User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Thu 22 Dec 2022, 12:54

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 1 av version 2 Beta-PDF:en av Äventyrsboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Fria Ligan
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Mon 02 Jan 2023, 19:52

Sid 7 vänstersidan : "bringade underrättelser om att de vildsinta orcher som länge dominerat dalen tycktes vara på väg dra sig tillbaka". Kanske "vara på väg att dra sig tillbaka"?
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 16:46

Jag utfår från att ni har koll på att alla "sid XX" måste ersättas med ett sidnummer.

Med undantag för Dimön (sid XX) som är kampanjens final kan äventyren spelas i valfri ordning, och ni behöver inte ens spela dem alla. Det går också bra att spela äventyren enskilt om ni föredrar det.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 17:13

Jag har väldigt svårt att föreställa mig behornade kejsarkronor. Ni kanske borde besrkviva det med andra ord. Och vad menar ni med att milstenarna är krönta? Krönta betyder ligga ovanpå. Menar ni att det finns en stenskulptur i form av en kejsarkrona med horn på högst upp på milstenarna? Jag kan fortfarande inte föreställa mig hur en sådan kejsarkrona ser ut.

Även spruckna stenpelare och egendomliga milstenar – krönta med spretiga, behornade kejsarkronor – skjuter med jämna mellanrum upp ur terrängen.

Även den här meningen är konstig.
skjuter med jämna mellanrum upp ur terrängen.

Jag föreställer mig milstenar som likt spjutfällor skjuter upp ur terrängen då och då. Jag hade bytt ut "skjuter med jämna mellanrum upp ur terrängen" mot "står att finna med (på?) jämna avstånd i dalen".
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 17:47

Jag har bara börjat läsa Äventyrsboken men ska jättar verkligen vara med bland de gamla folken?

Det var en tid av mörker och ondska, men också av oerhört snabb mänsklig expansion på bekostnad av de gamla folken dvärgar, alver, jättar och halvlingar.

I stället spärrades han in i en krypta under en ö i en sjö i en avlägsen dal, bevakad av krigare dömda att vaka över kryptan i evig tid.

Flyter ön i sjön? Annars borde ni byta ut "under" mot "spärrades han in i en underjordisk krypta på en ö i en sjö i en avlägsen dal".
Last edited by Faråtzonen on Thu 05 Jan 2023, 22:05, edited 1 time in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 17:53

Till slut vände drakarna ryggen åt riket, som snart föll sönder.

Jag tycker det låter konstigt att drakarna (plural) vänder ryggen (singular) åt riket. Jag hade ändrat ill: "Till slut övergav drakarna människorna och riktet, som snart föll sönder." eller "Med tiden slutade drakarna att beskydda riktet, som snart föll sönder.".
Last edited by Faråtzonen on Thu 05 Jan 2023, 22:06, edited 1 time in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 17:58

Vilda orcher intog stora delar av området och många människor fördrevs.

Finns det "tama orcher"? Jag hade tagit bort ordet vilda. Det räcker med orcher. De är vilda av naturen. Eller ändrat till "Människohatande orcher". Fast orcher kanske hatar människor av naturen precis som att de är vilda av naturen.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 18:48

Av Eledains välde återstod bara en tynande orden av munkar och riddare som fortsatt tillbad Den Rena Flamman.

Usch, fy, tvi! Ändra till "tillbad Sanning och rättfärdighet" eller kanske till "tillbad drakkejsaren Eledains sanning och rättfärdighet". Ingen tillber en eld/flamma! "Flame" är bara symbolik, en representation av ett abstrakt begrepp, en idé eller egenskap. Den Rena Flamman med stora bokstäver i varje ord är svengelska. Det borde stå Den rena flamman med versal i början och gemener i resten av namnet.
Jämför med min kritik mot äventyrsnamnet Templet Purprubrand. https://forum.frialigan.se/viewtopic.php?t=10096#p74779
Last edited by Faråtzonen on Thu 05 Jan 2023, 22:08, edited 4 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 19:10

Sagorna förtäljer dock att en del av drakriket överlevde på andra sidan havet långt i öster.

Det finns inget hav på kartan över Dimmornas dal. Det betyder att drakriket måste ha omfattat mer än Dimmornas dal. Det stämmer inte med hur drakriket har beskrivits innan. Dimmornas dal är alltså bara en liten del av hela drakriket? Det borde i så fall förtydligas, tycker jag. Samtidigt så misstänker jag att det finns ett samband mellan statyettens fyra delar, kryptan på ön och kampanjen i Dimmornas dal. Det talar i så fall för att drakriket är Dimmornas dal trots allt. Och i så fall saknas havet.

Sidan 7
Azrahel Koth nedkallade monstruösa vidunder och hans makt växte över dalen där han vilat.

Det talar också för att drakriket och Dimmornas dal är samma sak. Fast han kan så klart ha vilat i vilken dal som helst.

Ett tiotal år har nu förflutit sedan människorna började återvända till Dimmornas dal, som de kallar den på grund av det dis som nu ligger tätt över dalen – ditlockade av rykten och sägner om dolda rikedomar och förlorad kunskap från forntidens drak­dyrkande rike.

Samma här. Dimmornas dal och drakriket är samma område. Vilket hav i öster är det man syftar på i meningen "på andra sidan havet långt i öster"?

Men så slutligen, på sidan 9, avslöjas att Dimmornas dal var hjärtat av drakkejsaren Eledains rike. Så då är drakriket trots allt större än Dimmornas dal. Kanske kommer det stå något annat senare i kampanjen. Jag har bara kommit till sidan 9.

Sanningen är att det som nu kallas Dimmornas dal var hjärtat av Eledains rike – och svärdets krypta finns dold under den gamla tempelruinen i Utkante.
Last edited by Faråtzonen on Thu 05 Jan 2023, 22:10, edited 12 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 19:16

Sidan 6 i Äventyrsboken har inget sidnummer men det kanske är meningen för att inte "smutsa ner" illustrationen på Sathmog.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest