Tycker det är riktigt kul att det kommer ett nytt DoD och överlag tycker jag det ser spännande ut.
Dock håller jag med om en del av kritiken kring färdigheterna och jag vill förklara varför.
Jag gillar upplägget kring "År Noll 0"-motorn och hur grundegenskaper och färdigheter fungerar i ex Coriolis, MÅ0, Svärdets Sång osv. Så jag var fundersam kring hur färdigheterna i Drakar och Demoner, Expert, Gigant och "nya drakar" skulle bantas ned. Jag tycker det är bra att man inte har uppemot 80 färdigheter att välja mellan, det vattnar ur systemet, men lite fler än de som presenteras nu. Framförallt är 6 st stridfärdigheter mot 9 "vanliga" väldigt konstigt. Personligen gillar jag att man har två stridfärdigheter, avstånd och närstrid, men jag förstår om vissa gillar att gå in på detalj kring det.
Det jag tycker saknas är just att kunna ge en viss inriktning för ens karaktär, utifrån ett yrkesval, och att det lyser igenom på färdigheterna. Att ha en enda kunskapsfärdighet för att representera allt är konstigt (räknar inte in läkekonst här). Allt från samhällsvetenskap, kulturkännedom och naturvetenskap till att kunna räkna, språk (tala, läsa, skriva) till hantverk, navigera, orientering m.m. gör att färdigheten Lärdom blir extrem värdefull men också att karaktärer blir fattigare.
Sen hade jag nog haft en eller två färdigheter för Tjuvar än bara Fingerfärdighet typ en samlingsfärdighet för under världen, förklädnad, stjäla m.m.
Samma för Köpmän/Handelsresanden/Hantverkare, Köpslå, Värdesätta, Hantverk i olika former...
Det här är bara lösa tankar, inte alls genomtänkt men jag tycker det fattas något här.