Tror dessutom spelare cappas för fort och att få stå och stampa pga av husregel gör nog ingen glad.
Tror att du missförstått. Det är lika svårt att höja färdigheter oavsett grundegenskapensvärde med den här lösningen. Om du har Styrka 9 så måste du slå 8 eller 9 för att höja från FV 7 till 8, precis lika utmanande som att höja från 16 till 17 om du har 18 i grundegenskapen. (En annan sak som inte faller mig i smaken är att det är ganska vanligt att få riktigt höga värden i grundegenskaper men olika gillar olika. No arguing with taste.)
Jag tror de syftar på det så här.
Låt oss säga jag har INT 9, och SMI 16.
Enligt tabellen när du skapar en karaktär (Sida 25) så har du 5 i dina INT Färdigheter, medans SMI har 7. Enligt dina regler, så innebär det jag kan max sätta 4 poäng i mina INT förmågor (T'ex Upptäck Fara) innan de kappas, medans i SMI kan jag lägga in totalt 9 (T'ex i Smygga). 4 poäng är inte särskilt mycket innan det säger "Stop, nu får du inte lägga in fler poäng i denna förmåga!", även om jag gärna hade velat lägga in mer.
Det här minns jag inte från regelboken. Plz elaborate.
Sidan 29, där det står om du lyckas får en förmåga till 18, får du en Hjälteförmåga. Eftersom färdigheterna enligt dina reglera kappas till dina grundegenskaper, skulle du enbart kunna få en hjälte förmåga på detta sätt om du hade den ofattbara turen av att ha 18 i en grundegenskap. Annars blir det ända sättet att få en hjälteförmåga när spelledaren tycker man ska få en.