Faråtzonen
Topic Author

Om ras i rollspel och rasism i verkligheten

Fri 30 Dec 2022, 18:17

I DoD22 har man ersatt Ras med Släkte. Jag kan se en klar fördel och en klar nackdel med att använda ordet ras. Fördelen är att ras är ett etablerat begrepp inom rollspelshobbyn. Jämför med spelledare, rollperson, grundegenskaper och färdigheter. Nackdelen är att ras aldrig har varit ett särskilt bra ord för att beskriva halvlingar, dvärgar, alver och människor. Att ett ord är etablerat betyder inte heller att ordet är ett bra ordval. T ex har många hjälteförmågor och färdigheter i gamla DoD dåliga namn men de finns ändå med i DoD22 av nostalgiska skäl.

Varför behåller man inte ordet ras av samma nostalgiska skäl som man behåller namn på hjälteförmågor och färdigheter? Jag vet inre men jag gissar att man har bytt ut ordet ras av framförallt politiska skäl. Om jag har rätt så är det problematiskt av framförallt två skäl. För det första så innebär ordbytet i sådana fall att politiska aktivister har tillåtits använda rollspelshobbyn som medel för att propagera för sina politiska åsikter. Det tycker jag är bekymmersamt eftersom jag tycker att rollspelshobbyn bör vara religiöst och politiskt oberoende. Det är nämligen endast när rollspelshobbyn är religiöst och politiskt oberoende som hobbyn är inkluderande för alla. Det går att dra paralleller till fri programvara där den mest grundläggande friheten är "Friheten att använda programvaran i valfritt syfte". Det går förstås att problematisera mitt påstående genom att påstå att ingen kommer undan politiken, att rollspelshobbyn aldrig har varit religiöst och politiskt oberoende och att ordet ras är politiskt från första början. Jag tvivlar dock på att rollspelkonstruktörerna på 80-talet hade ett politiskt syfte med att använda ordet ras i rollspel. Jag tror att kopplingen ras i rollspel och rasism i verkligheten är någonting som politiska aktivister har hittat på i efterhand (vem är det som är rasist?). Detta leder fram till mitt andra skäl till att jag anser att det är problematiskt att byta ut ordet ras i rollspel. Det finns knappast något bevis för ett det skulle existera ett samband mellan användningen av ordet ras i rollspel och rasism i verkligheten. Det är den som gör gällande att ett samband existerar som har bevisbördan. Det enda rimliga utgångläget är att om ett samband inte är påvisat så existerar det inte. Att ordet ras förekommer i ordet rasism bevisar självklart inget orsakssamband mellan ras i rollspel och rasism i verkligheten.

Vad har ni för bevis för att ordet ras i rollspel skulle orsaka rasism i verkligheten? Och varför skulle inte begrepp som strid, krig, anfalla, skada, döda mm i rollspel inte leda till till våldsbrott i verkligheten om begreppet ras i rollspel leder till rasism i verkligheten?

Jag misstänker att kritiken mot begreppet ras i rollspel överhuvudtaget inte handlar om att motverka rasism i verkligheten utan det handlar om att politiska aktivister försöker politisera rollspelshobbyn för egen vinnings skull. Jag är diagnosticerad med Aspergers syndrom och erfar nästintill dagligen att samma politiska aktivister propagerar för tolerans och inkludering för egen vinnings skull. Ingen pratar om elefanten i rummet. Människor som är diagnosticerade med Aspergers syndrom diskrimineras i skolan och i arbetslivet, år efter år, årtionde efter årtionde. Vi som på ett eller annat sätt tillhör utsatta grupper i samhället vinner ingenting på att rollspelshobbyn fjäskar för politiska aktivister som slåss mot väderkvarnar för egen vinnings skull. Om ni vill motverka diskriminering i verkligheten så bjud in barn och ungdomar i utanförskapsområden till Gothcon, skänk rollspel till fritidsgårdar i utanförskapsområden, skapa rollformulär i högkontrast för synskadade, anpassa texten i böckerna till dyslektiker, anordna spelmöten på LSS-boenden, inrätta speciella spelrum på Gothcon för personer som är intryckskänsliga mm. Det är ingen annan grupp än de politiska aktivisterna som vinner någonting på att byta ut ordet ras i rollspel mot folkslag, släkte mm.

Faråtzonen
Topic Author

Re: Om ras i rollspel och rasism i verkligheten

Fri 30 Dec 2022, 18:51

Det här gäller för övrigt inte bara ordet ras i DoD22 utan även ordet kön. Fria Ligan har tagit bort kön från rollformuläret, troligtvis för att politiska aktivister har hittat på att kön är könsdiskriminerande. Det är i så fall ännu värre än att ordet ras ersatts med ordet släkte eftersom man, utöver att vika ner sig för politiska aktivister, har tagit bort en egenskap (kön) som ger rollpersoner/SLP karaktär. Dvärgar, alver, halvlingar och människor finns trots allt kvar även om man kallar dem släkten istället för raser vilket bara är en lek med ord.

Fenhorn
Moderator

Re: Om ras i rollspel och rasism i verkligheten

Fri 30 Dec 2022, 19:03

Moderering: Detta har tagits upp förut och den här typen utav debatt leder ingenstans och kommer bara gå ned i en nedåtgående spiral, något som jag varken har lust eller tid att sitta barnvakt över. Tråd stängd.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore