Saga
Topic Author
Posts: 2
Joined: Tue 07 Feb 2012, 18:35

Skjutvapenskada - Förbryllande!

Wed 08 Feb 2012, 12:33

Hejhej alla glada! :D

Har lirat Coriolis nu ett bra tag och utsatte mina kära rollspels deltagare för ett scenario där de blev kapade av pirater just när de kommit över de värdefulla mineralerna som de har borrat efter på en avlägsen liten planet...

Det hela urartade sig med strider - första gången i äventyret och jag måste säga att jag är minst sagt förbryllad om detta kapitel.

Det känns som en spallt saknas i boken, läst alla exempel och för dem verkar det helt självklart att när

"Nica har sin trogna Vulkankarbin i nävarna och stöter samman med en nekatra. Nekatran börjar springa mot Nica, som skjuter. Nekatran kräver ett Normalt (21) annfallslag, svårigheten ökar från Lätt till Normal när nekatran rör sig springande. Nica har FV 11i Skjutvapen. Hon slår 14, skottet tar i bålen på nekatran! Totalt når Nica upp i ett värde av 25 (11+14) viket innebär att hon träffar och utdelar 4 Sår till den redan sårade besten...."

Jag har läst i boken och har inte kommit fram till hur skada utdelas någonstans... utom i detta exempel i boken - just på mötet fattade varken jag eller en av deltagarna som också fick läsa någonting. Nu i efterhand så tror jag att jag börjar förstå...

"kräver ett Normalt (21) annfallslag - Totalt når Nica upp i ett väre av 25 - utdelar 4 Sår"

Alltså, Den svårighetsgrad som krävs subtraherat från FV + Slaget (- rustning?) (+vapen skada?) är lika med den totala skadan på offret???!!! Kan någon vara jättegullig och konfirmera detta!
Jag var tvungen att improvisera regler just det mötet för att det inte står i klartext på en enda sida hur det egentligen ligger till!

MvH/ Saga
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Skjutvapenskada - Förbryllande!

Wed 08 Feb 2012, 14:14

Skada är FV + 2T10 - Svårighetsgrad + vapenskadan - rustning.

:)
Fria Ligan
 
Mithridates
Posts: 53
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Skjutvapenskada - Förbryllande!

Wed 08 Feb 2012, 19:11

När jag började spelleda Coriolis blev jag också förbryllad över stridsreglerna men efter att jag hade läst igenom regelexemplet som fanns att ladda ner som pdf. Jag rekommenderar den starkt för att jag tycker att den behandlar stridssystemet bra.
Kanske någon från Fria Ligan kan se till så att den går att ladda ner igen?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Skjutvapenskada - Förbryllande!

Wed 08 Feb 2012, 20:27

Kan inte hitta spelexemplet på hårddisken i kväll, men här har vi Beledsagaren som Zapp skrivit - den är superb!

Beledsagaren
Fria Ligan
 
Mithridates
Posts: 53
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Skjutvapenskada - Förbryllande!

Wed 08 Feb 2012, 22:09

Ooh en Coriolis pdf med korrigering på regelboken, den har jag inte sett förut men den var mycket bra gjord.
Länge har defekt stas gäckat mig då jag inte hittade det där det skulle stå enligt index^^
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Skjutvapenskada - Förbryllande!

Wed 08 Feb 2012, 22:48

Ooh en Coriolis pdf med korrigering på regelboken, den har jag inte sett förut men den var mycket bra gjord.
Länge har defekt stas gäckat mig då jag inte hittade det där det skulle stå enligt index^^
Zapp gjorde kungliga saker när Coriolis var nytt - fick ärotiteln Barfandär (tror jag) :D
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Skjutvapenskada - Förbryllande!

Thu 09 Feb 2012, 18:52

Jag får tacka för berömmet!

Här beledsagaren: http://www.mediafire.com/?2pjxx9xu42awxz8
(Har även uppdaterat nedladdningslänken i den forumtråd som diskuterar dokumentet)

Zapp

Edit: PS. Samma som Kosta redan tillhandahållit!
Edit 2: Ser Kosta länkat till en kopia på FR's egen server - har lagt till denna länk till forumtråden. Hoppas det går bra.
Last edited by Zapp on Thu 09 Feb 2012, 19:17, edited 2 times in total.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Skjutvapenskada - Förbryllande!

Thu 09 Feb 2012, 18:55

Fyra officiella Coliolisdokument: http://www.mediafire.com/?dmp5b51y9xh4g6k

coriolis-antagonister
coriolis-guide
coriolis-regelexempel
coriolis-wahibs

Det är regelexemplet du letade efter.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Skjutvapenskada - Förbryllande!

Thu 09 Feb 2012, 19:00

En viktig fråga: har du Spelledarskärmen Saga (och Mithridates)?

Annars behöver du följa länken ovan till Beledsagartråden för att hitta den uppdaterade tabellen för räckvidd och avstånd (tabell 5-4).

Dvs mer specifikt just denna post: http://www.frialigan.se/forum/viewtopic ... 4&p=28#p28
 
Mithridates
Posts: 53
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Skjutvapenskada - Förbryllande!

Thu 09 Feb 2012, 21:18

Så fort Spelledarskärmen kom ut bad jag en spelare att inhandla den åt mig som sedan inte ville ha betalning för det^^

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest