Blubb
Topic Author

Nackdel rustning

Sun 16 Apr 2023, 21:09

Troligtvis väldigt sent på bollen men borde inte nackdelarna för ringbrynja och plåtrustning byta plats?

Dvs att ringbrynja skulle ge nackdelar på Smyga samt Hoppa och Klättra medan plåt skulle ge nackdelar på Undvika, Hoppa och Klättra samt Smyga.
Efter att ha sprungit runt rätt mycket i tung och otymplig utrustning av diverse slag känns det som att det skulle vara enklare att ducka för ett slag iförd ringbrynja än att klättra upp i ett träd eller att hoppa över ett lerigt dike. Men det finns kanske en spelteknisk anledning att det är som det är.

I övrigt ser jag fram emot alla nygamla äventyr. :-)

Short Fey

Re: Nackdel rustning

Mon 17 Apr 2023, 10:50

Jag tror det är en balans grej. Jag inte haft tunga rustningar på mig själv, men jag vet man är inte hur klumpig som helst i dem och man är rörligare än vad man tror.

Men med en ringbryna på sig så kan man absorbera 4-6 (beroende om man har hjälm på sig) poäng i skada, vilket är en ganska stor mängd i långa loppet. Om du kan undvika samtidigt som du har på dig en, och struntar i smyga och klättra, varför skulle du ha läder rustning när ringbryna kan skydda dig bättre?

Att göra att du har nackdel i undvika är det nu ett större val vad för rustning du ska ha. Vill du ha den rustning som ger dig en chans att inte ta skada alls och påverkar inte dina förmågor, eller rustningen som kommer skydda dig när du tar skada.
Beware the fey!