User avatar
Harmlessdecoy
Posts: 7
Joined: Tue 30 Aug 2022, 23:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 02:48

<>
Verkligen! Dessutom gör det striden betydligt mer trovärdig. Ett motståndsslag visualiserar ju att motståndaren faktiskt försvarar sig vilket inte är självklart i rådande system.
Och skulle sakta ned och förlänga strider ganska extremt. Då är vi tillbaka till ping-pong strider. När vi spelade HârnMaster (i ett tjugotal år) så var det ganska ofta så det blev en strid per spelmöte och att folk tappade intresse för det hela och helt enkelt undvek att slåss.

En viss typ utav undvikande är inbyggt i ett attack-slag, det är därför man kan missa. Visst att parera är ju bättre. Ducka är ju i detta spel mer ett sätt att undvika monster-attacker (även om man får ducka vanliga anfall också, kanske inte så smart alltid, dock), så att luta sig åt sidan räcker inte när en draksvans kommer svepande man måste kasta sig i skydd.
Att attacken påverkas av försvararens skicklighet tycker jag hade varit tjusigt även om det inte just måste vara ett motståndsslag. Jag förstår att man satsar på en väldigt minimalistisk approach men att lägga till något i denna tror jag inte kommer lägga det på Harnmasternivå (som jag förvisso inte spelat men det verkar väldigt crunchy).
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 05:29

Två väldigt specifika återkopplingar efter en första genom bläddring:

- Dödsslag. Man slår tre gånger mot FYS. Den som har FYS 10 har då 12,5% chans att överleva. Den som har FYS 18 har 72,3%. Den som har FYS 3 har 0,34%. Det känns inte helt rimligt. Jag tycker dock det är en kul grundtanke med tre dödsslag - kan tänka mig att det är spännande. Inget helt genomtänkt förslag, men jag kan tänka mig att man byter det mot tre motståndsslag: första mot 5, andra mot 10 och tredje mot 15. Då kommer de flesta att klara det första, och många kommer att ha svårt på det tredje. Rollpersoner kommer inte att hamna på 0 hela tiden, så denna lilla extra komplexitet känns inte orimlig. Man kan då också tänka sig olika förmågor/magisom ger fördel/nackdel på slagen utan att oddsen förskjuts lika mycket.

- Tillståndet lortig. Varför i hela friden blir man mindre empatisk av att vara lortig? Jag skulle föredra om det hade med osäkerhet och tvivel att göra. Kanske "osäker" eller "tvivlande"? Det känns som att det är lättare att väva in i andra saker. Om pressar ett slag när man sitter vid ett förhandlingsbord, hur blir man plötsligt lortig? Måste man börja prata om spillda vinglas eller läckande fjäderpennor?
Hade visst lyckats förstå dödsslag fel... först till tre även för att dö var det. Det gör det ju nästan omöjligt att dö om man har hög FYS (en bit över 10), för då lär alltid tre lyckade slag vinna (eftersom ett eller två misslyckade inte räcker för att dö, och lyckade har högre chans). Och omvänt, förstås. Inte så balanserat - tråkigt att det nästan är hopplöst att ha fys 7 eller så. (Orkar inte räkna ut exakt sannolikhet).
Man får hoppas att Fria Ligan känner till att det blir så stor skillnad beroende på FYS annars är det en präktig kullerbytta i regelkonstruktionen som måste åtgärdas. Det skrämmer mig att utvecklingen av spelet har gått så långt utan att man har upptäckt den här missen. Tur att den här tråden finns. I D&D finns Lucky feat som ger +1, +2 eller +3. Om spelledaren tillåter att Lucky feat gäller Death Saving Throw så innebär +3 94 % chans att överleva. Så FYS 5 eller FYS 15 måste innebära närmast säker död resp närmast säker överlevnad. Känns inte alls genomtänkt som flera i tåden redan på ett föredömligt sätt uppmärksammat.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 06:27

Spelare lär ju knappast ha FYS 5. En sådan RP blir inte långlivad, oavsett regelverk. Spelare lär väl ha 10-18. Vad gäller dödsslag så kan ju spelare pressa slaget, upp till sex gånger, men framför allt så finns ju färdigheten Läkekonst.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Batgass
Posts: 12
Joined: Tue 06 Sep 2022, 09:46

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 10:31

Magiskolorna har ingen utskriven primär attribut. Så om jag har pressat min magiker 6 ggr så har jag fortfarande inte någon nackdel på mitt slag för en besvärjelse?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 10:48

Magiskolorna har ingen utskriven primär attribut. Så om jag har pressat min magiker 6 ggr så har jag fortfarande inte någon nackdel på mitt slag för en besvärjelse?
Ska förmodligen vara PSY, kan jag tänka mig. Alternativt INT (det var PSY i DoD '84).

Edit: Nu bekräftat att det är INT.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 12:49


Hade visst lyckats förstå dödsslag fel... först till tre även för att dö var det. Det gör det ju nästan omöjligt att dö om man har hög FYS (en bit över 10), för då lär alltid tre lyckade slag vinna (eftersom ett eller två misslyckade inte räcker för att dö, och lyckade har högre chans). Och omvänt, förstås. Inte så balanserat - tråkigt att det nästan är hopplöst att ha fys 7 eller så. (Orkar inte räkna ut exakt sannolikhet).
Man får hoppas att Fria Ligan känner till att det blir så stor skillnad beroende på FYS annars är det en präktig kullerbytta i regelkonstruktionen som måste åtgärdas. Det skrämmer mig att utvecklingen av spelet har gått så långt utan att man har upptäckt den här missen. Tur att den här tråden finns. I D&D finns Lucky feat som ger +1, +2 eller +3. Om spelledaren tillåter att Lucky feat gäller Death Saving Throw så innebär +3 94 % chans att överleva. Så FYS 5 eller FYS 15 måste innebära närmast säker död resp närmast säker överlevnad. Känns inte alls genomtänkt som flera i tåden redan på ett föredömligt sätt uppmärksammat.
Detta är vi självfallet medvetna om. I princip kan du själv välja om du vill ha en rollperson som löper stor risk att dö eller inte, beroende på vilket värde du sätter på FYS.
Fria Ligan
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 15:36

Spelare lär ju knappast ha FYS 5. En sådan RP blir inte långlivad, oavsett regelverk. Spelare lär väl ha 10-18. Vad gäller dödsslag så kan ju spelare pressa slaget, upp till sex gånger, men framför allt så finns ju färdigheten Läkekonst.
Jo, men att rollpersoner inte har FYS 5 löser bara halva problemet. FYS 13+ innebär ju nästan obefintlig risk att dö. Är det verkligen Fria ligans avsikt med Dödsslagen?

Vad gäller att pressa slag så är det en frivillig regel så det är inte säkert spelgruppen använder den. Däremot har du rätt om Läkekonst. Det är en väldigt viktig färdighet om man har en rollperson med FYS < 10.

Nåväl, jag antar att det är enkelt att husregla bort regeln att Dödsslag ska slås under FYS genom att säga att Döddslag ska slås under 10 oavsett rollpersonens värde i FYS. Då får alla likadan sannolikhet att dö av Dödsslag men hur det påverkar spelet i stort kan jag inte svara på.
Last edited by Faråtzonen on Tue 06 Sep 2022, 15:48, edited 2 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 15:39


Hade visst lyckats förstå dödsslag fel... först till tre även för att dö var det. Det gör det ju nästan omöjligt att dö om man har hög FYS (en bit över 10), för då lär alltid tre lyckade slag vinna (eftersom ett eller två misslyckade inte räcker för att dö, och lyckade har högre chans). Och omvänt, förstås. Inte så balanserat - tråkigt att det nästan är hopplöst att ha fys 7 eller så. (Orkar inte räkna ut exakt sannolikhet).
Man får hoppas att Fria Ligan känner till att det blir så stor skillnad beroende på FYS annars är det en präktig kullerbytta i regelkonstruktionen som måste åtgärdas. Det skrämmer mig att utvecklingen av spelet har gått så långt utan att man har upptäckt den här missen. Tur att den här tråden finns. I D&D finns Lucky feat som ger +1, +2 eller +3. Om spelledaren tillåter att Lucky feat gäller Death Saving Throw så innebär +3 94 % chans att överleva. Så FYS 5 eller FYS 15 måste innebära närmast säker död resp närmast säker överlevnad. Känns inte alls genomtänkt som flera i tåden redan på ett föredömligt sätt uppmärksammat.
Detta är vi självfallet medvetna om. I princip kan du själv välja om du vill ha en rollperson som löper stor risk att dö eller inte, beroende på vilket värde du sätter på FYS.
Att undvika låga värden på FYS löser bara problemet med att Döddslag innebär en nästan garanterad död vid lågt FYS. Det löser inte problemet i andra ändan. Det löser inte problemet att höga värden på FYS gör det nästan omöjligt att dö. FYS 13 innebär (om jag har räknat rätt) ca 95 % sannolikhet att överleva Dödsslagen.

Om Fria Ligan behåller nuvarande system med Dödsslag under FYS så kan jag tycka att det borde framgå av reglerna att låga FYS gör det nästan omöjligt att överleva Dödsslag (om inte någon av rollpersonerna är duktig på Läkekonst). Det kan vara bra för spelgruppen att känna till denna extrema powergaming-regel. Låga värden på FYS och du har dina Kroppspoäng sedan är du död. Höga värden på FYS och du har i praktiken oändligt många Kroppspoäng.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 16:06

I DoD '84 så börjar man blöda -1 KP per minut när man når 0 KP och sedan dör man vid -FYS KP. Det var väldigt ovanligt att dö på den tiden. De få gånger man dog var när man fick en väldigt kraftig smäll eller när alla i gruppen hade gått ned, alltså Total Grupp Död.

I många spel är det ovanligt att man dör, förutom vid då vid TGD. I vissa spel är det lätt att gå ned, men inte nödvändigtvis lätt att dö. I YZE-spelen till exempel så är det ofta så att det är lätt att gå ned men det betyder sällan att man dör.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 06 Sep 2022, 19:47

I DoD '84 så börjar man blöda -1 KP per minut när man når 0 KP och sedan dör man vid -FYS KP. Det var väldigt ovanligt att dö på den tiden. De få gånger man dog var när man fick en väldigt kraftig smäll eller när alla i gruppen hade gått ned, alltså Total Grupp Död.

I många spel är det ovanligt att man dör, förutom vid då vid TGD. I vissa spel är det lätt att gå ned, men inte nödvändigtvis lätt att dö. I YZE-spelen till exempel så är det ofta så att det är lätt att gå ned men det betyder sällan att man dör.
Fast med FYS 13+ så klarar du Dödsslaget med 94+ % efter 5 Rundor. Det innebär att efter varje strid (eller under varje strid om striden varar minst 5 rundor efter rp gått ner på 0 KP) så är rollpersonen tillbaka med T6 nya KP. Om en rollperson har FYS 13+ och en annan rollperson dessutom har högt FV i Läkekonst så har man en stridsrobot i gruppen. Det är bara att kasta sig in i strid efter strid. Risken att rollpersonen dör i strid är mikroskopisk. Det är STOR skillnad mellan en rollperson med FYS 10 och en rollperson med FYS 13. Jag tvivlar på att Fria Ligan har tänkt igenom Dödsslaget ordentligt (även om Tomas skrev att de självfallet är medvetna om sannolikheten). Gissar att detta är anledningen till att man alltid slår för DC 10 i D&D och att Death Saving Throw är ett special saving throw vilket många tolkar som att Lucky feat inte är applicerbar. Lucky feat eller inte så stannar du på 0 hit points och är medvetslös i D&D efter att ha överlevt Death Saving Throw.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest