Crone
Posts: 47
Joined: Wed 22 Aug 2018, 16:20

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Tue 13 Sep 2022, 18:53

Tycker det är riktigt kul att det kommer ett nytt DoD och överlag tycker jag det ser spännande ut.
Dock håller jag med om en del av kritiken kring färdigheterna och jag vill förklara varför.

Jag gillar upplägget kring "År Noll 0"-motorn och hur grundegenskaper och färdigheter fungerar i ex Coriolis, MÅ0, Svärdets Sång osv. Så jag var fundersam kring hur färdigheterna i Drakar och Demoner, Expert, Gigant och "nya drakar" skulle bantas ned. Jag tycker det är bra att man inte har uppemot 80 färdigheter att välja mellan, det vattnar ur systemet, men lite fler än de som presenteras nu. Framförallt är 6 st stridfärdigheter mot 9 "vanliga" väldigt konstigt. Personligen gillar jag att man har två stridfärdigheter, avstånd och närstrid, men jag förstår om vissa gillar att gå in på detalj kring det.

Det jag tycker saknas är just att kunna ge en viss inriktning för ens karaktär, utifrån ett yrkesval, och att det lyser igenom på färdigheterna. Att ha en enda kunskapsfärdighet för att representera allt är konstigt (räknar inte in läkekonst här). Allt från samhällsvetenskap, kulturkännedom och naturvetenskap till att kunna räkna, språk (tala, läsa, skriva) till hantverk, navigera, orientering m.m. gör att färdigheten Lärdom blir extrem värdefull men också att karaktärer blir fattigare.

Sen hade jag nog haft en eller två färdigheter för Tjuvar än bara Fingerfärdighet typ en samlingsfärdighet för under världen, förklädnad, stjäla m.m.
Samma för Köpmän/Handelsresanden/Hantverkare, Köpslå, Värdesätta, Hantverk i olika former...

Det här är bara lösa tankar, inte alls genomtänkt men jag tycker det fattas något här.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 14 Sep 2022, 13:19

En ny version can laddas ned här. Det finns en "ren" spelarkarta i slutet i denna version.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Callidux
Posts: 1
Joined: Thu 15 Sep 2022, 04:55

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Thu 15 Sep 2022, 05:19

Hej, jag är helt färsk på begreppet att Pressa slag.
Som jag förstår det så Pressar man ett slag genom att karaktären pushar sig över sin förmåga.
Jag är tveksam till tillståndet 'Lortig' i förhållande till Karisma.
Jag har svårt att se hur jag skulle motivera att karaktären blir smutsig av att förhandla hårdare.

Vore det kanske bättre med Velig eller Osäker som tillstånd för Karisma?

Jag funderar också på Förvirrad istället för Arg, men jag har mindre problem med det...
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Thu 15 Sep 2022, 07:59

Hej, jag är helt färsk på begreppet att Pressa slag.
Som jag förstår det så Pressar man ett slag genom att karaktären pushar sig över sin förmåga.
Jag är tveksam till tillståndet 'Lortig' i förhållande till Karisma.
Jag har svårt att se hur jag skulle motivera att karaktären blir smutsig av att förhandla hårdare.

Vore det kanske bättre med Velig eller Osäker som tillstånd för Karisma?

Jag funderar också på Förvirrad istället för Arg, men jag har mindre problem med det...

I snabbstarten s.9
Du väljer själv vilket Tillstånd du tar när du pressar ett slag, men två viktiga förbehåll:
* Du får inte välja ett Tillstånd som du redan har.
* Du måste kunna motivera hur Tillståndet uppstår av handlingen du försöker utföra. SL har rätt att avslå uppenbart orimliga förklaringar.
Så när man pressar ett Karisma-slag eller ett Övertala-slag så måste man dels självklart välja ett Tillstånd som man inte redan har och det Tillstånd man väljer måste man kunna motivera. Lortig passar kanske inte så bra i en social scen men passar kanske bättre när man pressar ett STY-slag för att flytta en sten eller ett Rörlighet-slag när man kastar sig undan en monster attack.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sat 17 Sep 2022, 09:37

Har en fundering på frivilliga regeln "hjälpa varandra".
Nu misstänker jag att det kanske är rätt ovanligt att hamna i denna sits och allt kanske inte förklaras i snabbstartreglerna men står att flera nackdelar tar ut en fördel och blir fortfarande en nackdel. Går det att hamna i en sits att det blir lönlöst att hjälpa en person (dvs ge personen fördel) om personen redan har två eller fler nackdelar som påverkar aktuellt slag?
Har funderat utan att ha testat i spel om detta scenario kan inträffa att det vore bättre om en rp alltid får slå ett steg bättre när personen får hjälp. Dvs ett slag med nackdel alltid skulle bli normalt och har personen inget tillstånd som påverkar så blir slaget med en fördel oavsett om personen som blir hjälpt har fler än en nackdel.
 
Christian Gullfeldt
Posts: 44
Joined: Fri 16 Dec 2016, 16:58

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sat 17 Sep 2022, 14:17

En ny version can laddas ned här. Det finns en "ren" spelarkarta i slutet i denna version.
Stort tack!

Vänligen
Christian
 
Christian Gullfeldt
Posts: 44
Joined: Fri 16 Dec 2016, 16:58

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sat 17 Sep 2022, 17:20

Feedback:

I en värld (DoD) där verkligen all kunskap och alla färdigheter är långt ifrån allmängods så upplever jag att färdigheterna inkluderar lite väl mycket på en och samma gång. Några fler skulle sitta fint samt några extra till varje yrke. Jag önskar verkligen inte en verklighetsnära simulator. Ni har verkligen hittat en fin balans i era spel tycker jag. Men bara några, några till per yrke och kunskapsområde skulle sitta fint.

Men hellre färre än för många för att förtydliga min ståndpunkt.

Drakar och Demoner ser ut att få ett nytt superroligt system för oss att spela i.
Stort tack!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sun 18 Sep 2022, 16:20

Bara så att det finns skrivet någonstans (kommer inte ihåg om någon har påpekat detta än) men halvering av skada, kan vara bra att veta om det sker före eller efter rustning abs. Den blir ganska stor skillnad. Personligen så halverar jag efteråt rustningen.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
spelmästaren
Posts: 8
Joined: Fri 11 Feb 2022, 18:42

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sun 18 Sep 2022, 18:26

Har läst igenom lite snabbt och jag tycker reglerna verkar klockrena. Tycker reglerna verkar genomtänkta,
strömlinjeformade och bra, lätt att komma in i och lagomt av allt, både gammalt och nytt.
Genomtänkt speldesign.

Skitsnygga formulär och bra strukturerade, det är faktiskt 90% av ett rollspel om man frågar mig.

Precis som man vill ha det. Det är så här ett regelsystem och rollspel borde göras,
man undrar bara varför det inte blivit gjort tidigare. Känns så självklart när man ser det.
Älskar hur förmågor och kraftpoäng fungerar!

Ska bli intressant att se hur "man blir bättre", kan tycka det är svårt att få T20 balanserat oftast
är man för dålig eller plötsligt för bra i färdigheter.

Kan hålla med om att jag tycker Monsterattacker? inte borde träffa automatiskt som någon skrev tidigare.

Ställer mig lite frågande till att det är så många vapenfärdigheter, men då är jag petig.
Kanske räckt med ex. Närstrid, Avstånd och slagsmål? Men svårt att säga när man inte
läst hela reglerna samt att det är coolt med vapenfärdigheter så jag ska inte döma ut det heller. :D

Tycker också att jag saknar en färdighet för Hantverk, eller är det jag som missat?
 
Lady_M00ndancer
Posts: 4
Joined: Sat 03 Sep 2022, 13:17

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 19 Sep 2022, 07:33

Bara så att det finns skrivet någonstans (kommer inte ihåg om någon har påpekat detta än) men halvering av skada, kan vara bra att veta om det sker före eller efter rustning abs. Den blir ganska stor skillnad. Personligen så halverar jag efteråt rustningen.
Jag spelade snabbstartsäventyret i helgen och stötte också på detta problem. Känns mest logiskt att halvera efter rustning. Det är ju det som "träffar monstret" så att säga. Blev schysstare gentemot spelarna så, som ändå TPK:ade i andra rummet...

Känner ännu mer nu som jag skrivit tidigare att magi behöver bli kraftfullare. Magikern hade slut på energi efter första rummet. Slog lågt återhämtningsslag för kraftpoäng, och var därefter helt värdelös. Spelaren hade tråkigt när den inte kunde göra något. Att lägga en begränsad resurs för att åstadkomma något som en annan karaktär gör gratis med vapen känns sisådär. Hade magin varit kraftfullare i grundutförande hade det nog varit annorlunda, eller om det funnits en int/psy-skadebonus.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests