Vi spelade ett pass igår. Scenariot är någon sorts introduktion som jag tänker att ska introducera oss till reglerna och världen utan att förstöra känslan av att få något nytt när väl boxen och alla coola grejer kommer. Jag kallar scenariot "Världens undergång", men det är de två mutanternas ynkliga liv jag syftar på och inte någon världsomspännande apokalyps.
Världens undergång
Dag 1
Mutanterna Lenny och Jon, boende i en gammal vägtunnel sedan ett antal år. De flydde från ”Arken” där de växte upp – en plats där hundratals unga mutanter uppfostrades av ”professorn”. Lenny snokade runt och hittade ett hemligt förrådsrum och fann där något som traumatiserade honom allvarligt. Professorn upptäckte honom och tillsammans med Jon flydde Lenny Arken.
Matbristen börjar bli akut, de har bara några dagars rationer kvar. De beger sig ut mot en mack de känner till sedan tidigare (men inte plundrat än), en bit norr om sin hemtunnel. På vägen möter de en stor zonråtta – något som de anser är lite ovanligt i de här områdena. Lenny tvingas skjuta den efter att Jon snubblat över en gammal cykel och röjt deras position.
De hittar fram till macken och söker igenom den rätt noga. De hittar några konservburkar med okänt innehåll men de ser också spår efter massor av asgnagare överallt. På vägen tillbaks mot tunneln ser Lenny att flera av de otäcka bestarna varit framme och nosat på deras spår. Jon plockar på sig lite diverse skrot för att bygga ett gevär.
De spenderar kvällen med att bygga en barrikad i tunnelns nordände (sydänden är redan hyfsat blockerad) för att hålla ute eventuella nosande odjur. Jon misslyckas med att mecka ihop ett nytt gevär trots att Lenny lånar ut sitt att använda som mall.