Du missade min poäng lite. I väldigt många spel så är det faktiskt ganska svårt att dö men i vissa spel är det lätt att gå ned. I gamla DoD84 så gick man inte ned så ofta och när man väl gjorde det så tog det tid att dö. I DoD23 så går man ned ganska lätt och fort men precis som i gamla DoD så dör sällan då. I DoD84 så hade man extremt lång tid på sig att förbinda sig vän som hade gått ned och höll på och dö, någonting som inte tar så speciellt lång tid att göra. De enda gånger man dog var om man fick en rejäl smocka (typ draksprut eller jätteklubba).Fast med FYS 13+ så klarar du Dödsslaget med 94+ % efter 5 Rundor. Det innebär att efter varje strid (eller under varje strid om striden varar minst 5 rundor efter rp gått ner på 0 KP) så är rollpersonen tillbaka med T6 nya KP. Om en rollperson har FYS 13+ och en annan rollperson dessutom har högt FV i Läkekonst så har man en stridsrobot i gruppen. Det är bara att kasta sig in i strid efter strid. Risken att rollpersonen dör i strid är mikroskopisk. Det är STOR skillnad mellan en rollperson med FYS 10 och en rollperson med FYS 13. Jag tvivlar på att Fria Ligan har tänkt igenom Dödsslaget ordentligt (även om Tomas skrev att de självfallet är medvetna om sannolikheten). Gissar att detta är anledningen till att man alltid slår för DC 10 i D&D och att Death Saving Throw är ett special saving throw vilket många tolkar som att Lucky feat inte är applicerbar. Lucky feat eller inte så stannar du på 0 hit points och är medvetslös i D&D efter att ha överlevt Death Saving Throw.
Min poäng var att det är inte så står skillnad i det här spelet som i Svärdet Sång, DoD84, eller i många andra spel. Man kan gå ned lätt men man dör inte nödvändigtvis. Det som gör att man ibland dör i dessa spel är ofta att med en man nere så får de andra det tuffare och då går lätt ned flera och med det så har man en spiral emot Total Party Kill (Total Grupp Död, d.v.s. alla är nere).
När man vaknar från att vara nere så har man T6 KP, det är inte speciellt mycket, det är lätt att gå ned igen och då är man tillbaka i dödsspiralen.
DoD23 har även några andra små elakheter och/eller taktiska finesser att minsta skada man tar när man är nere räknas som ett dödsslag misslyckande och tar man så mycket skada så att man skulle gå ned till -FYS KP så dör man automatiskt, något som mycket väl kan hända vid draksprut eller jätteklubbor.
Men om du inte tror på det här så är det ganska lätt att husregla. Kör gamla DoD84 regeln att man blöder -1 KP per minut och dör vid -FYS.