Johan von Hageby
Topic Author

Saker jag undrar över

Sun 06 Aug 2023, 09:30

Ingen produkt kan väl någonsin passa alla perfekt (om någon) men i stort är jag väldigt nöjd med Ligans version av Drakar. Känns som att ni prickat det mål ni föresatt er.

Några funderingar (work in progress):

- Varför har ni valt att dubbelbelöna drakslag med kryss och att maxa en färdighet med ytterligare en hjälteförmåga? Är det inte belöning nog att kritta slaget respektive att maxa färdigheten?
- ... (to be continued)

Vänligen
Johan

Fenhorn
Moderator

Re: Saker jag undrar över

Sun 06 Aug 2023, 10:36

Så som jag personligen ser på det:

Man får ett förbättringskryss om man slår ett drakslag eller ett demonslag för att symbolisera att man kan lära sig just så mycket när man misslyckas som när man lyckas. Att det är just drakslag och demonslag som gäller och inte bara att man använt färdigheten är att det kommer att ge förbättringskryss på en färdigheten i lagom takt oavsett hur högt FV du har. Hur högt FV du har kommer ju spela roll när man sedan slår förbättringsslaget.

Att man får en hjälteförmåga när man får FV 18 är för att man är så pass bra i något som man kan bli, något få uppnår. Rent spelmässigt så är det ett incitament för att våga använda färdigheter för att på så sätt få förbättringskryss men eftersom det förmodligen inte kommer hända varje spelmöte så har även spelaren här ett val hur hen använder sina (1-5) fria förbättringskryss som man får efter varje spelmöte. Om en spelare inte slog något drak-/demonslag på en viss färdighet så kan ju hen spendera någon utav sina fria förbättringskryss för att på så sätt sätta ett kryss på färdigheten.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Johan von Hageby
Topic Author

Sun 06 Aug 2023, 13:30

Varför ändrades Lärdom till Myter & legender?

Fenhorn
Moderator

Sun 06 Aug 2023, 13:46

När man dubblerade antalet färdigheter så innebar det att vissa färdigheter delades upp och att de nya färdigheterna behövde nya namn. Färdigheterna har hyfsat klara namn som säger vad de gör och inte låter för moderna.

Johan von Hageby
Topic Author

Sun 06 Aug 2023, 14:00

Ah, tack för svar 🙂

Johan von Hageby
Topic Author

Wed 09 Aug 2023, 09:07

- Vad är poängen med Viktigaste grundegenskap?

Fenhorn
Moderator

Wed 09 Aug 2023, 09:57

- Vad är poängen med Viktigaste grundegenskap?
Bara lite hjälp när man gör karaktären att det är bra att ha högt i den grundegenskapen om man ska bli det yrket.

Johan von Hageby
Topic Author

Thu 21 Sep 2023, 05:03

- Varför slå Fysik för att checka Allvarlig skada? En rollperson med hög Fysik tål mer skada och har bättre chans att klara dödsslagen, men vad har Fysik att göra med om rollpersonen blivit allvarligt skadad eller inte? 🤔

Wintersvahn

Fri 22 Sep 2023, 12:42

- Varför slå Fysik för att checka Allvarlig skada? En rollperson med hög Fysik tål mer skada och har bättre chans att klara dödsslagen, men vad har Fysik att göra med om rollpersonen blivit allvarligt skadad eller inte?
Generellt så återhämtar sig en person med bra fysik snabbare än en person med dålig fysik IRL så för mig är det mest logiska att slå mot fysik. Kan se att man även hade kunnat slå mot psyke på vissa saker i tabellen men tanken är väl att hålla det simpelt.

Vilket alternativ hade du tyckt var bättre?

Johan von Hageby
Topic Author

Fri 22 Sep 2023, 18:42

Vet inte om jag tycker att man behöver slå något alls för att checka allvarlig skada (jag är inte säker på att jag tycker att det överhuvudtaget behövs allvarliga skador i ett så här muntert spel men det är en annan diskussion - dessutom är det ju ett valfritt subsystem) men kanske kunde Fysik påverka läkningstiden? Fast det kanske skulle krångla till spelet i onödan. Jag är generellt inte så förtjust i att behöva hålla reda på hur många dagar som gått utan hade föredragit en annan lösning, till exempel att man rullar Fysik varje dag och stryker skadan när slaget lyckas.