Short Fey

Re: Pedanteri

Sat 30 Sep 2023, 10:01

Vad tycker ni om den här lösningen då, mindre elegant än att rolla 3T6 men tar å andra sidan hänsyn till grundegenskaper (they need the love): Rolla som enligt regelboken över nuvarande värde *men inte över grundegenskapen färdigheten är baserad på*.
Hur menar du?

T'ex om du har Styrka 14 så kan inga Styrka förmågor ökas över 14?
Beware the fey!

Johan von Hageby
Topic Author

Sun 01 Oct 2023, 03:49

Precis, grundegenskaper cappar färdigheter.

Short Fey

Sun 01 Oct 2023, 10:14

Skulle det inte kunna kännas potentielt orättvist? Beroende på hur man får fram sina egenskaps värden skulle vissa kunna bli betydligt bättre i sina färdigheter pga av att de fick bättre grundegenskaper.

Låt oss säga spelare A får okej grundegenskaper, deras bästa är 15, all andra är mer omkring 9-13. Men Spelare B får en 18, sen resten av sina värden mellan 12-16. Spelare B kan bli betydligt bättre än Spelare A i flera områden, vilket spelare A inte kan göra något åt, och för helt enklet nöja sig med att vara medelmåttig genom hela spelet, eller tills de dör och deras nästa karaktär kanske blir bättre i sina grundegenskaper.
Beware the fey!

Byrax

Sun 01 Oct 2023, 10:26

Utöver Short Feys korrekta iakttagelser, så blir det svårt att nå hjälteförmågorna? Bara de som har 18 i grund kan få en sådan, för just färdigheter som baseras på den egenskapen.
Tror dessutom spelare cappas för fort och att få stå och stampa pga av husregel gör nog ingen glad.

Short Fey

Sun 01 Oct 2023, 16:38

Plus, hur gör man om man har ett riktigt lågt Grundegenskap's värde? En av mina spelare i min kampanj har en Intelligens på 4. Med tanke på att ens grundegenskaper knappt ändras under spel skulle detta innebära de kan öka sina intelligens förmågor en gång, sen sitter de där med 8 förmågor de kan knappt göra något med.
Beware the fey!

Johan von Hageby
Topic Author

Mon 02 Oct 2023, 16:17

Här tror jag att 'orättvisan' uppstår redan när man slår sina grundegenskaper. Jag skulle vilja ha ett system som kompenserar otur med tärningarna på något sätt. Här får jag återkomma. Jag är väldigt förtjust i den här föreslagna varianten men självklart ska ni spela efter regler som passar er bättre. 🙂

Johan von Hageby
Topic Author

Mon 02 Oct 2023, 16:20

Utöver Short Feys korrekta iakttagelser, så blir det svårt att nå hjälteförmågorna? Bara de som har 18 i grund kan få en sådan, för just färdigheter som baseras på den egenskapen.
Det här minns jag inte från regelboken. Plz elaborate.

Johan von Hageby
Topic Author

Mon 02 Oct 2023, 16:53

Tror dessutom spelare cappas för fort och att få stå och stampa pga av husregel gör nog ingen glad.
Tror att du kan ha missförstått. Det är lika svårt att höja färdigheter oavsett grundegenskapensvärde med den här lösningen. Om du har 9 i grundegenskapen så måste du slå 8 eller 9 för att höja från FV 7 till 8, precis lika utmanande som att höja från 16 till 17 om du har 18 i grundegenskapen. (En annan sak som inte faller mig i smaken är att det är ganska vanligt att få riktigt höga värden i grundegenskaper men olika gillar olika. No arguing with taste. 🙂)
Last edited by Johan von Hageby on Tue 03 Oct 2023, 08:10, edited 2 times in total.

Short Fey

Mon 02 Oct 2023, 17:28

Tror att du missförstått. Det är lika svårt att höja färdigheter oavsett grundegenskapensvärde med den här lösningen. Om du har Styrka 9 så måste du slå 8 eller 9 för att höja från FV 7 till 8, precis lika utmanande som att höja från 16 till 17 om du har 18 i grundegenskapen. (En annan sak som inte faller mig i smaken är att det är ganska vanligt att få riktigt höga värden i grundegenskaper men olika gillar olika. No arguing with taste.)
Jag tror de syftar på det så här.

Låt oss säga jag har INT 9, och SMI 16.
Enligt tabellen när du skapar en karaktär (Sida 25) så har du 5 i dina INT Färdigheter, medans SMI har 7. Enligt dina regler, så innebär det jag kan max sätta 4 poäng i mina INT förmågor (T'ex Upptäck Fara) innan de kappas, medans i SMI kan jag lägga in totalt 9 (T'ex i Smygga). 4 poäng är inte särskilt mycket innan det säger "Stop, nu får du inte lägga in fler poäng i denna förmåga!", även om jag gärna hade velat lägga in mer.
Det här minns jag inte från regelboken. Plz elaborate.
Sidan 29, där det står om du lyckas får en förmåga till 18, får du en Hjälteförmåga. Eftersom färdigheterna enligt dina reglera kappas till dina grundegenskaper, skulle du enbart kunna få en hjälte förmåga på detta sätt om du hade den ofattbara turen av att ha 18 i en grundegenskap. Annars blir det ända sättet att få en hjälteförmåga när spelledaren tycker man ska få en.
Beware the fey!

Byrax

Mon 02 Oct 2023, 19:59

Du bad om feedback - kör på det sätt som du/gruppen tycker passar er, tror jag är det bästa rådet. Tror tyvärr att ni bygger in en konstgjord frustration i erfarenhetssystemet, utan att ni får ut vad ni nu vill ha ut av det. Det är inte en perfekt simulation. Låt spelarna utvecklas.

”En annan sak som inte faller mig i smaken är att det är ganska vanligt att få riktigt höga värden i grundegenskaper men olika gillar olika.” Fattar inte riktigt - slår ni alla ofta mycket högre värden än vad det statistiska utfallet normalt skall resultera i, och det över tid (dvs hur många rollpersoner har ni rullat fram?), så bör ni nog kontrollera era tärningar. Hur många poäng över snittet ligger ni då på? Array är ett sätt att lösa detta, något point buy-system från tidigare utgåvor går också att hacka fram lätt (var själv inne på det innan vi testade spelet).