TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Skuggspel?

Wed 07 Jan 2015, 17:04

Någon annan som övervägt skuggspel som i Svavelvinter i sin kampanj mutant?

För den som inte vet så är det som ett litet separat brädspel som körs "mellan/innan" en omgång vanligt spel, som representerar viljestarka makter som försöker uppnå personliga mål, varje skuggmakt har inflytande över en spelares karaktär (inte sin egna) och kan utöver skuggspelet ge karaktären order att utföra uppdrag eller andra åtaganden som makten anser lämpligt.

Så som jag tänkt lägga upp det, så kommer i början några bossar i arken agera pushande skuggmakter med någon form makt hunger, deras agerande i skuggspelsomgången påverkar direkt eller indirekt stämningen i arken och självklart då invånarna.

Allt eftersom mer av zonen och grupper där ute, zongastar, motormarodörer och novasekt dyker upp så skalar vi om så att "arken" blir en makt och varje grupp en annan.

Tror folk det kan fungera?
 
User avatar
Messias
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Re: Skuggspel?

Wed 07 Jan 2015, 18:51

Det kan nog gå alldeles utmärkt! Jag hade nog i sånt fall "omvandlat" Arken till en enad Maktfaktor då Folket genomför något av Projekten för Styrelseskick (Mångstyre, Envälde etc.) som då representerar att Folket har enats och inte är splittrade längre, eller i alla fall tillräckligt enade för att kunna trycka sin egna vilja på resten av Zonen.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4920
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skuggspel?

Wed 07 Jan 2015, 19:02

Kul idé - rapportera gärna hur det går om ni testar! :)
Fria Ligan
 
TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Skuggspel?

Wed 07 Jan 2015, 20:54

DEt jag funderar på är mest vad man kan erbjuda för morötter till spelare som uppfyller önskemål från skuggmakter etc. Kanske samma sätt som man tjänar xp visserligen, har du arbetat på att uppnå din skuggmakts uppdrag till dig eller en extra bonus när det färdigställs.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Skuggspel?

Sun 11 Jan 2015, 12:41

Nu beror det ju helt på hur man vill lägga upp sin kampanj, men jag hade nog satsat på att åtminstone efter ett tag lägga in något mer udda. Exempelvis hade ju Hydran och/eller någon eller några av titanmakterna funkat som skuggmakter. När vi för något år sedan brainstormade kring titanmakterna vill jag minnas att Svavelvinters skuggmakter fanns med i tankarna.
 
TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Skuggspel?

Mon 12 Jan 2015, 10:02

Jo exakt, om spelarna kommit in längre i spelet och fått koll, så är det mycket troligt att titanmakterna är med och styr i större skala.

Men om man trappar upp lite.

1: Spelarna bekantar sig lite med arken och zonen.
2: Bossarna eller vissa mutanter i arken börjar agera skuggmakt och influera.
3: Novsekt, motorfolk, andra arker stöts på i sådana skala att dom blir betydelse fulla och tillsammans med arken ansvarar för att representera skuggmakter på en större skala.
4: spelarna börjar ta kontroll över zonen, har kanske närmat sig ett avslut av metaplotten och börjat få känsla av att titanmakter och liknande stora maktfaktorer finns där ute. Titanmakter, hydran, ulvriket :P, spelarnas rike börjar blir nya nivån av skuggmakt.
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Skuggspel?

Tue 03 Feb 2015, 11:29

Hur skulle ett skuggspel till Mutant se ut, rent spelmekaniskt? Jag har inte spelar Svavelvinter själv, så jag har lite svårt att föreställa mig hur det ska spelas.
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Skuggspel?

Tue 03 Feb 2015, 12:25

Jag håller med här.
Jag är lite främmande till konceptet men det låter intressant.
Hur gör man det rent praktiskt?
 
TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Skuggspel?

Fri 06 Feb 2015, 14:42

Vet inte hur djupt jag får gå in i detaljerna då det är regler för ett eget system och jag misstänker ligan vill att man köper boken.

Men i grunden det är ett simpelt brädspel, ett lättare risk, där varje skuggmakt i smyg positionerar resurser och berättar det för sl för att få ökat inflytande över en av spelets vald karta.

I Svavelvinters exempel så skalar det olika mellan Världen, Landet, Standen, Hovet, handelshus beroende på fokus på kampanjen eller tiden i kampanjen.

Varje makts resurs är fri att namnge av den som styr makten och tekniskt sätt är alla jämnstarka.

Motormarodör med resursen urvåld.
Psimutanter med resursen illusioner.
Mutanten petrus med resursen vatten.

När dessa makter möts på en plats och slår tärningar om vem som vinner, så reflekterar detta resultat även det följande rollspelets tur. Har en makt(spelare) flyttat in psi-mutanter i arken, så kommer det antaligen märkas på något sätt under spelets gång, specielt om deras inflytande ökar i arken.
När vapen börjar avfyras och potatislandet står i brand av dom inflyttade motormarodörerna så märks det ännu mer.

En skuggmakt kan även mellan omgångar istället välja att samla mer resurser eller öka inflytande i en region. Denna resurs kan vara en ny som man hittar på, eller utökande av en existerande urvåld 2, starkare än urvåld 1 ;)

Det är dock upp till skuggmakten att validera hur resursen används. Hur lyckades Petrus driva bort en flock motormarodörer med vatten? Svaret kan vara hur utvecklat som helst så länge resurser står i fokus.
Han använder vattenreserverna i arken att betala en stor skara zongastar att sabotera motormarodörernas utrustning.

Det är alltså ett extra spel som körs mellan/innan den vanliga spelomgången för att hålla liv och rotation i händelserna utanför spelarnas sfär, men ändå under spelarnas kontroll.
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Skuggspel?

Fri 06 Feb 2015, 15:23

Det låter ju vansinnigt coolt!

Med Ligans tillstånd (såklart) - kan ingen slänga ihop ett lätt hack med förslag på faktioner, resurser osv?
Det hade varit väldigt coolt att använda sig av, och ett bra sätt att ge spelarna mer inflytande över det övergripande perspektivet!
Som SL kan man ju själv välja vilka typer av makter man kan ha och spela med också, så att man inte blandar in icke-avslöjade faktioner förrän dom kommit in i spel!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest