• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 14:01

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Snabbstartsreglerna till Drakar och Demoner: Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla gärna att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Posta inte kommentarer om äventyret Ridders rös här - gör det i SL-sektionen i stället.
Tack!
Fria Ligan
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 15:52

Sid 4 på vänstersidan. "... beskriver i detalj hur i detalj hur du skapar en egen rollsperson." Känns som meningen är konstigt uppbyggd. Kanske istället "beskriver i detalj hur du skapar en egen rollperson".
Sid 8. "Motståndsslag används när exempelvis när du försöker ÖVERTALA". Ta bort första "när"
Sid 12 högersidan. "Första hjälpen: Färdigheten LÄKEKONST används för att rädda livet någon..." Lägg till "på" mellan "livet" och "någon".
Sid 14 högersidan. "Frislag: Om du befinner sig inom 2 meter..." Ändra "sig" till "dig"?.
Sid 14 vänstersidan. "På kartan med rutnät behöver du befinna sig i rutan..." Ändra "sig" till "dig"?
Sid 15 högersidan. Förflyttning: "Oavsett om du lyckas eller misslyckas med att ducka faller du till marken efteråt, och kan resa dig först på din nästa tur. Om du lyckas ducka kan du, om du vill, även förflytta dig upp till 2 meter i valfri riktning." Vid lyckat slag går det att förflytta sig 2 meter även om du faller till marken efteråt och inte kan resa dig tills nästa tur? Är det tänkt som att du slänger dig (2 meter) och sedan blir liggande tills nästa tur? Kanske behöver förtydligas.
Sid 15 högersidan. "När du duckar slår för RÖRLIGHET" slår = slå?
Sid 17 högersidan. "Om du repar sig kan du fortsätta agera normalt” Ändra "sig" till "dig"?
Sid 23 vänster. "I grundspelet beskrivs treskolor: Animism, Elementarism och Mentalism.” Ändra Elementarism till Elementalism.

Lite osäker på sig/dig i fallen över men skrev med de iaf.
Last edited by ChrilleT on Tue 30 Aug 2022, 19:21, edited 7 times in total.
 
JohnL
Posts: 1
Joined: Tue 30 Aug 2022, 16:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 16:10

Sida 6, Drakslag, ”Då” istället för ”Du”
Om då slår en etta (1) på din T20 lyckas du särskilt väl. Detta kallas ett Drakslag.
Är också genuint nyfiken på tankarna bakom termerna (och deras engelska motsvarigheter). Känns som att många kommer fortsätta kalla en etta ”perfekt slag” och 20 ”fummel” oavsett vad reglerna kallar det. Är det för att kunna sälja fina custom-T20:r med symboler istället för ettan och tjugan? ;)
 
User avatar
Rangertheman
Posts: 63
Joined: Thu 18 Aug 2016, 16:34
Location: Norrtälje, Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 16:16

På uppslaget om frivilliga regler (sidorna 8 och 9) finns det en ruta som berättar om magiskolorna. Känns inte som att den hör hemma där.

Jag hoppas att ankorna får släktesförmågor i det färdiga spelet som inte gör en frivillig regel tvingande (eller kräver husreglande). För att förtydliga: VRESIG bygger på att man använder reglerna för att pressa slagen.

Önskemål: Det vore trevligt om rutan för kraftpoäng hade en blå nyans. Jag tror att alla som spelat datorspel hade känt igen sig i health/mana-färgsättningen :-)
Proofreader Extraordinaire
 
Arioch1973
Posts: 61
Joined: Tue 30 Aug 2022, 16:45

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 16:49

Jag såg fram mot denna utgåvan av reglerna tills jag läste snabbstart pdfen. Att monster slår på en tabell istället för att slå en tärning mot FV för vapen, tycker jag är ett tråkigt val. Dels så är tabellen väldigt begränsad i sina beskrivningar av hur attacken sker, och det totalt tar bort spänningen för spelare och spelledare som man normalt har när man slår tärning mot FV. Jag skulle föreslå att ha färdigheter för alla monster, inklusive stridsfärdigheter att slå T20 mot. Användande av tabellerna för attacker tycker jag kan vara som en optional rule.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 17:03

Jag såg fram mot denna utgåvan av reglerna tills jag läste snabbstart pdfen. Att monster slår på en tabell istället för att slå en tärning mot FV för vapen, tycker jag är ett tråkigt val. Dels så är tabellen väldigt begränsad i sina beskrivningar av hur attacken sker, och det totalt tar bort spänningen för spelare och spelledare som man normalt har när man slår tärning mot FV. Jag skulle föreslå att ha färdigheter för alla monster, inklusive stridsfärdigheter att slå T20 mot. Användande av tabellerna för attacker tycker jag kan vara som en optional rule.
Noterat! Skulle dock rekommendera att testa systemet. Slaget för att ses vilken hemsk attack som monstret utför brukar blir mycket spännande, likaså skadan. :)
Fria Ligan
 
Arioch1973
Posts: 61
Joined: Tue 30 Aug 2022, 16:45

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 18:22

Noterat! Skulle dock rekommendera att testa systemet. Slaget för att ses vilken hemsk attack som monstret utför brukar blir mycket spännande, likaså skadan. :)
Det blir för mycket bläddrande i böcker för varje monster då man ska slå på tabellerna, samt förmågan att improvisera och beskriva utgången är inte så begränsad som en tabell är. Som jag sagt, ha båda alternativen i reglerna.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 18:34

Noterat! Skulle dock rekommendera att testa systemet. Slaget för att ses vilken hemsk attack som monstret utför brukar blir mycket spännande, likaså skadan. :)
Det blir för mycket bläddrande i böcker för varje monster då man ska slå på tabellerna, samt förmågan att improvisera och beskriva utgången är inte så begränsad som en tabell är. Som jag sagt, ha båda alternativen i reglerna.
Du måste ju fortfarande ha monstret uppslaget när man använder det, oavsett hur dess 'stats' ser ut. Det enda som skiljer de här monstren från de i Svärdets Sång är att de i Svärdets Sång har ett FV (eller dess motsv. i SvS). I äldre upplagor så finns det fortfarande tabeller över ett monsters attacker, en drake har eldsprut, bett, svans, osv. Det var lite enklare upplagt då och de hade FV, vilket är enda skillnaden mot nya Drakar.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Teknikbanken
Posts: 1
Joined: Tue 30 Aug 2022, 18:55

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 18:59

Det jag saknar mest är individuella KP på Kroppsdelarna. Tycker det lägger till det där lilla extra när man träffar någon i högerarmen 5 gånger av slump och armen helt plötsligt är ur funktion
 
MagrothJ
Posts: 4
Joined: Tue 30 Aug 2022, 19:09

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 30 Aug 2022, 19:13

Jag såg fram mot denna utgåvan av reglerna tills jag läste snabbstart pdfen. Att monster slår på en tabell istället för att slå en tärning mot FV för vapen, tycker jag är ett tråkigt val. Dels så är tabellen väldigt begränsad i sina beskrivningar av hur attacken sker, och det totalt tar bort spänningen för spelare och spelledare som man normalt har när man slår tärning mot FV. Jag skulle föreslå att ha färdigheter för alla monster, inklusive stridsfärdigheter att slå T20 mot. Användande av tabellerna för attacker tycker jag kan vara som en optional rule.
Håller starkt med detta. Lista olika attacker med FV i stället, eller i alla fall som komplement.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests