023, 10:59

Efter att ha funderat i ett år (heh) på motståndsslag så tänker jag köra med följande, trots att det innehåller det förbjudna - plus och minus!!!
  • Spelarens rollperson är alltid den aktiva parten *
  • Rollpersonen slår mot sitt FV/GE minus motpartens FV/GE + 10. Exempel: armbrytning. RP STY 13 mot SLP STY 15: slå 8 eller mindre.
  • Fördelar och nackdelar på slaget fungerar precis som normalt. Exempel: RP lyckas förödmjuka sin motståndare ovan och slår fortfarande mot 8, men med fördel.
* (undantaget om SL absolut vill hålla det hela hemligt, tex en omärkbar smitta)

Det här kostar några sekunder i aritmetik, och att man avslöjar SLPs skicklighet, men blir transparent, enkelt och rättvist mot rollpersonens förmåga.

Johan von Hageby

Re: Motståndsslag - min hemmaregel

Fri 06 Oct 2023, 17:01

Som gamla motståndstabellen då. Det är nog ingen som blir arg för att du hädar en smula. 🙂

AugustTell

Sat 07 Oct 2023, 09:05

Färre steg o minde krångligt att hålla i huvudet, tycker jag.

Men vad händer vid gift? Man förlorar att något kan ha en viss effekt, bara inte full

CarlNyk
Topic Author

Mon 09 Oct 2023, 16:27

Färre steg o minde krångligt att hålla i huvudet, tycker jag.

Men vad händer vid gift? Man förlorar att något kan ha en viss effekt, bara inte full
Det blir ju ingen skillnad. "Om du vinner drabbas du bara av giftets begränsade effekt" kan ju användas rakt av.

Sen blir ju både för- och nackdelar nytt, att kunna pressa sitt slag nytt, och idén om att rollpersonen alltid är den aktiva parten "ny".