Triquetra
Topic Author

Foundry-modulen: Förslag och rättelser

Mon 17 Jul 2023, 00:51

Jag tänker att en tråd för förslag och rättning angående Foundry-modulen kan vara bra, nu när den kommit ut i beta-form till Kickstarterbackare.

Jag kan börja med ett par saker jag märkt när jag spelat soloäventyret via Foundry.
  • NPC:er: NPC:erna Underhuggare och Boss i soloäventyret har en beskrivning som talar om deras färdighetsvärden. Dessa stämmer inte överens med de listade i deras karaktärsblad. (Eftersom det kan ändras vad "relevanta färdigheter" innebär och dessa karaktärsblad är avsedda att justeras efter situationen så har jag förståelse för detta. Jag tycker dock att alla färdigheter bör listas med FV=vad som står under "andra färdigheter" i beskrivningen för att få bättre flyt)
  • Skattkort i solospel: Kanske är det bara jag som är ovan med Foundry, men när jag är den enda inloggade på världen och då som Gamemaster, så delar jag inte ut kort till mig själv om jag trycker på Dela ut. Det är inget större bekymmer eftersom jag istället kan blanda kortleken och ta det översta kortet som det jag drar. Däremot saknas beskrivning av korten, vilket gör att en måste gå efter numret på kortet (namnet i Foundry) och manuellt gå igenom kortleken i PDF-form efter kort nummer X. Enkel lösning: lägg till skattkortets text som dess beskrivning, bilden är alldeles för liten för att kunna tyda från GM-vyn.
Över lag är Foundry-modulen superb och jag uppskattar stark att vi äntligen har tillgång till den. Här skall spelledas!

patrikp

Re: Foundry-modulen: Förslag och rättelser

Thu 20 Jul 2023, 17:57

Jag tänker att en tråd för förslag och rättning angående Foundry-modulen kan vara bra, nu när den kommit ut i beta-form till Kickstarterbackare.
Tack för feedbacken! Eftersom det är jag som utvecklat Foundry-systemet och grundmodulen så ska jag försöka hålla koll på denna tråd. Dock är jag mer aktiv på Discord, så jag ber om ursäkt ifall jag missar nåt här.

Ang. dina punkter;
1) Det var ett medvetet val, eftersom det blir "fel" hur man än gör. Jag tyckte det blev enklare om GM/spelaren lägger till relevanta färdighetsvärden istället för att ta bort alla irrelevanta färdighetsvärden.
EDIT: Inser nu att du menar FV för "andra färdigheter". Jag kanske kan ändra så att alla FV stämmer. Nu när jag också lagt till en möjlighet att dölja färdigheter från Tränade Färdigheter, så behöver ju inte alla dyka upp där längre.

2) Använd chat-kommandot /treasure istället. /treasure X för att dra flera skattkort på en gång. I svenska modulen fungerar även /skatt. Jag har lagt dokumentationen för kommandot lite tydligare i nästa version av modulen. Tyvärr är den inbyggda funktionaliteten för spelkort väldigt begränsad i Foundry. Spelkorten kanske kan komma till bättre nytta i framtiden, ifall stödet för dessa förbättras.