Vi hamnade under vårt senaste spelmöte i en rymdstrid där vårt skepp (Klass III) angreps av tre mindre jaktskepp (Klass I) och blev snabbt aningen förvirrade över hur vi skulle hantera avståndet mellan dessa tre skepp och vårt eget. Om striden hade ägt rum mellan två skepp hade systemet i regelboken, där man kan röra sig bort från eller mot motståndaren (och därför slåss enligt en slags endimensionell axel) fungerat mycket bra, men detta blir lite konstigt om man slåss mot flera motståndare samtidigt då ens position med närmare/längre ifrån blir relativ alla fientliga skepp.
Vi undrade därför lite hur sådan rymdstrid lämpligast hanteras. Den metod vi körde var att fortsätta att slåss längs den endimensionella axeln, dvs att skapa en remsa som sträckte sig från -5 till +5 där alla skepp sedan befann sig på en ruta. Ett skepp som befinner sig på "rutan" 0 kan då röra sig till -1 eller +1 (eller mer beroende på framgångsgrader). Dessa rutor kan då ockuperas av fientliga skepp. Detta blir dock lite konstigt i fallet då fientliga skepp befinner sig på både +1 och -1, då spelarnas skepp i så fall måste röra sig närmare ett fientligt skepp samt längre ifrån ett annat (istället för att bränna åt ett helt annat håll i den tredimensionella rymden och på så sätt skapa längre avstånd till alla fientliga skepp samtidigt).
En annan metod skulle vara att ha en "remsa" som håller koll på relativa stridsavstånd för vart och ett av de fientliga skeppen (tre stycken för tre motståndare). Detta gör att man kan röra sig mot eller ifrån varje enskild motståndare individuellt. Vi funderade på detta, men stötte på patrull då vi försökte komma på hur många av motståndarna man fick flytta sig relativt med en handling av Avancerar/Retirera. Om man enbart får flytta sig relativt en motståndare blir denna handling väldigt ineffektiv då det kostar många EP att göra skeppshandlingar, men om man får flytta sig relativt alla motståndare med en handling (dvs flytta skeppet på alla tre remsorna) så blir handlingen väldigt kraftig då man kan utmanövrera flera motståndare samtidigt (man tycker ju att de med numerärt överläge borde få någon fördel pga detta annat än enbart fler handlingar).
Är det någon som råkat ut för en liknande situation, och i så fall hur löste ni detta? Eller finns det någon officiell tolkning som jag kanske missat?
Tack på förhand!