CarlNyk
Topic Author
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Spelare som underskattar betydelsen av FYS

Wed 26 Jul 2023, 11:39

Tja!

Ville höra om det bara är i min grupp som några spelare har missat betydelsen av hög FYS? Tycker det är ett snyggt trick att inga färdigheter går på FYS, men när det är på liv och död gör det enorm skillnad. Jag förstod nog inte heller hur stor påverkan FYS har innan jag spelat ut en strid.

Vi har en magiker med FYS 9 i gruppen. Hen är också bäst på Läkekonst, haha.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Spelare som underskattar betydelsen av FYS

Thu 27 Jul 2023, 14:01

Matten kring dödsslag är ganska extrem (det påpekades under beta-testningen, så jag antar att FL vill ha det så). Har man bara lite över 10 i FYS är risken väldigt liten att stryka med, men har man bara lite under 10 är risken väldigt stor. Vill man ha en god chans att överleva bör man som spelare byta till sig ett bättre FYS om man fått 10 eller lägre. En äventyrare med låg FYS bör pressa misslyckade dödsslag och absolut undvika att bli Krasslig.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4486
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Spelare som underskattar betydelsen av FYS

Thu 27 Jul 2023, 14:35

Man får inte pressa dödsslag.

Något att tänka på är att om man har 0 KP och tar skada så räknas det som ett misslyckat dödsslag. Personligen så anfaller jag inte RP som har 0 KP och är liggande (alltså ej stridande), men om de använder sig utav "Kämpa på" så är det stridande och det kan bli mycket farligt. Även om jag inte skulle anfalla en utslagen RP så kan de ju ta skada utav andra saker så som area-baserade anfall. Dessutom så dör man ju direkt om man i ett och samma anfall tar skada så att man skulle ha hamnat på -KP.


Att ha låg FYS är väldigt farligt om man har tänkt sig att vara en äventyrande hjälte då behöver man hjälp ifrån andra RP som kan skydda en, men det gäller ju alla spel.


Kan väl även påpeka att risken att dö i svarta boxen var i det närmaste obefintlig (och i expert så rök det kroppsdelar högt och lågt oavsett vad du tålde). Det farliga då var om för många RP hamnade på 0 KP, då kan det bli kämpigt för kvarvarande RP och det kan lätt bli en total grupp död. Detsamma gäller i den nya i DoD23. En farlig ny sak i DoD23 är just "Kämpa på" regeln, det kanske kan bli en dödsfälla för vissa spelare som har en övertro på sig själva.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Spelare som underskattar betydelsen av FYS

Thu 27 Jul 2023, 17:19

Man får inte pressa dödsslag.
Visst, ja. Det ändrades precis på slutet. Tack för påminnelsen.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4486
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Spelare som underskattar betydelsen av FYS

Thu 27 Jul 2023, 17:55

Man får inte pressa dödsslag.
Visst, ja. Det ändrades precis på slutet. Tack för påminnelsen.
Det gör ju inte FYS mindre viktigt precis.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Pelhle
Posts: 148
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Spelare som underskattar betydelsen av FYS

Wed 02 Aug 2023, 08:38

Man får också tufft mot ett dödligt gift med styrka 12 eller 15 vid låg FYS.

Who is online

Users browsing this forum: claes and 0 guests