Faråtzonen

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 1 Introduktion

Tue 03 Jan 2023, 22:35

Sidan 8.

Snittytorna mellan delarna passar perfekt ihop. Då de anbringas mot varandra dras de samman av en osynlig kraft och går inte längre att lossa från helheten.

Jag föredrar: "Statyettens delar passar perfekt ihop. Då en anbringas mot varandra dras de samman av en magisk kraft och går därefter inte att ta sönder".

Faråtzonen

Tue 03 Jan 2023, 22:54

Sidan 8.

Samtliga varelser som tjänar Maladûk har på höger axel ett inbränt märke föreställande två korslagda köttkrokar.

Det hade varit trevligt med en illustration på brännmärket. Särskilt eftersom det finns en illustration på Azrahels brännmärke.

EDIT: Tycker att ni ska överväga att byta ut Den rena flammans brännmärke mot draksymbolen på T20:an och Azrahels brännmärke mot demonsymbolen på T20:an. Då kan SL säga att SLP har ett brännmärke som ser ut som symbolen som finns på 1:an på T20:an och peka på tärningen på spelbordet. Ett fiffigt sätt att få in tärningarnas drak/demon-symboler i spelvärlden, tycker jag.
Last edited by Faråtzonen on Sat 14 Jan 2023, 12:28, edited 4 times in total.

Faråtzonen

Tue 03 Jan 2023, 23:00

Sidan 8.

En tredje fraktion som söker efter statyetten och Um-Durman är Den Rena Flammans Väktare, en religiös orden av munkar och riddare som dyrkar drakkejsaren Eledain.

Usch. Ersätt Den Rena Flammans Väktare med "Sanningens och rättfärdighetens väktare". Och varför skriver ni varje ord med stor bokstav? Så skriver man inte ett egennamn i svenskan. Jag gissar att det är samma svengelska som ligger bakom att Purlpe Flame heter Rena Flamman som ligger bakom att Temple of the Purple Flame heter Templet Purpurbrand.

Om ni väljer att ha kvar Den Rena Flammans Väktare så föreslår jag att ni döper Azrahels kultistorganisation till Döden Bakom Styret (med stora bokstäver i varje ord som sig bör i svengelskan). ;)
Last edited by Faråtzonen on Tue 03 Jan 2023, 23:08, edited 3 times in total.

Short Fey

Tue 03 Jan 2023, 23:04

Sidan 8.

En tredje fraktion som söker efter statyetten och Um-Durman är Den Rena Flammans Väktare, en religiös orden av munkar och riddare som dyrkar drakkejsaren Eledain.

Usch. Ersätt Den Rena Flammans Väktare med "Sanningens och rättfärdighetens väktare". Och varför skriver ni varje ord med stor bokstav? Så skriver man inte ett egennamn i svenskan. Jag gissar att det är samma svengelska som ligger bakom att Purlpe Flame heter Rena Flamman som ligger bakom att Temple of the Purple Flame heter Templet Purpurbrand.
Jag gillar faktiskt "Den Rena Flammans Väktare". Med tanke på de dyrkar drakar som "med deras eld brände bort och renade demonernas kontroll över världen" tycker jag det är passande.
Beware the fey!

Faråtzonen

Tue 03 Jan 2023, 23:12

Sidan 8.

Jag gillar faktiskt "Den Rena Flammans Väktare". Med tanke på de dyrkar drakar som "med deras eld brände bort och renade demonernas kontroll över världen" tycker jag det är passande.

Du har en poäng att drakeld faktiskt har med spelvärlden att göra. Drakeldens väktare eller Drakflammans väktare, tycker jag är ett bättre namn i så fall. Men oavsett vilket så skriver man inte egennamn med stora bokstäver i varje ord i svenskan. Svenskans versaliseringsregler skiljer sig från engelskans. I svenskan skrivs egennamn med versal i början men inte i varje ord i egennamnet. Vill man tyddliggöra vad som är egennamnet och vad som är andra ord i meningen så kursiverar (eller tjock stil) man egennamnet (plus att man börjar egennamnet med stor bokstav såklart).

EDIT: Fast på sidan 9 beskrivs inte drakarnas eld som någonting positivt. Drakarna har dessutom vänt människorna ryggen. Jag tycker Den rena flammans väktare är ett konstigt namn när drakarna inte längre står på människornas sida. I berättelsen om Eledains svärd så pekas drakarnas eld ut som en del av tyranneriet.

Men i fel händer blir Um-Durman ett tyranniets vapen ett redskap för det demoniska mörkret eller den drakoniska elden.
Last edited by Faråtzonen on Thu 05 Jan 2023, 22:19, edited 3 times in total.

Faråtzonen

Tue 03 Jan 2023, 23:28

Sidan 9.

Sviten har en fast öppningsscen och en final i form av mötet med Azrahel Koth och hans armé av demoniska tjänare i labyrinten under Dimön.

Dimön flyter inte på vattnet. Jag föreslår "demoniska tjänare i den underjordiska labyrinten på Dimön".

Faråtzonen

Tue 03 Jan 2023, 23:33

Sidan 9.

Du som SL väljer i vilka äventyr som drakstatyettens fyra delar finns att finna.

Därpå anfaller en patrull svartalfer på jakt efter byltet, som innehåller en del av drakstatyetten.

Är det en drakstatyett? Det är väl en statyett som föreställer drakkejsaren Eledain eller en "kejsarkrigare" (vad det nu är) som ni kallade den. Så här ser en drakstatyett ut. https://www.amazon.se/Nemesis-Now-sj%C3 ... B075QH4VPW

På sidan 11 kallar ni den drakkejsarstatyetten. Håll er till det. Ändra "kejsarkrigare" till "drakkejsare" och "drakstatyett" till "drakkejsarstatyett".
Last edited by Faråtzonen on Thu 05 Jan 2023, 22:21, edited 6 times in total.

Faråtzonen

Wed 04 Jan 2023, 00:52

Sidan 9. Tycker att namnet Skuggenlöv låter för svenskt jämfört med de andra namnen jag läst så här långt i Äventyrsboken. Varför har hon ens ett efternamn? Det har inte SLP:erna på sidan 106 i regelboken. Inte heller rollpersonerna har efternamn, bara namn och binamn. Ta bort efternamnet Skuggenlöv eller byt ut det mot ett tillnamn t ex Alfilia den strålande eller Alfilia den modiga, säger jag.

Är det bara jag som tänker på Ullabella när jag läser namnet Annabella? Jag tycker inte namnet passar in. EDIT: Jag ändrar mig. Det är ett bra namn sett till SLP:s roll i äventyret. Namnet är löjligt vilket passar vem Annabella är i kampanjen.

Och vad är det med rollspelskonstruktörers fäbless för onödigt krångliga namn som är svåra för spelarna att lägga på minnet. Mystikern Rabindranath bör heta Dranath. Det räcker.

EDIT: Just det. Drigel Väderman har också ett efternamn. Konstigt att ni kallar honom Väderman i texten istället för förnamnet Drigel. Fast jag hade föredragit Drigel den väderbitne. Väderman och Skuggenlöv låter för likt svenska efternamn, tycker jag.
Last edited by Faråtzonen on Thu 05 Jan 2023, 22:23, edited 7 times in total.

Faråtzonen

Wed 04 Jan 2023, 01:52

Sidan 9. Ta bort s:et i slutet av ordet drakkejsaren.

Svärdet Um-Durman smiddes av drak­kejsarens Eledain för åttahundra år sedan, då världen var ett slagfält för drakar och demoner. Det är en livets klinga, skapad för att upprätthålla balansen mellan ordning och kaos.

Eledain var tydligen inte bara drakkejsare utan även smed. Dessutom var svärdet han smidde magiskt. Bra jobbat Eledain. Jag tycker det är bättre om dvärgsmeden X smitt svärdet åt Eledain och att alven Y gjort svärdet magiskt eller nåt.

Faråtzonen

Wed 04 Jan 2023, 02:15

Sidan 9.

Efter Eledains död gömdes därför svärdet i en krypta. För att öppna den krävdes en särskild nyckel: en statyett delad i fyra delar, en för varje väderstreck som Eledain härskade över.

Det här hade jag ändrat från "en statyett delad i fyra delar" till "en fyrdelad statyett". EDIT: Jag ändrar mig. Efter att ha läst mer i Äventyrsboken så ser jag att ni har beskrivit den som fyrdelad på annan plats i Äventyrsboken. Behåll "i fyra delar" ovan. Sannolikheten att SL ska förså hur den ser ut ökar om den beskrivs som "delad i fyra delar" på en plats och "fyrdelad" på annan plats. Dessutom blir språket mer varierat.
Last edited by Faråtzonen on Sat 14 Jan 2023, 12:23, edited 1 time in total.