Maltavius
Topic Author

Regelhäftet v1 PDF synpunkter

Fri 14 Apr 2023, 11:26

Late Backer här som precis fått tillgång till v1 av PDF:erna.

Boken ser snygg ut och layouten är bra, känns lite billigt att man tagit så många bilder från DoD2016 och inte kompletterat med t.ex. en kvinnlig krigare eller magiker och en manlig sjöfarare vid karaktärsskapandet. Ber om ursäkt om dessa saker diskuterats tidigare, men jag hittade inget när jag sökte på forumet efter synpunkter på reglerna .

Uppdatering: Sökte lite mer och hittade den tre veckor gamla Regel-tråden, hoppas på att det kommer en ny revision av PDF:erna utan att man behöver skicka dem till tryck.

Antal illustrationer i helperson per ras i hela boken:
  • 4 Ankor (inkl samma lönnmördar-Anka 2ggr )
  • 9 Människor
  • 4 Dvärgar
  • 5 Halvingar
  • 8 Alver
  • 3 Vargmän
Monster som har illustrationer men som saknar regler
  • Kentaur
  • Rese
  • Reptilman
Regelsynpunkter
Saknas helt - Regler för Armborst? Vad är nackdelen med armborst jämte båge?
Sidan 73 - Alltså kan vi bara ge upp på nitläder?
Sidan 74 -
  • Bredsvärd, finns inget som heter så, iaf inte på svenska. Om det är Broadsword som menas så bör det inte vara stickande.
  • Slagsvärd - Kräver 2H fattning i verkligheten
  • Saknar Värja (smidigt, stickande)
Sidan 101 - hänvisar till Missödestabellen men skriver inte sidhänvisningen som (sid 102) som (vad jag sett) alla andra hänvisningar gör.
Sidan 102 - pratar om Slumpmöten och en Slumpmötestabell, men någon sådan finns inte. Det finns på samma sida en tabell för Missöden

Herr Otypa

Re: Regelhäftet v1 PDF synpunkter

Fri 14 Apr 2023, 12:28

Varför? Gillar du det inte så är det ju bara att ta bort det.
  • Bredsvärd, finns inget som heter så, iaf inte på svenska. Om det är Broadsword som menas så bör det inte vara stickande.
Jo, I Drakar och Demoner har det alltid funnits Bredsvärd och Drakar och Demoners Bredsvärd går att sticka med.
Finns det pratande Ankor i verkligheten eller kan du skjuta eldbollar i verkligheten? :mrgreen:

Fenhorn
Moderator

Fri 14 Apr 2023, 12:40

De flesta namn på vapen och rustningar är namn som har tillkommit senare än när vapnen eller rustningarna användes, ibland mycket senare. Namn på saker i rollspel är som oftast baserade på kutym i rollspel och för att det ska vara lättfattligt. DoD23 är inte ett medeltida simulationistiskt rollspel baserad på verklig historia utan ett narrativt fantasy rollspel baserad på ett rollspel ifrån 80-talet (som i sin tur är baserat på ett rollspel lite äldre än så).

Armborst har högre grundskada än bågar men man får inte lägga till (smidighet) skadebonus. Så för en person som har medelmåttig smidighet så är armborst ett bättre vapen då det ger högre skada medan bågen är att föredra för de med hög smidighet.

Angående slumpmöten så står det att:
kan du slå på en tabell för slumpmöten
men också:
Slumpmöten kan variera mycket beroende på vilket område ni vandrar i, och dessa ingår därför oftast i äventyret som ni spelar.
Så hänvisningen är till vad slumpmöten som äventyret anger eller till platsen man är på anger (det finns ett kapitel i äventyrsboken om utfärder).

PDF:er via Drivethru uppdateras automatiskt när FL bestämmer sig för att så behövs. Drivethru meddelar (exakt hur kan variera beroende på inställningar) när det finns en uppdaterad version på en PDF.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Short Fey

Fri 14 Apr 2023, 13:53

• Kentaur
  • Rese
  • Reptilman
Jag tror en hel del av bilderna är mer menat för insperation än att det specifikt finns regler för dem.
Jag kan hålla med om att det vore kul att ha snabba regler för vissa av dem, samt jag hade gärna veljat ha regler för hur man gör monster (expansion potential?). Men jag får intrycket att man gärna, både som spelledare och spelare, skapar sin egna värld, och då kan ett par bilder ge en roliga ider.

T'ex jag kan se reptilmanen använda sig av npc regler, vilket är enkelt att skapa. De skulle kunna simma, smyga (gömma sig stilla i vattnet), kunninga i spjut eftersom de har en treudd, och har en bit attack likt vissa djur, samt de kan hålla andan länge. De bor i träsk, vilket ger de en massive fördel mot inkräktare som kommer och stör, men kanske är annars något klumpiga på land.
Beware the fey!

Maltavius
Topic Author

Sat 15 Apr 2023, 00:54

Jo, I Drakar och Demoner har det alltid funnits Bredsvärd och Drakar och Demoners Bredsvärd går att sticka med.
Finns det pratande Ankor i verkligheten eller kan du skjuta eldbollar i verkligheten? :mrgreen:
Nitläder har varit en diskussion ända sedan jag började spela DoD (Expert).
Att inte kalla saker för vad det är och försvara det med att det är Fantasy fungerar inte.
Om vi spelade Mutant eller något annat modernt rollspel och jag sköt raketer med ett vapen som heter AK47 så skulle fler protestera, speciellt om det fans en AK5 som sköt kulor.
SL: "Ni ser en apa där framför, det rider 5 människor på den"
Spelarna:"Va? Kan 5 människor rida på en apa är det King Kong?"
SL:"Nä det är en grå stor varelse på fyra ben med stora öron och snabel, de heter bara Apa i den här världen"...

Nånstans måste man ha en verklighetsanknytning.

Maltavius
Topic Author

Sat 15 Apr 2023, 00:54

• Kentaur
  • Rese
  • Reptilman
Jag tror en hel del av bilderna är mer menat för insperation än att det specifikt finns regler för dem.
Jag kan hålla med om att det vore kul att ha snabba regler för vissa av dem, samt jag hade gärna veljat ha regler för hur man gör monster (expansion potential?). Men jag får intrycket att man gärna, både som spelledare och spelare, skapar sin egna värld, och då kan ett par bilder ge en roliga ider.

T'ex jag kan se reptilmanen använda sig av npc regler, vilket är enkelt att skapa. De skulle kunna simma, smyga (gömma sig stilla i vattnet), kunninga i spjut eftersom de har en treudd, och har en bit attack likt vissa djur, samt de kan hålla andan länge. De bor i träsk, vilket ger de en massive fördel mot inkräktare som kommer och stör, men kanske är annars något klumpiga på land.
Fast Rese och Kentaur var klassiska fiender i DoD och fanns även med i DoD 2016, det var därför jag tog upp dem.

Maltavius
Topic Author

Sat 15 Apr 2023, 00:57

De flesta namn på vapen och rustningar är namn som har tillkommit senare än när vapnen eller rustningarna användes, ibland mycket senare. Namn på saker i rollspel är som oftast baserade på kutym i rollspel och för att det ska vara lättfattligt. DoD23 är inte ett medeltida simulationistiskt rollspel baserad på verklig historia utan ett narrativt fantasy rollspel baserad på ett rollspel ifrån 80-talet (som i sin tur är baserat på ett rollspel lite äldre än så).

Armborst har högre grundskada än bågar men man får inte lägga till (smidighet) skadebonus. Så för en person som har medelmåttig smidighet så är armborst ett bättre vapen då det ger högre skada medan bågen är att föredra för de med hög smidighet.
Ah, men det är ingen laddningstid på en handling för ett armborst som gör att man kan skjuta två pilar med en båge men bara en bolt med armborts på två rundor?
Angående slumpmöten så står det att:
kan du slå på en tabell för slumpmöten
men också:
Slumpmöten kan variera mycket beroende på vilket område ni vandrar i, och dessa ingår därför oftast i äventyret som ni spelar.
Så hänvisningen är till vad slumpmöten som äventyret anger eller till platsen man är på anger (det finns ett kapitel i äventyrsboken om utfärder).
Aaah, har inte skummat Äventyrsboken ännu.

Fenhorn
Moderator

Sat 15 Apr 2023, 07:02

Att inte kalla saker för vad det är och försvara det med att det är Fantasy fungerar inte.
Om vi spelade Mutant eller något annat modernt rollspel och jag sköt raketer med ett vapen som heter AK47 så skulle fler protestera, speciellt om det fans en AK5 som sköt kulor.
SL:"Nä det är en grå stor varelse på fyra ben med stora öron och snabel, de heter bara Apa i den här världen"...

De namn som används för vapen (speciellt då svärd) i rollspel har i de flesta fall kommits på långt senare än när de faktiskt användes, ibland i modern tid. Vad gäller svärd, så är det till och med så att namnen som oftast används i rollspel är grupperingar av svärd där många olika varianter utav varje typ finns. Många namn som användes under antiken eller medeltiden för vapen har en kulturell koppling. Kulturer som inte finns DoD's spelvärld.

DoD23 (och alla andra DoD upplagor) är ett fantasy spel där spelarna spelar hjältar, hjältar som agerar och ser ut som de fantasy hjältar som ser ut som de som förekommer i fantasy böcker och filmer, så som Elric, Aragorn eller Conan, t.ex. och inte ett simulationistiskt spel där man försöker att återspegla en medeltid baserat på Bayeuxtapeten. Det finns säkert rollspel där ute som gör exakt det.

Dina exempel saknar sans och logik.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Maltavius
Topic Author

Sat 15 Apr 2023, 10:27

De namn som används för vapen (speciellt då svärd) i rollspel har i de flesta fall kommits på långt senare än när de faktiskt användes, ibland i modern tid. Vad gäller svärd, så är det till och med så att namnen som oftast används i rollspel är grupperingar av svärd där många olika varianter utav varje typ finns. Många namn som användes under antiken eller medeltiden för vapen har en kulturell koppling. Kulturer som inte finns DoD's spelvärld.
Du säger själv att de namn som används för svärd syftar ofta på en grupp av svärd med samma karaktär. Ska man inte hålla sig till dessa gruppers konventioner så är det bättre att hitta på egna namn tycker jag. DoD:s gröna boxen (-91 vill jag säga) fanns det illustrationer som åtminstone försökte visa på vad skillnaderna var mellan dessa olika svärdnamn.
DoD23 (och alla andra DoD upplagor) är ett fantasy spel där spelarna spelar hjältar, hjältar som agerar och ser ut som de fantasy hjältar som ser ut som de som förekommer i fantasy böcker och filmer, så som Elric, Aragorn eller Conan, t.ex. och inte ett simulationistiskt spel där man försöker att återspegla en medeltid baserat på Bayeuxtapeten. Det finns säkert rollspel där ute som gör exakt det.
Vi har alltid DoD som "klassisk" medeltid men med magi och monster. Hjältarna ser sällan ut som Conan, svärd och rustningar ser aldrig ut som WoW eller Final Fantasy, Flamberge var det coolaste svärdet som fanns.
Dina exempel är väldigt korkade och är extremt överdrivna.
Ja det var lite av poängen. Vad du känner om mina exempel speglar nog vad jag känner om Nitläder.

Nitläder är så urbota dumt för det är egentligen en brigandin, men de som gjorde rollspelen på 80-talet visste inte hur de fungerade och gjorde inga efterforskningar. de såg bara nitarna på utsidan av lädret.

Men vi släpper det här.

'ttias

Sat 15 Apr 2023, 20:08

Enligt SAOB är bredsvärd språkligt belagt sedan 1831 och ordet används för att omnämna ett "bredt (tveeggadt) svärd".

En smula kontroversiellt att påstå att breda tveeggade svärd inte finns, men visst, varför inte.