User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Feedback Ridders rös

Tue 30 Aug 2022, 14:03

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i äventyret Ridders rös snabbstartsreglerna till Drakar och Demoner: Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla gärna att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Posta inte kommentarer om regler här - gör det i den allmänna sektionen stället.
Tack!
Fria Ligan
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Feedback Ridders rös

Tue 30 Aug 2022, 19:16

Sid 27 tabellen nr 10 ”De är andar efter tjänstefolk ur drakriddarens hushåll och lockar till sig kummelkasten som anlände” Ändra kummelkasten till kummelgasten.
Sid 28 tabell nr 6” Rammning! Med ett kraftfullt språng kraft kastar jättespindeln sin massiva kroppshyddamot en av rollpersonerna. Attacken ger 2T6 i krosskada och slår omkull offret.” Ta bort kraft ?
Sid 31 vänster sida Låst gallerdörr ” vid misslyckande går bryts nyckeln av”. Ta bort ”går”
 
Jimorie
Posts: 20
Joined: Wed 24 Aug 2011, 20:01

Re: Feedback Ridders rös

Wed 31 Aug 2022, 11:52

Överväg om det inte är trevligare att använda första person konsekvent på rollformulären i slutet. Nu verkar det som att Drivkraft är i första person, medan andra delar som Utseende och Minnessak är i tredje person.

Exempel från Krisanna:
Drivkraft: Jag vågar allt, ju farligare desto bättre!
Minnessak: En skattkarta som du "hittat".

Jag skulle föredra om allt på formuläret gick att läsa upp direkt för de andra spelarna i jag-form. (Samma sak gäller den engelska versionen, btw.)
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Feedback Ridders rös

Thu 01 Sep 2022, 23:13

En lite diffus språkkänsla, men borde det inte vara antingen Riddersrös eller Ridders röse?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Ridders rös

Sun 04 Sep 2022, 00:14

En lite diffus språkkänsla, men borde det inte vara antingen Riddersrös eller Ridders röse?
Röse och rös är väl synonymer så det kvittar väl om det är Ridders röse eller Ridders rös? Fast du kanske menar att det Ridders röse käns bättre än Ridders rös.

Däremot så tycker jag att namnet på äventyret De döda ögongens grotta käns som en svengelsk översättning av Dead Eyes Cave. Tycker att Dödsögongens grotta eller Grottan med de döda ögonen låter bättre. Värst tycker jag att titeln på äventyret Ödsmörks djup är. Det låter verkligen som en svengelsk översätting av Deeps of Darkdwell. Ödesmörkrets avgrund, Mörkerbos gravar, Mörkerbos kummel eller likande låter mer svenskt. Jag gissar att Ödsmörk är en plats. Ödesmörkret är ett bättre namn på platsen. Jämför med de svenska ortnamnen Kärleken, Midsommarkransen eller Månasken. Ortnamnet Ödsmörk låter svengelskt.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Ridders rös

Wed 14 Sep 2022, 12:58

Det verkar inte som det som nämns ovan i tabellerna, s 31 osv justerats överallt. Rammning stavas väl också Ramning?
 
User avatar
Vrugdush
Posts: 1
Joined: Thu 15 Sep 2022, 10:44
Location: Sverige

Re: Feedback Ridders rös

Thu 15 Sep 2022, 12:07

Det verkar finnas en skillnad i äventyret beroende på vilket språk som används: på svenska benämns hindret mellan vakthuset och riddarfruns hall som en ”gallerdörr”, medan det på engelska kallas ”portcullis”.

För mig innebär ”gallerdörr” en dörr som hänger på gångjärn, och öppnas vågrätt, medan ”portcullis” i översättning blir fällgaller, som ju hänger från taket, och öppnas lodrätt. Det vore bra att veta vilket som avses, så att upplevelsen blir konsekvent oavsett vilket språk man väljer att spela på.

Speltekniskt skulle det kunna ha betydelse vilket som avses, exempelvis om man väljer att forcera hindret med besvärjelsen Pelare. Är det ett fällgaller så skulle man ju kunna tänka sig att det faller ner igen när besvärjelsen ebbar ut, beroende på hur man tolkar att Pelare fungerar. Fällgallret skulle då kunna blockera en möjlig flyktväg från en uppvaknad kummelgast. En gallerdörr får nog däremot anses som permanent förstörd.

I just det här äventyret spelar nog inte skillnaden så stor roll, men det vore bra om det hölls konsekvent i framtiden.
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Feedback Ridders rös

Sat 17 Sep 2022, 10:52

På ärkemästerns rollforumulär står det Yrke magiker - Elementarist. Ändra till Elementalist. Laddade ned idag så felet är med på senaste pdf:en.
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Feedback Ridders rös

Sun 18 Sep 2022, 21:16

Dök upp något frågetecken till efter att ha spelat igenom Ridders Rös med min andra grupp.

Riddarfrun har skyddsvärde - i monsterrutan men i rumsbeskrivningen har hon en rustning med skyddsvärde 4. Antar att hon borde ha skyddsvärde 4 även i sin monsterruta?

Edit : Läste nog sektionen om Riddarfrun lite för snabbt. Verkar vara rätt att Riddarfrun har skyddsvärde 0
Last edited by ChrilleT on Thu 22 Sep 2022, 15:48, edited 1 time in total.
 
zunmag
Posts: 15
Joined: Thu 15 Oct 2015, 12:59

Re: Feedback Ridders rös

Mon 19 Sep 2022, 09:15

Osaliga andar.
Hur är de tänkt att fungera?
Gör de en skräck attack och sedan försvinner?
Eller en per runda tills gasten kommer?
Fortsätter vara kvar när gasten kommer?
Går de att besegra på något sätt? Eld och magi?

Så här vart det när vi spela.
En RP flydde i vild panik, återhämtade sig efter en runda.
Resten vart oberörda, Ankan försökte hugga en ande, inget resultat, gruppen valde att ignorera andarna och traskade vidare. (Vi valde att gasten inte skulle komma fram redan nu)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests