demon0376

Re: Beta 2 Feedback: Magiboken

Thu 12 Mar 2026, 19:46

s.5
Justerade besvärjelser kan även tilläggas LADDNING som förändrats från regelboken.

(Jag föreslår fortfarande att ändra varaktigheten till 1 dygn och med nya PERMANENS-ändringen och återladdningsbart batteri med detta helt ok. (Med eller utan föregående förslag att det laddas ur. Då med 1 dygn som varaktighet av laddningen om syftet är att ge LADDNING med PERMANENS mindre tyngd.)

Utan PERMANENS är skift som varaktighet (för) kort och besvärjelsen blir knappt användbar på högre effektgrader, E2 eller E3 då (kasta 4 VP respektive 6 VP, ladda så många man kan, få tillbaka 1t6 (snabb vila) 1t6 (kort vila) ger i medeltal 3 respektive 1 extra VP per lång vila (mellan -2 till +8 (E2) respektive -4 VP till +6 VP (E3) ). Vilket ju förstås kanske är tanken...)

Som också påpekats kan ju föremål förvinna (hur många ringar kan man hålla reda på egentligen...?)

Mr_Confused

Fri 13 Mar 2026, 00:46

Får först och främst säga att jag tycker det ser ut som att det gjorts ett bra jobb med att fixa till både förtydliganden och "tweaks", det känns positivt, sedan ser det ut som att några mindre missar slunkit genom ändå men så är det ju :-) Jag är nog mest glad för att vissa besvärjelser i Demonologi och Nekromanti har tonats ned i kraftnivå medan en del högnivåbesvärjelser i Elementalism och Mentalism förbättrats så att de "gamla" skolorna är mer på jämförbar nivå med de nya. Också kul att man gjort om Harmonism till att användas av barder så man breddar deras valmöjligheter.

Vissa ändringar som gjorts förvånade mig, som att man på Beskyddare ändrat tillbaka till den gamla effekten istället för att ta bort begränsningen att målet inte får förflyttas som ju många (mig inkluderad) var skeptiska till. Men jag landar ändå i att jag är positiv eftersom det gör Beskyddare stark men klart nischad, medan det blir Antimagi man huvudsakligen får använda som skydd mot magi vilket ser rimligt ut för mig - den tar ju inte upp magikerns handling i rundan så man kan göra andra mer offensiva saker också, men det kommer gå åt rejält med VP om man ska göra Antimagi och samtidigt lägga annan magi så det kan bli en tuff avvägning.

Här kommer mina kommentarer, betydligt färre än tidigare:

s. 12 Magiskt värn och s. 40 Stensköld: En tanke, särskilt nu när Magiskt värn sänkts rejält i styrka, är att lägga till att om all skada från attacken stoppas av dessa besvärjelser så undviks också övriga effekter från den. Det verkar rimligt och ger en liten uppbalansering av deras kraftnivå.

s. 23 Massförintelse: Jag läser reglerna som att om inget annat sägs så kan besvärjelser inte duckas eller pareras. Fördriva och Förinta har dock förtydliganden om detta så för att inte skapa förvirring ska kanske samma förtydligande in här. EDIT: Denna är ju ytverkande och går därför att duckas som standard, så utan omnämnande av detta går den ju faktiskt att ducka till skillnad från de andra liknande.

s. 62 Förvandla: Har lagts in ett förtydligande att offret använder sitt vanliga FYS-värde för dödsslag om det hamnar på 0 KP, men att det inträffar är ju rätt osannolikt - troligen tar offret minst 2 skada nästa gång det blir träffat och dör därmed utan dödsslag enligt regeln "Omedelbar död". Om tanken är att Förvandla ska vara farlig men inte fullt så omedelbart dödlig kanske ett tillägg också ska göras om att ordinarie KP används för "Omedelbar död"-regeln.

s 83 Materiekontroll: "Oavsett vilket gör attacken (som kan duckas) 2T8 i krosskada. Attacken kan duckas som en avståndsattack." Har missat tidigare att här smugit sig in en upprepning (kanske uppsnappades det av någon annan?). Parantesen här kan ju tas bort, eller så kan man skriva om på annat sätt.

s. 12, Laddning nämner nu att ett föremål kan laddas upp gång på gång ifall besvärjelsen Permanens kombineras med Laddning. Detta borde nog ändras tillbaka till hur det var förut (då det inte gick att ladda upp ett förbrukat batteri igen), då magiker som har båda besvärjelserna nu kan skapa många permanenta VP batterier som de kan ladda upp varje gång de får en/några dagar över från äventyrandet. Det må kosta 1 VP permanent för varje effektgrad på batterierna som skapas, men att t.ex. gå in i ett äventyr med 40 extra VP varje gång man fått lite downtime är mer än värt de permanenta 4 VP som det skulle kosta.
Ett möjligt alternativ är att batterierna kan laddas upp om och om igen ifall Laddning lagts med Permanens, men att batteriernas VP alltid försvinner efter ett skift.
Detta håller jag ju inte med om (förstås, det är ju en av ändringarna jag förespråkat mest). Helt enkelt av två anledningar:
1. Laddning + Permanens var tidigare så gott som oanvändbar, det känns tråkigt att ha med formler som ingen rollperson kommer vilja använda.
2. Klart att många extra VP är bra, men dels upplever jag inte att man i DoD brukar ha enormt mycket "downtime" för sådant och framför allt så är den permanenta kostnaden något som drabbar magikern själv och inte kan undgås (att lägga sällsynta hjälteförmågor på det svider ju en del), medan de föremål som skapas kan stjälas, förstöras och annat tråkigt som gör dem inte fullt lika permanenta som man kan önska. Och att en besvärjelse på nivå 4 resp 5 tillsammans har en stark och användbar effekt med en kännbar kostnad verkar rimligt för mig.

s. 83, besvärjelsen Snabbhet borde nog ha någon/några extra nackdelar då den enda nackdelen den ger är att man blir Utmattad efter att varaktigheten löpt ut. Som jämförelse finns Demonologi besvärjelsen Raseri som också ger en extra handling, men handlingen som Raseri ger kan endast användas för att attackera samt att besvärjelsen kommer med många fler nackdelar (kan inte parera/undvika under varaktigheten, får genast tillståndet Arg samt potentiellt tillståndet Krasslig efter varaktigheten tar slut).
Snabbhet är en nivå högre än Raseri så att den skulle vara lite bättre är inte så konstigt, men i det här fallet känns det som att Snabbhet är alldeles för bra i jämförelse.
Snabbhets extra handling på effektgrad 2 och uppåt kanske skulle kunna ha någon begränsning på vad den kan användas till, samt att besvärjelsen skulle kunna ge exempelvis Omtöcknad tillsammans med Utmattad som tillstånd efter varaktigheten tagit slut?
Jag är jätteglad för att man lagt till en högnivåbesvärjelse som talar till krigarmunksestetiken som mentalister har. Jag tycker också att den absolut är bra, men passande bra som den enda högnivåbesvärjelsen i sin nisch. Jämför vi med Raseri så har Raseri en ganska stor fördel i att trots att den är en nivå under så ger den sin mest generellt användbara effekt på effektgrad 1, medan de högre effektgraderna ger trevliga bonusar att använda i specifika situationer och som kan vara väldigt användbara i de nischerna. Snabbhet ger sin mest användbara effekt först på effektgrad 2 och kräver därför generellt mer VP för att uppnå, därtill ger den automatiskt Utmattad efteråt vilket kan vara ett klart problem för en som slåss. Så jag tycker den är befogat stark med tanke på nivå och nackdelarna den har, skulle man vilja sänka dess kraftnivå skulle jag föreslå att man lägger till att den extra handlingen inte kan användas för att lägga magi men jag menar ju att den passar bra som den är.

EDIT: Stavning och tankefel.
Last edited by Mr_Confused on Fri 13 Mar 2026, 10:22, edited 3 times in total.

Boganis

Fri 13 Mar 2026, 00:53

Det har smygit sig in ett skrivfel rörande skolan Magiskt Hantverk numera står det Förtrolling.
Förtrolling är ett mycket sämre namn på denna skola.

Mr_Confused

Fri 13 Mar 2026, 01:51

Det har smygit sig in ett skrivfel rörande skolan Magiskt Hantverk numera står det Förtrolling.
Förtrolling är ett mycket sämre namn på denna skola.
Ska erkänna att jag var tvungen att dubbelkolla i boken så att jag inte missat att Förtrollning stavats fel ;-) Det är väl en smaksak, själv tycker jag att båda fungerar bra.

Kartong Karlsson

Fri 13 Mar 2026, 10:36

s. 42 & 43, samtliga Elementalism besvärjelser på nivå 4 och över som gör skada ger nu en nackdel på att undvika skadan.
Det känns lite overkill då besvärjelserna redan är omatchade i räckvidd och generell ytpåverkande magisk skada. I bokens första Beta hade andra magiskolor tillgång till fler sätt att göra stora mängder oundvikbar skada, så i den kontexten förstår jag varför Elementalism besvärjelserna skulle ge nackdel.
Dock har de andra magiskolorna tonats ner på det hållet i andra Betan (vilket är bra så att Elementalism för ha sin nisch som blaster), med tanke på det känns det onödigt och överdrivet mäktigt att göra Elementalism besvärjelserna så svåra att undvika när de ändå har så mycket räckvidd och skada.

Mr_Confused

Fri 13 Mar 2026, 14:44

s. 42 & 43, samtliga Elementalism besvärjelser på nivå 4 och över som gör skada ger nu en nackdel på att undvika skadan.
Det känns lite overkill då besvärjelserna redan är omatchade i räckvidd och generell ytpåverkande magisk skada. I bokens första Beta hade andra magiskolor tillgång till fler sätt att göra stora mängder oundvikbar skada, så i den kontexten förstår jag varför Elementalism besvärjelserna skulle ge nackdel.
Dock har de andra magiskolorna tonats ner på det hållet i andra Betan (vilket är bra så att Elementalism för ha sin nisch som blaster), med tanke på det känns det onödigt och överdrivet mäktigt att göra Elementalism besvärjelserna så svåra att undvika när de ändå har så mycket räckvidd och skada.

Demonologi och Nekromanti har dock kvar besvärjelser som ger skada som inte rustning skyddar mot och som i flera fall inte går att undvika, även om skadan tonats ned (och det finns inget som hindrar t ex Buklarv från att läggas på samma mål i flera rundor, vilket även med reducerad skada blir ganska förödande). För en rättvis jämförelse får dessa jämföras med Elementalism-besvärjelser på nivå 2-3, som ju inte har ändrats, eftersom det är där dessa besvärjelser främst ligger. Där har dessa skolor sagda fördelar medan deras skada reducerats så att Elementalism nu gör mer, men som rustning skyddar mot och kan undvikas utan nackdel, jag skulle säga att de nu ligger jämnt där.

På nivå 4-5 går Demonologi och Nekromanti mer mot att åkalla/skapa mäktiga varelser som hjälper en även om det finns enstaka anfallsbesvärjelser där (Förvisning/Livsuttömning) som utöver skada också har andra starka effekter, medan Elementalism fortsätter på "blaster"-hållet, besvärjelserna gör inte högre skada men det tillkommer mer områdesskada och de blir svårare att undvika. För mig ser det ut som en väldigt rimlig utveckling både tematiskt och med att de starkaste direkta skadebesvärjelserna är inom högnivå Elementalism, som magiskola sett är den ju ganska enkelspårig. Medan andra skolor är användbara inom många olika områden, alltså hög "utility", så är Elementalism främst inriktat på stridsmagi och nu tillåts skolan skina lite där.

Skulle man ge sig på den vanskliga uppgiften att utse den "farligaste" magiskolan på höga nivåer så skulle jag nog säga att det i nuläget är Häxkonst, som ju inte har några besvärjelser som gör skada.

Mr_Confused

Fri 13 Mar 2026, 14:50

Fick syn på en sak som jag tror kan vara ett skrivfel men är osäker:

s. 60 Vildsinne och Bestialisk bjära: Bestialisk bjära har Vildsinne som krav, som i sin tur har Bjära som krav. Det ser konstigt ut att Vildsinne ligger i progressionen mellan Bjära och Bestialisk bjära. Ska det vara så att Djursinne (s. 58) leder till både Djurförmåga och Vildsinne, medan Bjära leder direkt till Bestialisk bjära? Det ser ut att passa ihop bättre tematiskt, och det finns ju fler exempel där en nivå 1 krävs för nivå 3.

HenrikT

Fri 13 Mar 2026, 15:16

Harmoistbesvärjelser som t.ex Paralysera, Ursinne mfl innebär ett motståndsslag mot PSY, Skulle inte KAR mot PSY kanske passa bättre för en Harmonist?

Kartong Karlsson

Fri 13 Mar 2026, 17:00

Harmoistbesvärjelser som t.ex Paralysera, Ursinne mfl innebär ett motståndsslag mot PSY, Skulle inte KAR mot PSY kanske passa bättre för en Harmonist?
Harmonisten slår Uppträda mot målets PSY. PSY är nog bättre för målet att använda då det värdet finns med hos SLP som har ett värde i VP medan alla SLP har 10 i KAR som standard. PSY kan alltså variera mer hos SLP jämfört med KAR då värdet kan vara både bättre och sämre än 10 beroende på SLP'n.

Kartong Karlsson

Fri 13 Mar 2026, 17:18

Demonologi och Nekromanti har dock kvar besvärjelser som ger skada som inte rustning skyddar mot och som i flera fall inte går att undvika, även om skadan tonats ned (och det finns inget som hindrar t ex Buklarv från att läggas på samma mål i flera rundor, vilket även med reducerad skada blir ganska förödande). För en rättvis jämförelse får dessa jämföras med Elementalism-besvärjelser på nivå 2-3, som ju inte har ändrats, eftersom det är där dessa besvärjelser främst ligger. Där har dessa skolor sagda fördelar medan deras skada reducerats så att Elementalism nu gör mer, men som rustning skyddar mot och kan undvikas utan nackdel, jag skulle säga att de nu ligger jämnt där.

På nivå 4-5 går Demonologi och Nekromanti mer mot att åkalla/skapa mäktiga varelser som hjälper en även om det finns enstaka anfallsbesvärjelser där (Förvisning/Livsuttömning) som utöver skada också har andra starka effekter, medan Elementalism fortsätter på "blaster"-hållet, besvärjelserna gör inte högre skada men det tillkommer mer områdesskada och de blir svårare att undvika. För mig ser det ut som en väldigt rimlig utveckling både tematiskt och med att de starkaste direkta skadebesvärjelserna är inom högnivå Elementalism, som magiskola sett är den ju ganska enkelspårig. Medan andra skolor är användbara inom många olika områden, alltså hög "utility", så är Elementalism främst inriktat på stridsmagi och nu tillåts skolan skina lite där.

Skulle man ge sig på den vanskliga uppgiften att utse den "farligaste" magiskolan på höga nivåer så skulle jag nog säga att det i nuläget är Häxkonst, som ju inte har några besvärjelser som gör skada.
Elementalism har ju dock besvärjelser som ignorerar rustning, Pelare som kan göra ordentligt med fallskada samt nya Skållande Skur som gör mer rustnings ignorerade skada på en gång än vad de andra magiskolorna gör över flera rundor. Att besvärjelserna blir bättre på tre håll (skada, räckvidd samt ytpåverkan) är tillräckligt av en uppgradering mellan nivåer, lägger man till ett fjärde sätt de blir bättre på (i hur svåra de är att undvika) blir de så exceptionellt mycket bättre än andra alternativ.
Det blir svårt som SL att använda sig av SLP fiender som inte är exceptionella (t.ex. massa KP eller väldigt högt värde i Undvika) när det bara krävs en besvärjelse för att utplåna dem i massor som de har väldigt liten chans att undvika.