Jag tror att ett scenario med vargfolk helt enkelt är svårare att skriva, så man får försöka hårdare, helt enkelt. Det borde inte vara något oöverkomligt problem att ha hemligheter inom gruppen utan att någon behöver ljuga.
Ok, vi får helt enkelt rikta in oss hårdare på vargmännens livsstil och kultur? Förslagsvis skulle det finnas en tips-ruta i äventyret med kort summering för hur man spelar en vargman (för det som står i regelboken är inte tillräckligt?). Kanske en utökad text med hänvisning till regelboken annars.
Men sen är ju frågan vad man har tänkt sig. Ett nedladdningsbart äventyr? Ett Fenix-äventyr? Ett konvent-scenario? Något annat?
Pratar vi t.ex. Fenix så tror jag på ett format som liknar Döds Ände. Väldigt kort övergripande information och en genomgång av äventyrs-elementen (förlopp, startscen, karaktärer, biroller, prövningar och platsbeskrivning). Där ryms alltså ingen detaljerad beskrivning av vargfolk och deras kultur. Är formatet ett annat (t.ex. nedladdningsbar PDF) så finns det säkert utrymme för mer detaljer (för den som kan tänka sig att sätta ihop dem).
Det kan ju stämma, men jag tycker som sagt att själva plotten inte behöver vara så märkvärdig. Dels är det ett karaktärsdrivet scenario, och dels ligger fokus på att spela vargfolk. Jag tror att det blir nog så utmanande och spännande ändå!
För övrigt tycker jag att spånandet har framskridit väldigt bra och det har varit högt tak. Huvudsaken är ju att det går framåt hela tiden, även om det nu skulle råka vara ens egna uppslag som befolkar diket längst vägen.
Helt sant! Jag tror dock att vi behöver bli lite överens om formerna. Är tanken en beskrivning av Vargfolk med ett tillhörande scenario eller är tanken endast själva scenariot? För egen del är jag egentligen mest intresserad av scenariot + kort info om hur man spelar vargman. Jag tror kanske inte så mycket på att detaljstyra händelseförlopp kring lögner etc utan lämnar hellre det öppet till spelarna (men man bör ju givetvis nämna i "såhär spelar du vargman" hur vargfolk ser på lögner etc).
Vad tycker ni själva om formatet?