Micatra
Topic Author
Posts: 4
Joined: Fri 25 Nov 2016, 16:52

Rymdstridsavstånd till flera motståndare

Fri 25 Nov 2016, 17:08

Vi hamnade under vårt senaste spelmöte i en rymdstrid där vårt skepp (Klass III) angreps av tre mindre jaktskepp (Klass I) och blev snabbt aningen förvirrade över hur vi skulle hantera avståndet mellan dessa tre skepp och vårt eget. Om striden hade ägt rum mellan två skepp hade systemet i regelboken, där man kan röra sig bort från eller mot motståndaren (och därför slåss enligt en slags endimensionell axel) fungerat mycket bra, men detta blir lite konstigt om man slåss mot flera motståndare samtidigt då ens position med närmare/längre ifrån blir relativ alla fientliga skepp.

Vi undrade därför lite hur sådan rymdstrid lämpligast hanteras. Den metod vi körde var att fortsätta att slåss längs den endimensionella axeln, dvs att skapa en remsa som sträckte sig från -5 till +5 där alla skepp sedan befann sig på en ruta. Ett skepp som befinner sig på "rutan" 0 kan då röra sig till -1 eller +1 (eller mer beroende på framgångsgrader). Dessa rutor kan då ockuperas av fientliga skepp. Detta blir dock lite konstigt i fallet då fientliga skepp befinner sig på både +1 och -1, då spelarnas skepp i så fall måste röra sig närmare ett fientligt skepp samt längre ifrån ett annat (istället för att bränna åt ett helt annat håll i den tredimensionella rymden och på så sätt skapa längre avstånd till alla fientliga skepp samtidigt).

En annan metod skulle vara att ha en "remsa" som håller koll på relativa stridsavstånd för vart och ett av de fientliga skeppen (tre stycken för tre motståndare). Detta gör att man kan röra sig mot eller ifrån varje enskild motståndare individuellt. Vi funderade på detta, men stötte på patrull då vi försökte komma på hur många av motståndarna man fick flytta sig relativt med en handling av Avancerar/Retirera. Om man enbart får flytta sig relativt en motståndare blir denna handling väldigt ineffektiv då det kostar många EP att göra skeppshandlingar, men om man får flytta sig relativt alla motståndare med en handling (dvs flytta skeppet på alla tre remsorna) så blir handlingen väldigt kraftig då man kan utmanövrera flera motståndare samtidigt (man tycker ju att de med numerärt överläge borde få någon fördel pga detta annat än enbart fler handlingar).

Är det någon som råkat ut för en liknande situation, och i så fall hur löste ni detta? Eller finns det någon officiell tolkning som jag kanske missat?

Tack på förhand!
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Rymdstridsavstånd till flera motståndare

Fri 25 Nov 2016, 19:39

Jag har gjort en egen radarbild med fler sektioner. Vill man kan man ju göra en 360 graders radarbild men jag tror man får dra en gräns. Om man väljer att närma sig ett skepp. Då kan väldet bakom hänga på utan svårighet.

Rymdstrid är rätt abstrakt och jag använder den för att illustrera taktist läge. Nödvändigtvis behöver den inte vara narrativ eller exakt.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Rymdstridsavstånd till flera motståndare

Mon 28 Nov 2016, 19:43

[M]en detta blir lite konstigt om man slåss mot flera motståndare samtidigt då ens position med närmare/längre ifrån blir relativ alla fientliga skepp.
Tror det här är meningen, dock. Regeltekniskt spelar det ingen roll om fienderna är nära varandra, långt ifrån varandra, på samma nivå, eller på helt olika nivå från ekliptikan. Det enda som spelar någon roll är hur de befinner sig i förhållande till rollpersonernas skepp. Det är lyft hyfsat rakt av från Diaspora, som dock använder FATE och därför är lite mer abstrakt i sin helhet.
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Rymdstridsavstånd till flera motståndare

Tue 29 Nov 2016, 09:04

Regeltekniskt spelar det ingen roll om fienderna är nära varandra, långt ifrån varandra, på samma nivå, eller på helt olika nivå från ekliptikan. Det enda som spelar någon roll är hur de befinner sig i förhållande till rollpersonernas skepp.
Jag har inte spelat rymdstrid ännu, men det känns som att arket med stridsdistanser helt enkelt ska ha fiender på ena sidan, spelare på andra.
Fiendernas position gentemot varandra spelar ingen roll. Två fiender på samma ruta innebär endast att de har samma avstånd till RP. Attacker sker alltid mot ett mål i taget.

Enda undantaget är nog antigrav-torped och dylika långdistans-explosioner.
Där kan ju SL kanske husregla att extra sexor kan fördelas ut på närliggande skepp inom distansen för explosionen.

Om RP har allierade kan de agera på samma sida som RP på arket, men deras position är relativ fienderna, inte RP.

Man spelar därmed på ett tvådimensionellt plan.

Men, jag måste testa när det blir aktuellt.
Alternativet är ju att man antar att flera fiendeskepp "agerar tillsammans"
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Rymdstridsavstånd till flera motståndare

Tue 29 Nov 2016, 12:51

När vi råkade ut för problemet, ritade vi upp ett rutnät. där varje ruta var ett avstånd och så fick skeppen segla runt på rutnätet. det kändes som den enklaste lösningen. Ger också utrymme till lite taktiska val, då man kan välja att flyga närmare ett plan men längre ifrån ett annat. För oss fungerade det bra. När det är rymdstrid en mot en så återgår vi till den gamla en-axlade  skalan.
 
Micatra
Topic Author
Posts: 4
Joined: Fri 25 Nov 2016, 16:52

Re: Rymdstridsavstånd till flera motståndare

Tue 29 Nov 2016, 16:34

Jag tackar för alla otroligt bra svar. Vi kommer nog att testa Karbonaras förslag nästa gång rymdstrid blir aktuellt och se om det fungerar. Jag har även lekt lite med tanken om tvådimensionella rutnät som också föreslogs, men detta torde ge problem med diagonaler (om man inte behandlar diagonalerna som avstånd 1 och på så sätt snarare får ett gäng cirkelsektorer än ett rutnät). Mitt mål är egentligen att inte överkomplicera saken för mycket, och lösningen med fienderna på ena sidan axeln och RPna på andra känns som en kompromiss som inte komplicerar saker för mycket. Jag återkommer när (om) vi lyckas testa igen med vad vi kom fram till.
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Rymdstridsavstånd till flera motståndare

Tue 29 Nov 2016, 23:15

Inväntar med spänning en rapport (då vi nog är några spelmöten från en ordentlig rymdstrid).
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Rymdstridsavstånd till flera motståndare

Wed 30 Nov 2016, 01:33

I Diaspora väljer man ut målskepp när man ska ändra sin position. Så om du har ett antal skepp att strida mot så väljer du kanske att åka närmre eller längre ifrån ett av dem och rör dig ett antal distanser i förhållande till bara det skeppet genom att flytta på enbart det skeppet. Det kan ju representera vad som helst i en tredimensionell rymd, men blir snabbt komplicerat att representera i tre dimensioner.

Personligen föredrar jag den metoden, eftersom det ger ett fritt tolkningsutrymme för historieberättandet, och jag gillar hur de applicerat det till Coriolis.

Med ett rutnät tror jag det blir mer micromanagement och utan att det egentligen skulle ge särskilt mycket, för mig i alla fall. I rymden är det så sjuka avstånd till saker och ting ändå att den enda betydelse den relativa placeringen har är om du kan hinna rymma (genom att gömma dig bakom något) eller inte. Mer eller mindre.

Men det är givetvis väldigt individuellt vad man önskar få ut av sina rymdstrider och vilken sorts stämning man är ute efter.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest