eTaurus
Topic Author
Posts: 3
Joined: Sun 20 Aug 2023, 21:39

Riddjur i strid

Sun 20 Aug 2023, 22:00

Hej!
Jag har en fråga om hur strid från hästryggen går till.

På sid 55 i regelboken står det: "..., men för alla attacker och parader använder du det lägsta av RIDA och vapnets FV."
Vad menas med "det lägsta av RIDA"? Hur hänger det ihop med vapnets FV?

Jag ser fram emot att återuppta rollspelandet med Drakar och Demoner, nu med mig som SL och mina barn som spelare. Själv började jag som 14-åring med "Das Schwarze Auge" i Tyskland och har även spelat Shadowrun, D&D och "Werewolf: The Apocalypse".
 
Marty78
Posts: 8
Joined: Sat 19 Aug 2023, 12:27

Re: Riddjur i strid

Sun 20 Aug 2023, 22:30

Jag utgår från att svaret är följande:

Rida är en färdighet. Det är även de olika vapenfärdigheterna (Armborst, Hammare, Kniv, Pilbåge, Slagsmål, Slunga, Spjut, Stav, Svärd och Yxa).

Om du exempelvis använder dig av ett svärd att attackera eller parera med så är det enbart vapenfärdigheten Svärd du behöver förhålla dig till, så länge du inte rider. Så har du FV 12 i svärd så är det FV 12 som gäller.

Om du däremot sitter på hästryggen, och ska attackera eller parera med ett svärd, så behöver du även ta färdigheten Rida i beaktning och du utgår då från den av färdigheterna Rida och Svärd som du har lägst FV i. Så om du exempelvis har FV 10 i Rida och FV 12 i Svärd så är det FV 10 som gäller.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest