Tomas
Site Admin
Topic Author

Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 7 Templet Purpurbrand

Thu 22 Dec 2022, 12:54

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 7 av version 2 Beta-PDF:en av Äventyrsboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!
Fria Ligan

Faråtzonen

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 7 Templet Purpurbrand

Sun 15 Jan 2023, 12:23

Sidan 48.

De känner till att det ska finnas en benmask som skyddar mot demoniskt inflytande någonstans i templet.

Benmask låter konstigt. Jag föreslår att ni ändra till "en mask gjord av benbitar från människor. Masken lär skydda mot demoniskt inflytande och ska finnas någonstans i templet.".

Faråtzonen

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 7 Templet Purpurbrand

Sun 15 Jan 2023, 12:26

Sidan 48.

På murarna vid sidan av porten finns rester av väggmålningar som visar ett mönster av violetta eldar.

Är resterna av väggmålningarna inprignerade med färg eller hur kan rollpersonerna se att de är violetta eldar? Jag föreslår att ni ändrar till "flammande eldar".

Short Fey

Sun 15 Jan 2023, 12:34

Sidan 48.

På murarna vid sidan av porten finns rester av väggmålningar som visar ett mönster av violetta eldar.

Är resterna av väggmålningarna inprignerade med färg eller hur kan rollpersonerna se att de är violetta eldar? Jag föreslår att ni ändrar till "flammande eldar".
Är det inte bättre med "Flammande violeta eldar"?. Bara "Flammande eldar" får det låta mer som det är vanliga eldar på väggmålningen med tankte på att templet har som tema av purpur.
Beware the fey!

Faråtzonen

Sun 15 Jan 2023, 12:36

Sidan 49.

En förfallen mur överväxt av väldiga nyponsnår. Det går att skymta träd innanför den. Klättrandet kräver ett slag för HOPPA & KLÄTTRA med fördel, men nyponsnåret är levande och angriper rollpersonerna.

Vad är det rollpersonerna klättrar på? Muren, grenar från träden innanför eller nyponsnåret? Ändra till "Att klättra över muren på X kräver ett slag för HOPPA & KLÄTTRA med fördel". Sedan undrar jag om rollpersonerna kommer över muren efter en (1) attack från nyponsnåret eller om rollpersonerna måste besegra nyponsnåret för att komma över? I vilken ordning ska de slå för KLÄTTRA & HOPPA respektive utkämpa striden mot nyponsnåret?

Faråtzonen

Sun 15 Jan 2023, 12:38

Sidan 48.

Är det inte bättre med "Flammande violeta eldar"?. Bara "Flammande eldar" får det låta mer som det är vanliga eldar på väggmålningen med tankte på att templet har som tema av purpur.

Jag tänkte att spelarna kan lägga ihop ett och ett. Templet Purpurbrand och väggmålningar som visar flammande eldar. purpur + flammande eldar -> violetta flammande eldar
Wikipedia: Ordet purpur används också som färgord, oavsett hur färgen har framställts, och betecknar då ett område av rödvioletta färger.

Dessutom nämns en violett sol på på många andra platser i äventyret, t ex på sidan 49. På väggmålningarna inuti templet är det rimligt eftersom tidens tand inte gått lika hårt åt en väggmålning inomhus som utsidan av murarna. Det räcker att det förekommer flera beskrivningar av en violett sol i flera rum. Murarna behöver inte vara violetta. Eller varför inte låta spelarna slå för Finna dolda ting för att se att de flammande eldarna på murarnas utsida bär spår av violett färg som nästan vittrat bort under århundradena. Att rollpersonerna måste lyckas med Finna dolda ting förstärker känslan att den violetta färgen är av betydelse för äventyret dvs ingen vanlig stämningstext.
Last edited by Faråtzonen on Sun 15 Jan 2023, 16:16, edited 3 times in total.

Faråtzonen

Sun 15 Jan 2023, 13:04

Sidan 49.

Knähögt blåbärsris dignar av 4T6 ögon­ stora bär.

Tycker ni ska ta med den texten i den kursiverade beskrivningstexten. Rollpersonerna ser väl detta? Det står ingenstans att rollpersonerna måste leta för att hitta blåbärsriset.

Faråtzonen

Sun 15 Jan 2023, 13:12

Sidan 50.

Detta altare är uthugget ur ett grönsvart stenblock. Reliefer på varje sida visar demoner som kämpar med drakar under en violett sol.

Hur kan rollpersonerna se att solen är violett? Allt verkar vara uthugget ur grönsvart sten. Är solen inpregnerad med färg? Jag föreslår att ni ändrar till "under en stor violett pärla av glas som ska föreställa en sol". Pärlan går inte att bryta loss från den grönsvarta stenen (fastsatt med svart magi).
Last edited by Faråtzonen on Sun 15 Jan 2023, 16:17, edited 2 times in total.

Faråtzonen

Sun 15 Jan 2023, 13:22

Sidan 50.

En gonggong av ärgad mässing hänger på den västra väggen. Den som slår på gonggongen kan locka till sig kultister eller kringvandrande monster – slå på tabellen för slumpmöten.

Jag föreslår att man också hör "En otäck, mörk röst som säger "Välkomna till demontemplet Korash-­Bal" följt av ett elakt skratt som ekar mellan väggarna i altarsalen.". Så att informationen till SL (Korash-­Bal) i början på sidan 47 också kommer spelarna till känna.

Faråtzonen

Sun 15 Jan 2023, 13:30

Sidan 50.

Smal dörr till nött spiraltrappa som leder ner till valvsalen

Är det en stentrappa, trätrappa eller vilket material är trappan i? Jag föreslår att ni lägger till ett ord som beskriver trappans material. Det underlättar visualiseringen av trappan. Typ "Small dörr till en spiraltrappa av trä med nötta trappsteg som leder ner till valvsalen".