User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Alternativa regelsystemn till Coriolis

Mon 11 Apr 2011, 13:45

Det diskuteras om alternativa regelsystem på det gamla Coriolisforumet. Ang Coriolis så finns det ett planerat alt regelsystem för er som gillar mer indielikt lir - där kärnan är den samma som i svavelvinter rollspelet.

Annars finns det även andra förslag med BoL-liknande system bland annat.

Scenarion kommer skrivas till orgimnalreglerna, men karaktärsdrivet lir behöver ju å andra sidan inte scenarion, men väl hybridstil som Tomas kallar det.
Fria Ligan
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Alternativa regelsystemn till Coriolis

Mon 11 Apr 2011, 17:48

Kanske när lugnet har lagt sig(någon gång efter Coriolis är back in business) så kan det vara läge att göra en reviderad regelbok kanske. Som det är nu är stridsystemet på sina hörn bristfälligt. I kapitlet om skepp och rymden är det så många saker som förklaras extremt luddigt och att skapa ett eget skepp från scratch är en massiv höftning. Inget fel i höftningar och husregler bara det att det kan vara skönt att ha något att falla tillbaka på än luddigheter.

Förstår ju att det kommer dröja innan en revidering ligger i pipelinen men tänkte iaf ge en tanke att någon gång bör en sådan revidering vara nödvändig.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Alternativa regelsystemn till Coriolis

Mon 11 Apr 2011, 20:01

Igår i solen talade vi om det - men först ska aktuell upplaga sälja slut, vilket den inte gjort.
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Alternativa regelsystemn till Coriolis

Tue 12 Apr 2011, 17:00

först ska aktuell upplaga sälja slut, vilket den inte gjort.
Att regelboken just nu säljer trögt är lätt att förstå (spelet är ju ur kundens synvinkel i praktiken dött) - förhoppningsvis får ni fart på supplementen vilket i sin tur driver upp försäljningen av reglerna med.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Alternativa regelsystemn till Coriolis

Tue 12 Apr 2011, 22:29

En rolig grej som vi noterade för några veckor sedan var att det inte gick å få tag i Mahanjis Väktare eller Coriolis regelbok på SF-bokhandeln. Den av slut på de flesta (av tre) ställen och kunde inte beställas online. Sen beställdes nya från JFAB.

Till grejen hör att undertecknad ofta går till SF-bok (snitt 2 ggr i månaden) och sist jag var där hade det funnits en lunta va vardera, så plötsligt hade folk visst köpt några - kul tyckte man då.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Alternativa regelsystemn till Coriolis

Wed 13 Apr 2011, 13:10

Vill bara flika in att det pågår lite regelarbete vad gäller Coriolis:

*Dels jobbar vi på en kortfattad errata för regelboken som tar upp några vanliga funderingar och rätar ut några frågetecken.

*För det andra skriver jag på ett alternativt regelverk, för den som önskar ett snabbare och pulpigare spel (och stöd för Story Now). Spelmotorn är lik den i Svavelvinterspelet, men inte identisk. Internt speltest pågår så smått. Detta system ersätter inte på något vis Coriolis regelbok, det är bara ett alternativt sätt att spela. Fria Ligans Coriolisprodukter kommer att skrivas till det ordinarie regelsystemet, möjligen kan det bli dubbla uppsättningar stats i framtiden.
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Alternativa regelsystemn till Coriolis

Wed 13 Apr 2011, 14:30

Så här tycker jag:

Ni som nu tagit och över och driver Coriolis - älska era regler.

Älskar ni inte reglerna, skrota dem och hitta på nya. Det är kampanjvärlden, bildatmosfären etc som ni "köpt" av Järnringen i första hand.

Personligen tror jag att Coriolis regler behöver en rejäl revidering för att bli något verkligt användbart. Alltså snarare en version 2 än 1.1. (Läs "ingen errata kommer nå ända fram, det behövs en ny regelbok")

Och om ni då inte brinner för filosofin och de val som gjordes; ta då ett snabbt beslut att gå vidare med era egna regler istället.

Inbilla er inte att ni har ett regelarv att förvalta som definitivt var fallet med Mutant. Det finns så lite material, och så lite upparbetad "regeltrohet" / nostalgi, att om ni inte (lär er) älskar de fundamentala Coriolis-reglerna; tyng då inte ner er gärning genom att lägga missriktad energi på den regeluppsättningen.

Och detta säger jag som själv analyserat Coriolisreglerna rätt så noga. De har klara poänger, och går att utveckla till något bra; men där är vi inte idag, och om ni tillhör dem som kritiserade Järnringen för att välja alltför konservativa lösningar så ska ni inte lura er själva genom att känna er tvingade hålla reglerna under armarna.

Låt det inte finnas något som helst tvivel att det är äventyr-bakgrund-kampanj vi väntar på; det är de orden bakom de existerande fantastiska bilderna som behövs. Reglerna (och då en ny utgåva med grundligt genomarbetade regler) ska ni bara satsa på om ni verkligen delar filosofin och tror på dem!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Alternativa regelsystemn till Coriolis

Wed 13 Apr 2011, 18:26

Jag håller helt med Zapp.
 
Opoopo
Posts: 54
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:14

Re: Alternativa regelsystemn till Coriolis

Thu 14 Apr 2011, 15:40

jag håller inte med Zapp :) Eller jo det gör jag. Reglerna behöver revideras, de lämnar väldigt många frågetecken. Men eftersom jag antingen improviserar mig förbi dom frågetecknen eller gör husregler så är det ur en rent egoistisk synvinkel viktigare med att ni släpper annat material. Men om vi ser till vad som är bäst för spelet i stort(och inte mig) Så kanske en reviderad regelbok behöver släppas.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Alternativa regelsystemn till Coriolis

Thu 14 Apr 2011, 18:56

Bra att du säger till O, eftersom om det inte står fullständigt klart att även jag vill mycket mera ha äventyr och kampanjer än regler så gör det det nu. :)

Mitt inlägg ovan ska ses i sammanhanget att här i detta subforum diskuterar vi regler. För eller senare måste ju FL lösa regelfrågan och det är inför denna deras diskussion jag tänkte jag skulle flagga upp min (och uppenbarligen inte bara min) åsikt...

Det är ju inte för vår skull primärt som regelfrågan behöver fixas. Utan för nya spelare. Det är ju alltid "grundboken" som säljer bäst, och då duger det ju inte förlängningen att ha en regelbok som 1) kräver extensiv errata och/eller 2) använder regler som författarteamet inte är fullt bekväma med...

Bortsett från att börja om på ny kula (eller skapa versionnoll/trakorien liknande Coriolisregler) skulle jag vilja säga att följande är de viktigaste punkterna som FL bör se över:
* bättre guidning för att skapa en ny gubbe. Idag är systemet ostyrt vilket många erfarna SL uppskattar men så till den milda grad ostyrt att det är alldeles för lätt att råka skapa en ospelbart mäktig/omäktig gubbe. Systemet skiter totalt i newbien för att vara ärlig, vilket enligt mig är oursäktligt om man har ambitionen skapa ett scifispel för "massorna" (jag skulle sagt ett mutant i rymden om det inte gett helt fel associationer :o )
* ett fullständigt system för rymdstrid. Sorry, men att ge ut ett scifispel (där rymdskepp och rymdresor är en tänkt del av upplevelsen) utan fulla rymdregler är hål i huvudet (och den ansats som finns i Coriolis får definitivt inte godkänt)
* rätta buggar och skriva om de topp 5 mest röriga avsnitten. Tämligen självklart och troligen det enklaste. Notera dock att jag inte bara talar om en errata här, utan direkta och fullständiga omskrivningar (av typen "riv ur sidorna X och Y-Z i regelboken och ersätt med följande text").
* bakgrund till fraktioner och övriga organisationer behöver fyllas ut (inte bara som splatbook då, utan direkt i grundboken). Det kanske mest akuta exemplet är hur lite info som en spelare som händelsevis råkar vilja spela en gubbe med öde/krafter har tillgängliga. Det är som situationen för den som vill spela alv i WFRP2... man är helt hänvisad till allmän scifi/psi inspiration.
* insert your favourite pet peeve here :lol:

Edit: Men som sagt, det är lätt att gräva ner sig i detaljer och min huvudpoäng var att om inte FL verkligen uppskattar reglerna för vad de är, så ska de ju inte träla på med ovanstående. Då tycker jag de ska byta regelmotor rätt av.
Last edited by Zapp on Fri 15 Apr 2011, 07:53, edited 2 times in total.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest