User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

"Egna" stjärnsystem/planeter

Tue 19 Jul 2016, 21:27

En tanke är ju att SL ska kunna skapa/beskriva lite egna stjärnsystem och planeter, med hjälpmedlet/tabellerna i "Horisontens hemligheter".

Jag vill in i det sista undvika att skapa system/planeter som senare kommer att beskrivas i officiella moduler. Om jag håller mig borta från de som beskrivs i Horisonten-boken, är jag då "safe"? (För det är samma system som kommer beskrivas på djupet i Atlaserna om jag inte sett fel? Plus sju system som beskrivs under "övriga system" i Horisonten-boken).

Min fråga är alltså vilka system som är "fritt fram" eller åtminstone i dagsläget inte planerade för kommande modul?

Är det alla utom:
Horisontenboken: Kua, Amedo, Menkar, Hamura, Taoan, Uharu, Nhamada, Ystapol
Atlas 1: Zalos, Mira och Odacon
Atlas 2: Dabaran och Algol,
Atlas 3: Pelarkvadranten och Sadaal

Samt att den kloke tar hänsyn till de små texter "känt för" på Atlasen givetvis!


Ytterligare en fråga dök upp nu när jag studerade tabell 6.1: Stjärnsystem i horisonten.
Kolumnen "Planeter".
Exempelvis för Kua anges "6AG". Bilden på s.130-131 visar 4 planeter (Lubau, Jima, Kua, och Surha) + en gasjätte (Xene) + två asteroidbälten ("Asteroidbälte" och "Gränsrymden").
Hur går matematiken ihop?

Tack! :)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: "Egna" stjärnsystem/planeter

Tue 19 Jul 2016, 21:56

Ytterligare en fråga dök upp nu när jag studerade tabell 6.1: Stjärnsystem i horisonten.
Kolumnen "Planeter".
Exempelvis för Kua anges "6AG". Bilden på s.130-131 visar 4 planeter (Lubau, Jima, Kua, och Surha) + en gasjätte (Xene) + två asteroidbälten ("Asteroidbälte" och "Gränsrymden").
Hur går matematiken ihop?

Tack! :)
Vi börjar i slutet då :) Matematiken diskuterades det en massa om. Kua-systemet: Lubau, Jina, Kua, Surha, Asteroidbältet, Gränsrymden är 6 till antal och Xene utöver. På Horisontenkartan står det: Siffran anger hur många planeter och asteroidbälten som finns i systemet, undantaget gasjättar. Så det stämmer då. Sen är det väl ett falsarium att kalla Gränsrymden för asteroidbälte, det är ju typ Oortmolnet i systemet.
Poängen med detta komplicerade sätt att räkna är att vi vill specificera systemen mer än med bara en siffra, men lämna det öppet till hur många (G)asjättar det finns. Så får SL iaf en till grad av frihet.
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: "Egna" stjärnsystem/planeter

Tue 19 Jul 2016, 22:09

En tanke är ju att SL ska kunna skapa/beskriva lite egna stjärnsystem och planeter, med hjälpmedlet/tabellerna i "Horisontens hemligheter".

Jag vill in i det sista undvika att skapa system/planeter som senare kommer att beskrivas i officiella moduler. Om jag håller mig borta från de som beskrivs i Horisonten-boken, är jag då "safe"? (För det är samma system som kommer beskrivas på djupet i Atlaserna om jag inte sett fel? Plus sju system som beskrivs under "övriga system" i Horisonten-boken).

Min fråga är alltså vilka system som är "fritt fram" eller åtminstone i dagsläget inte planerade för kommande modul?

Är det alla utom:
Horisontenboken: Kua, Amedo, Menkar, Hamura, Taoan, Uharu, Nhamada, Ystapol
Atlas 1: Zalos, Mira och Odacon
Atlas 2: Dabaran och Algol,
Atlas 3: Pelarkvadranten och Sadaal

Samt att den kloke tar hänsyn till de små texter "känt för" på Atlasen givetvis!
Först av allt - du som SL bestämmer allt om världen - vill du inte ha Taoan där det ligger så kan du flytta det (du får visserligen rita om kartan men det går). Vill du beskriva att Anaspora bara är en stor sol utan system, så kan du stunta i det som står i regelboken och göra det. Det är så klart kul att följa "kanon", eller spela "as written", men ofta roligare om man moddar lite eller mycket :)
Specifikt då, vad kommer vi beskriva i framtida produkter - det som ingår i Atlasen så klart, men inte fullt ut. Vi kommer inte specca alla planeter i varje system (Kua undantaget). Texterna kommer likna det som finns i Horisontenboken fast mer - dvs nedhugg på vissa platser och ställen på huvudplaneten och i en stad på planeten.
De övriga planeterna i regelboken kommer vi inte bygga ut i detalj - undantaget Taoan, som är central i Ikonernas nåd, Hamura som delvis beskrivs i Gazalis sista färd och Nharmada som finns färdigbeskriven.
Vi vill inte hamna i samma läge som i Gamla Coriolis när ingen ville resa runt eller hitta något i väntan på vad som skulle ges ut - eller att det inte fanns något alls beskrivet om något annat system än Kua. 
Så nu finns det info om de stora systemen i Regelboken (som byggs ut, men ingalunda hindrar att man besöker dem), lite längre krokar om några andra system (Anaspora etc - ha kul me dem) och korta krokar till alla system på 3H-kartan (vi kommer inte pilla med dem mer) - och snart finns hela HH att generera planeter etc med.
Så ge er av och upptäck er Horisont och ha kul! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: "Egna" stjärnsystem/planeter

Tue 19 Jul 2016, 22:53

Tack för ett supersnabbt svar Kosta! :)

Meningen "undantaget gasjättar" har fallit bort i Horisontenboken, men precis som du skriver är det med på kartan ser jag nu!

När det endast står ex. "3G", är då tanken att systemet saknar Asteroidbälte(n)? (..och motsvarande när det står "26A" eller endast en siffra)


Det är klart att man alltid kan ändra efter eget huvud som det passar, men det blir ju som att fixa något som inte är sönder! Med 36 stjärnsystem lär det ju räcka och bli över för den egna kreativiteten ändå menar jag! :)

Jag får även ta tillfället i akt och utdela lite ryggdunkar för ett väl genomfört jobb med Coriolis! Du/ni har verkligen lyckats med att skapa en intressant spelvärld med ett överflöd av plot-hooks och inspiration!
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: "Egna" stjärnsystem/planeter

Tue 19 Jul 2016, 23:04

Jag försöker förstå ditt svar Kosta, men jag får inte ihop något riktigt så rakt och lättfattligt som frågan förtjänar. :)

Vad sägs om att du nämner ett par tre åtta system som Fria Ligan och dess frilansare lovar hålla sig borta ifrån från och med nu (alltså bortsett från horisontbok etc) under resten av upplagans livstid?

Alltså att ni strikt definierar en sandlåda som varje SL kan känna sig säker på att ni aldrig kommer "skriva över" spelledarens egen information? Listan behöver absolut inte vara maximalt stor, tvärtom - bättre er lista är försiktigt tilltagen och verkligen håller, än att ni chansar och senare känner er låsta.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: "Egna" stjärnsystem/planeter

Wed 20 Jul 2016, 00:01

När det endast står ex. "3G", är då tanken att systemet saknar Asteroidbälte(n)? (..och motsvarande när det står "26A" eller endast en siffra)
Det stämmer, i vissa system finns inte gasjättar, eller asteroidbälten och i något bara gasjättar, el nåt sånt. Minns inte alla i detalj ;) Satt o surfade på wiki lite för skojs skull om exoplaneter och sol/stjärnstorlekar, men sen höftade jag en hel del för att få det coolt ;)
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: "Egna" stjärnsystem/planeter

Wed 20 Jul 2016, 00:05

Jag får även ta tillfället i akt och utdela lite ryggdunkar för ett väl genomfört jobb med Coriolis! Du/ni har verkligen lyckats med att skapa en intressant spelvärld med ett överflöd av plot-hooks och inspiration!
Jag/vi tackar för det - det har varit kul att sätta FLs feel på 3H/Coriolis med både regler och settingen. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 518
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: "Egna" stjärnsystem/planeter

Wed 20 Jul 2016, 00:07

För att vara extra tydlig, de vi kommer röra i detalj är:
  • Kua
  • Zalos
  • Mira
  • Odacon
  • Dabaran
  • Algol
  • Pelarkvadranten
  • Sadaal
  • Taoan
  • Nharmada
  • Hamura
Det betyder inte att vi aldrig kommer nämna de andra, eller att vi kanske förlägger någon liten grej på ett annat system. Men då så att det går att anpassas av SL (eller flyttas till ett annat system). 
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: "Egna" stjärnsystem/planeter

Wed 20 Jul 2016, 00:10

Jag försöker förstå ditt svar Kosta, men jag får inte ihop något riktigt så rakt och lättfattligt som frågan förtjänar. :)

Vad sägs om att du nämner ett par tre åtta system som Fria Ligan och dess frilansare lovar hålla sig borta ifrån från och med nu (alltså bortsett från horisontbok etc) under resten av upplagans livstid?

Alltså att ni strikt definierar en sandlåda som varje SL kan känna sig säker på att ni aldrig kommer "skriva över" spelledarens egen information? Listan behöver absolut inte vara maximalt stor, tvärtom - bättre er lista är försiktigt tilltagen och verkligen håller, än att ni chansar och senare känner er låsta.
Hehe, Nisse svarade bra på vad som gäller - det är 14 system vi kommer skriva om, dvs 22 kvar att pilla loss med  :)
Fria Ligan
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 518
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: "Egna" stjärnsystem/planeter

Wed 20 Jul 2016, 00:12

Och siffran 14 kommer av att Pelarkvadranten är 4 system. Bara för att vara övertydlig  :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest