User avatar
Lejonel
Topic Author
Posts: 52
Joined: Fri 10 Apr 2015, 09:38

Växtätare och VÄXTÄTARE

Fri 03 Jul 2015, 12:15

Hej på er!

Vi har en muterad hamster i min grupp. Jämte honom har vi också en tvättbjörn, en vessla och en sköldpadda.

Tvättbjörnen och vesslan är köttätare/allätare, och sköldpaddan är "förhandlingsbart" allätare. Hamstern är dock (eller borde vara) strikt växtätare om man ser till ursprunget, men det ställer till det lite vad gäller att finna proviant ute i naturen eftersom spelaren inte valt djurförmågan Växtätare som tillåter att mutanten äter växter som annars inte kan klassas som människoföda. Resterande grupp kan ju jaga rätt på fisk eller fågel och sätta i sig om nöden kniper.

Ska man kanske tolka det som att alla mutanter kan äta människomat? Alla i grunden är allätare men att valet att vara vegetarian står djuren fritt?

Vad är era teorier?
 
User avatar
Jumbojanne
Posts: 46
Joined: Mon 15 Jun 2015, 15:19

Re: Växtätare och VÄXTÄTARE

Fri 03 Jul 2015, 12:23

Jag ser det som att alla djurmutanter är allätare i grund. Djurförmågan växtätare innebär att djuret OCKSÅ kan bryta ner cellulosa från bark, gräs och sådant, men förlorar inte förmågan att äta kött. Vegetarianismen är alltså ett fritt val och inte ett biologiskt tvång i min kampanj.

I min grupp spelar vi dessutom färdigheten Jägare som att man kan samla mat som säsongen tillåter. Bär, svamp, rötter och sådant är prima kost som ingen jägare borde fnysa åt. :)
 
User avatar
Lejonel
Topic Author
Posts: 52
Joined: Fri 10 Apr 2015, 09:38

Re: Växtätare och VÄXTÄTARE

Thu 09 Jul 2015, 08:51

Klokt sätt att använda Jägare på. Det ska jag också börja förorda för mina spelare!

Jag kör nog också vidare på att alla i grunden är allätare. Dock har vi snart mötet med kaninerna i Genlab Alfa, Fas 2. Funderar på om rubbit- Kaninmutanterna helt enkelt ska blunda för ett eventuellt allätande och gå på utseende/djurursprung (klassiska förutfattade meningar alltså) när de avgör vem som är växtätare eller inte i deras ögon.
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Växtätare och VÄXTÄTARE

Tue 21 Jul 2015, 00:02

Lite samma sak som kannibalmutationen. Egentligen kan alla mutanter tillaga mutantkött, men den ger dig möjligheten att äta det och annat rått.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest