Anung
Topic Author

Eldskada?

Tue 11 Apr 2023, 09:43

Körde DoD enligt färdiga reglerna i helgen för första gången (tillika första DoD nånsin för mig) som SL, och kunde inte finna några som helst regler för att ta eldskada. När jag letar i PDFen hittar jag heller inget, förutom besvärjelser.

Finns nån konsensus för hur den ska hanteras? Såg att moderator Fenhorn hade förslag i beta-tråden om att köra T4/T6/etc för varje runda i skada, vilket jag gillar starkt - men det känns inte riktigt i linje med resten av spelets designfilosofi. Jag körde bara 2T6 för varje runda i mitt spel, men letar efter tips för att vara mer konsekvent framöver :)

Fenhorn
Moderator

Re: Eldskada?

Tue 11 Apr 2023, 10:21

Körde DoD enligt färdiga reglerna i helgen för första gången (tillika första DoD nånsin för mig) som SL, och kunde inte finna några som helst regler för att ta eldskada. När jag letar i PDFen hittar jag heller inget, förutom besvärjelser.

Finns nån konsensus för hur den ska hanteras? Såg att moderator Fenhorn hade förslag i beta-tråden om att köra T4/T6/etc för varje runda i skada, vilket jag gillar starkt - men det känns inte riktigt i linje med resten av spelets designfilosofi. Jag körde bara 2T6 för varje runda i mitt spel, men letar efter tips för att vara mer konsekvent framöver :)
2T6 rakt av om du brinner en runda är väl vad reglerna säger. Visst det står på diverse brinnande improviserade vapen, men det är en bra riktlinje att ha för det spelar ju ingen direkt roll hur man får eld på sig, 2T6 är en bra siffra, farlig men hanterbar. Sedan skulle jag köra med ett enkelt SMI-kast för att släcka, med fördel om man väljer att slänga sig och även rulla runt.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Short Fey

Tue 11 Apr 2023, 21:53

Ett alternativ baserat från Äventyrs boken (Säger dock inte varifrån för att inte spoila) är möjligtvis at du tar D8 i skada i slutet av varje runda tills elden är släkt. Detta kan vara farligt men kan inte omedelbart sätta dig på 0.
Beware the fey!

Fenhorn
Moderator

Tue 11 Apr 2023, 22:43

Ett alternativ baserat från Äventyrs boken (Säger dock inte varifrån för att inte spoila) är möjligtvis at du tar D8 i skada i slutet av varje runda tills elden är släkt. Detta kan vara farligt men kan inte omedelbart sätta dig på 0.
Det är bättre då det är ren eldskada, facklor och vedträ som ger 2T6 i skada kan ju rent tekniskt sett vara att facklan och vedträt även ger lite skada.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Anung
Topic Author

Thu 13 Apr 2023, 08:26

Ja men det köper jag, en fast tärning varje runda tills den är släckt låter som en bra regel. Tack :)

ChrilleT

Fri 14 Apr 2023, 21:59

Tycker det är rätt vanligt bland många spelskapare att ha otydliga regler runt eldskador. Tex om de tänkt sig det som engångsskada eller om det fortsätter hända varje runda och hur/om elden släcks isf.

Short Fey

Sat 15 Apr 2023, 21:21

Tycker det är rätt vanligt bland många spelskapare att ha otydliga regler runt eldskador. Tex om de tänkt sig det som engångsskada eller om det fortsätter hända varje runda och hur/om elden släcks isf.
Personligen tror jag (men har inget som kan backa up detta så ta det med en nypa salt) det är gjort som en förenkling/balans/rule of cool grej. Det är inte så svårt att setta eld på saker, oavsätt om det är med eldstål eller magi, vilket skulle innebära att man lätt skulle kunna sätta eld på sina motståndare, vilket gör man lätt kan göra en massa eld skada. Detta innebär man måste hålla koll på vem som brinner och hur mycket skada de ska ta varje runda. Visserligen kan man försöka släcka den, men potentielt så är det inte mycket som stoppar en från att bli påtänd igen.
Så jag tror många skippar eller skriver runt eldskada för att det inte ska vara för lätt (gifter t'ex kan man iallafall göra dyra eller svåra att få tag på, så det är inte något man gör ofta).

Rule of cool mässigt så är det att man ska kunna slåss i ett brinnand hus eller innuti en vulkan utan man behöver oroa sig att du plöstligt börja brinna och istället för en cool fight måste rusa ut och släcka dig. (Man kan fortfarande göra elden farlig, men mer som att utrymmet du har blir mindre än att du plöstligt tar konstant skada).
Beware the fey!