Vet inte hur djupt jag får gå in i detaljerna då det är regler för ett eget system och jag misstänker ligan vill att man köper boken.
Men i grunden det är ett simpelt brädspel, ett lättare risk, där varje skuggmakt i smyg positionerar resurser och berättar det för sl för att få ökat inflytande över en av spelets vald karta.
I Svavelvinters exempel så skalar det olika mellan Världen, Landet, Standen, Hovet, handelshus beroende på fokus på kampanjen eller tiden i kampanjen.
Varje makts resurs är fri att namnge av den som styr makten och tekniskt sätt är alla jämnstarka.
Motormarodör med resursen urvåld.
Psimutanter med resursen illusioner.
Mutanten petrus med resursen vatten.
När dessa makter möts på en plats och slår tärningar om vem som vinner, så reflekterar detta resultat även det följande rollspelets tur. Har en makt(spelare) flyttat in psi-mutanter i arken, så kommer det antaligen märkas på något sätt under spelets gång, specielt om deras inflytande ökar i arken.
När vapen börjar avfyras och potatislandet står i brand av dom inflyttade motormarodörerna så märks det ännu mer.
En skuggmakt kan även mellan omgångar istället välja att samla mer resurser eller öka inflytande i en region. Denna resurs kan vara en ny som man hittar på, eller utökande av en existerande urvåld 2, starkare än urvåld 1
Det är dock upp till skuggmakten att validera hur resursen används. Hur lyckades Petrus driva bort en flock motormarodörer med vatten? Svaret kan vara hur utvecklat som helst så länge resurser står i fokus.
Han använder vattenreserverna i arken att betala en stor skara zongastar att sabotera motormarodörernas utrustning.
Det är alltså ett extra spel som körs mellan/innan den vanliga spelomgången för att hålla liv och rotation i händelserna utanför spelarnas sfär, men ändå under spelarnas kontroll.