Byrax

Re: Pedanteri

Tue 03 Oct 2023, 06:59

Här tror jag att 'orättvisan' uppstår redan när man slår sina grundegenskaper. Jag skulle vilja ha ett system som kompenserar otur med tärningarna på något sätt.
Som erfarenhetssystemet funkar enligt reglerna, så kompenserar det ’otur med tärningarna’ för grundegenskaper, eftersom det är lättare att höja färdigheter från låga värden än från höga.

Om ni inte är nöjda med slumpen, ge alla samma stats att fördela bara. Perfekt rättvist, men kanske inte så speciella/unika rollpersoner att spela, med olika svagheter och styrkor?

Johan von Hageby
Topic Author

Tue 03 Oct 2023, 08:23

Jag tror de syftar på det så här.

Låt oss säga jag har INT 9, och SMI 16.
Enligt tabellen när du skapar en karaktär (Sida 25) så har du 5 i dina INT Färdigheter, medans SMI har 7. Enligt dina regler, så innebär det jag kan max sätta 4 poäng i mina INT förmågor (T'ex Upptäck Fara) innan de kappas, medans i SMI kan jag lägga in totalt 9 (T'ex i Smygga). 4 poäng är inte särskilt mycket innan det säger "Stop, nu får du inte lägga in fler poäng i denna förmåga!", även om jag gärna hade velat lägga in mer.
Det här minns jag inte från regelboken. Plz elaborate.
Sidan 29, där det står om du lyckas får en förmåga till 18, får du en Hjälteförmåga. Eftersom färdigheterna enligt dina reglera kappas till dina grundegenskaper, skulle du enbart kunna få en hjälte förmåga på detta sätt om du hade den ofattbara turen av att ha 18 i en grundegenskap. Annars blir det ända sättet att få en hjälteförmåga när spelledaren tycker man ska få en.
Första punkten. Korrekt, du kan höja de ena max fyra snäpp och de andra max nio snäpp så kanske inte ens värt att försöka maxa dem till 9 respektive 16? Å andra sidan, förstå vad roligt när man ändå lyckas maxa färdigheten (1/20)!

Andra punkten. Ah, nu minns jag. Tror att jag gnällt på det i ett tidigare inlägg. Jag ogillar dubbelbelöningar. Varför ska jag få en Hjälteförmåga på köpet när jag får 18 i en färdighet som extra grädde på moset? Jag antar att det är en blinkning till tidigare versioner av spelet där man fick hjältepoäng vid FV 21, 41, 61 osv. (undrade redan som 14-åring hur man skulle få FV 41 much less 61 eller mer).

Johan von Hageby
Topic Author

Tue 03 Oct 2023, 08:30

Du bad om feedback - kör på det sätt som du/gruppen tycker passar er, tror jag är det bästa rådet. Tror tyvärr att ni bygger in en konstgjord frustration i erfarenhetssystemet, utan att ni får ut vad ni nu vill ha ut av det. Det är inte en perfekt simulation. Låt spelarna utvecklas.

”En annan sak som inte faller mig i smaken är att det är ganska vanligt att få riktigt höga värden i grundegenskaper men olika gillar olika.” Fattar inte riktigt - slår ni alla ofta mycket högre värden än vad det statistiska utfallet normalt skall resultera i, och det över tid (dvs hur många rollpersoner har ni rullat fram?), så bör ni nog kontrollera era tärningar. Hur många poäng över snittet ligger ni då på? Array är ett sätt att lösa detta, något point buy-system från tidigare utgåvor går också att hacka fram lätt (var själv inne på det innan vi testade spelet).
1. Jag är inte ute efter simulation eller absolut realism, jag gillar system som är eleganta och makes sense.

2. Slå 4T6 och behåll de tre högsta --> rätt bra odds att du ska få åtminstone något supervärde. Jag antar att jag tillhör minoriteten som inte tycker att det är en *bra* sak. Tycke och smak. 😊

Johan von Hageby
Topic Author

Tue 03 Oct 2023, 08:31

Här tror jag att 'orättvisan' uppstår redan när man slår sina grundegenskaper. Jag skulle vilja ha ett system som kompenserar otur med tärningarna på något sätt.
Som erfarenhetssystemet funkar enligt reglerna, så kompenserar det ’otur med tärningarna’ för grundegenskaper, eftersom det är lättare att höja färdigheter från låga värden än från höga.

Om ni inte är nöjda med slumpen, ge alla samma stats att fördela bara. Perfekt rättvist, men kanske inte så speciella/unika rollpersoner att spela, med olika svagheter och styrkor?
Nja, jag gillar ju att släppa kontrollen men vill samtidigt undvika att en gubbe får 14 i snitt och en annan 9 utan att det kompenseras på något sätt. (Korrekt iakttagelse iofs angående att höja om man gillar zero to hero men jag tänker på minispelet att skapa rollperson, "göra gubbar".)

Short Fey

Tue 03 Oct 2023, 08:59

Nu är jag nyfiken. Är det att du/din spel grupp tycker om att spelkaraktärerna är svaga eller har väldigt få chanser att förbättra sig själva? Ursäkta om det låter lite taskigt men många av dina förslag begränsar kraftigt hur mycket och hur ofta karaktärer kan förbättra sig själva, vilket leder till spel med betydligt klenare karaktärer.

Jag kan hålla med om för långa spel som kanske ska vara ett till ett par år så är nuvarande regler något för generösa. Men det skulle kunna lösas enklare med att t'ex minska antalet förbättrings slag efter varje spel tillfälle, så istället för 3-4 så kanske du får bara 1, kanske plus de du fick av demon/drakslag.

Jag håller inte personligen med dina förslag, men kanske dina regler funkar för din grupp. Det ända jag kan säga är att testa det och se vad de tycker.
Beware the fey!

Byrax

Tue 03 Oct 2023, 09:48

Håller med Short Fey.

Prova att låta spelarna slå efter avklarade äventyr, inte varje spelsession.

Johan von Hageby
Topic Author

Fri 06 Oct 2023, 16:53

Nu är jag nyfiken. Är det att du/din spel grupp tycker om att spelkaraktärerna är svaga eller har väldigt få chanser att förbättra sig själva? Ursäkta om det låter lite taskigt men många av dina förslag begränsar kraftigt hur mycket och hur ofta karaktärer kan förbättra sig själva, vilket leder till spel med betydligt klenare karaktärer.

Jag kan hålla med om för långa spel som kanske ska vara ett till ett par år så är nuvarande regler något för generösa. Men det skulle kunna lösas enklare med att t'ex minska antalet förbättrings slag efter varje spel tillfälle, så istället för 3-4 så kanske du får bara 1, kanske plus de du fick av demon/drakslag.

Jag håller inte personligen med dina förslag, men kanske dina regler funkar för din grupp. Det ända jag kan säga är att testa det och se vad de tycker.
Självklart respekterar jag att man tycker olika. Det är bara otestade fnulerier än så länge. Jag gillar inte spel där det går fort att avancera/levla. Tvärtom uppskattar jag att spela en hyfsat normal medelmåtta i det mesta. Jag föredrar spel som är down to earth framför superkompetenta hjältar som räddar världen varje vecka. Tycke och smak. Kanske är just Drakar 23 inte riktigt rätt spel för mig men det finns mycket med det som jag gillar. 🙂