Johan von Hageby
Topic Author
Posts: 51
Joined: Sun 06 Aug 2023, 07:27
Location: Norrköping

Önskemål/wishlist

Sun 06 Aug 2023, 07:48

Very nice Fria Ligan, mycket trevlig nyversion. Verkligen Mirth & Mayhem (kanske borde varit det engelska namnet i stället för Dragonbane?).

Vad jag önskar av speltomten (a boy can dream):

- Utökade tabeller för namn, tillnamn, monsterattacker osv. Vore trevligt med åtminstone ett dussin alternativ eller så i stället för bara sex (eller färre) som standard. (Kanske kan ett resultat vara det klassiska "SL special"?)
- Hade varit nice med samlade tabeller så att man slipper bläddra och leta, kanske som pdf? Kanske redan finns på spelledarskärmen iofs?
- Fler pappfigurer i liknande stil som de redan existerande :)
- ... (to be continued)

Vad vill ni andra ha mer/mindre av? Andra önskemål med avseende på framtida produkter?

Vänligen
Johan
Last edited by Johan von Hageby on Mon 07 Aug 2023, 07:17, edited 4 times in total.
 
Byrax
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Önskemål/wishlist

Sun 06 Aug 2023, 08:59

+1 på fler pappfigurer.
Regelbok i hårdpärm. Eventuellt med fler val av släktförmågor, men inget regelbloat a la Expert eller mer meck.
Svavelvinter, reviderad, som äventyrskampanj.
Ärans Väg, reviderad som äventyrskampanj.
Marsklandet, dito ovan.
Nyskrivna kampanjer av Granström, Seter m fl.
Monsterbox, -bok. Okej, inte superintressant.
Reviderad spelledarskärm (inte så snygg denna…)
Fler kort med vapen, skatter, etc.
Johan Engstrand o Vitus måste illustrera allt!

Mindre av:
Ingen fixerad spelvärld (nej till Ereb Altor), kör på med specifika kampanjzoner.
 
Johan von Hageby
Topic Author
Posts: 51
Joined: Sun 06 Aug 2023, 07:27
Location: Norrköping

Re: Önskemål/wishlist

Sun 06 Aug 2023, 09:24

Ja, gärna flera alternativa förmågor till släkte och yrke.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 416
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Önskemål/wishlist

Sun 06 Aug 2023, 11:37

Det jag kan tänka mig är detta.

Mer incitament till att parrera: Jag uplever det som med de jag jag är spelledare för att folk vill hällre ducka än att parrera anfall. Detta är huvudsakligen av att Ducka känns "bättre" än att parrera attacker, eftersom du kan "alltid" ducka monster attacker, och om du parrerar kan ditt vapen gå sönder (även om det är låg risk för det). Visserligen har du en chans till en mot attack om du slår ett drakslag, men det är inget du kan garanterra. Detta leder också till spelare som undviker tunga rustningar om de inte har väldigt hög ducka eftersom de får en lägre chans att ducka i dem.

Jag vill inte att parrera ska vara "bättre" än ducka, men kanske ge oss fler hjälte förmågor som ger dig fler bonusar eller användingar till parreringar, eller fler alternativa regler som ger dig mer möjligheter, något som gör det mer lockande till att parrera.

Regler för alternativa miljöer: T'ex att du måste dricka vatten när du korsar en öken, eller utrustning som krävs att vandra igenom en mygg infesterad djungle.

Alkemi regler: Specifikt regler baserat på den äldre versionen av aklemi, där du brygger trollformler som trollbryggder.
Beware the fey!
 
Byrax
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Önskemål/wishlist

Sun 06 Aug 2023, 16:27

Önskar även fler officiella äventyr i Dimmiga Dalen. Kanske en kampanj till, post-Drakkejsarens Statyett. Det var lite trist att den fantastiska Shire-kartan inte kom mer i bruk, utöver den lilla hobbitkampanjen i ToR 2ed.
 
Byrax
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Önskemål/wishlist

Sun 06 Aug 2023, 16:30

, något som gör det mer lockande till att parrera.

Regler för alternativa miljöer: T'ex att du måste dricka vatten när du korsar en öken, eller utrustning som krävs att vandra igenom en mygg infesterad djungle.
Man får hoppas att kommande kampanjer täcker andra miljöer med regler etc. t ex fixar nog Marsklandet det senare med myggplågor i träsk etc, och Svavelvinters Marjura regler för färder över glaciärer.
 
Johan von Hageby
Topic Author
Posts: 51
Joined: Sun 06 Aug 2023, 07:27
Location: Norrköping

Re: Önskemål/wishlist

Mon 07 Aug 2023, 07:21

Man får hoppas att kommande kampanjer täcker andra miljöer med regler etc. t ex fixar nog Marsklandet det senare med myggplågor i träsk etc, och Svavelvinters Marjura regler för färder över glaciärer.
Har det bekräftats att Marsklandet m.fl. gamla godingar kommer att bearbetas för Drakar 23?
 
Batus
Posts: 7
Joined: Sat 27 May 2023, 07:42

Re: Önskemål/wishlist

Tue 08 Aug 2023, 16:38

Jag skulle gärna se porträttkort av Johan Egerkrans. Antingen ett ett porträtt på vardera sida eller porträtt på ena och lista på bra namnförslag på baksidan.
 
Jens go game
Posts: 299
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Önskemål/wishlist

Tue 08 Aug 2023, 16:45

Jag tycker den nya boxen är fantastisk med bra regler. Det är kul att se hur frialigans utveckling av sin egen regelmotor har blivit en del av DoD BRP regler. Riktigt riktigt bra grejer.

En "Magi och Monster" box vore kul, med en pappfigur för varje monster!

Annars är äventyr både gamla godingar i ny skepnad och nyskapade det som jag mest vill ha.
 
Byrax
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Önskemål/wishlist

Wed 09 Aug 2023, 07:54

Man får hoppas att kommande kampanjer täcker andra miljöer med regler etc. t ex fixar nog Marsklandet det senare med myggplågor i träsk etc, och Svavelvinters Marjura regler för färder över glaciärer.
Har det bekräftats att Marsklandet m.fl. gamla godingar kommer att bearbetas för Drakar 23?
Ärans väg har nämnts i poddar (inte hört dessa själv dock).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest