Tomas
Site Admin
Topic Author

Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 2 Startscen

Thu 22 Dec 2022, 12:54

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 2 av version 2 Beta-PDF:en av Äventyrsboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Fria Ligan

Sanne

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 2 Startscen

Wed 28 Dec 2022, 15:28

Start scenen är bra, man kommmer snabbt in i kampanjen. Mina spelare blev intresserade på en gång, tyvärr blev de lite paranoida att de knapptvågade tala med några utan enbart satt o lyssnade.

Faråtzonen

Wed 04 Jan 2023, 03:15

Sidan 11.

På grund av en uråldrig men ännu skönjbar vägstruktur har det blivit en viktig färdled för äventyrare, nybyggare och annat folk som söker lyckan i Dimmornas dal. Som bieffekt av folkvandringen har emellertid också stråtrövare och enstaka bestar börjat lockas till bergspasset.

För det första hade jag valt "ännu farbar" istället för "ännu skönjbar". För det andra så är det väl ändå inte frågan om en folkvandring till Dimmornas dal? Folkvandring betyder massförflyttning. Sverige hade folkvandring till framförallt USA under 1800-talet (15-20 procent av befolkningen lämnade landet). Invandringen till Sverige sedan 70-talet kanske man också kan beskriva som en folkvandring. Centralorten Utkante har ett femtiotal hus och 200 permanenta invånare. Jag föreslår att ni ändrar till "som bieffekt av att människor har sökt sig till dalen har emellertid också stråtrövare".
Last edited by Faråtzonen on Wed 04 Jan 2023, 18:53, edited 1 time in total.

Faråtzonen

Wed 04 Jan 2023, 04:33

Sidan 11.

Branta bergssluttningar beklädda med mossa söker sig upp mot de snöklädda toppar som emellanåt kan anas bakom molnslöjorna.

Jag hade bytt ut ordet "snöklädda" mot "snötäckta" för att inte använda ordet klädda (beklädda) två gånger i samma mening.

Era farhågor bekräftas då ni plötsligt hör ett obehagligt jämrande.

Era farhågor besannas, låter bättre tycker jag. För övrigt föreslår jag att ni byter "obehagligt jämrande" mot "ångestfyllt jämmer".

Ni ser en skepnad som ligger mitt på den steniga vandringsleden, blott ett tjugotal meter framför er. Skepna­den är iförd en enkel grå kåpa och pressar ett mörkt bylte mot kroppen.

Vet ett barn vad en skepnad är? Meningen är av central betydelse för förståelsen för scenen. Ni kanske ska skriva en "Ni ser en man som ligger ... Mannen är iförd".
Last edited by Faråtzonen on Wed 04 Jan 2023, 18:55, edited 1 time in total.

Faråtzonen

Wed 04 Jan 2023, 04:34

Sidan 12.

Han stirrar på rollpersonen med uppspärrade ögon, samtidigt som han flämtar med en försvinnande stämma

"försvinnande stämma" låter konstigt. Jag hade skrivit "tystare och tystare stämma" eller "allt tystare stämma" eller "allt mer lågmäld stämma". Enklast är nog "tystare och tystare röst" så förstår även barn vad ni menar.

För övrigt kallar Drigel Väderman till och med sig själv för sitt efternamn, (mäster) Väderman. Varför har han ett förnamn? Ingen kallar honom det, inte ens han själv. Jag vet bara tre SLP som har efternamn. Det är Väderman, Afilia Skuggenlöv och X Plufstryne (eller vad hon heter). Ingen annan SLP har efternamn. Jag föreslår att ni skrotar efternamnen. Ge SLP unika förnamn istället, ibland med binamnet den store, den fete, den girige, den late eller som i Bibeln Simon från Kyrene eller Josef från Arimataia osv.

Drakmarpasset hoppas jag att Fria Ligan lägger upp (utan siffror) för nedladdning så att SL kan lägga fram på bordet när striden börjar. Fin battlemap.
Last edited by Faråtzonen on Wed 04 Jan 2023, 18:59, edited 7 times in total.

Faråtzonen

Wed 04 Jan 2023, 06:23

Sidnumret saknas på sidan 12. Kanske för att inte smutsa ner illustrationen. Dock finns sidnumret på SL-kartan över Utkante på sidan 18 så där har man "smutsat ner" illustrationen.

Faråtzonen

Wed 04 Jan 2023, 06:29

Start scenen är bra, man kommmer snabbt in i kampanjen. Mina spelare blev intresserade på en gång, tyvärr blev de lite paranoida att de knapptvågade tala med några utan enbart satt o lyssnade.

Ett klassiskt knep som brukar fungera. Det kan du använda dig av om du skriver egna äventyr/berättelser. https://sv.wikipedia.org/wiki/In_medias_res

patrikp

Fri 06 Jan 2023, 00:29

Ulvryttaren - Påhopp! och Svärdshugg från ovan! kanske borde ha räckvidd 10.

Vi spelade som att den hade räckvidd på dessa attacker, vilket gjorde att Ulvryttaren hoppade mellan RP och skapade oreda och spänning!