Olof
Topic Author
Posts: 2
Joined: Fri 26 Aug 2022, 12:32

Hjälp att förstå skada på GE

Fri 26 Aug 2022, 12:53

Hej!
Har en regelfråga som jag inte förstår mig på hur jag än kollar i boken. Hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig reda ut detta.

Är det så att när är en spelare tar skada i strid eller när den pressar ett tärningsslag sänks då även värdet vid tärningsslag tills spelaren har återhämtat sig?

Om så är fallet innebär det då också att spelaren har lika många poäng innan de blir brutna som de har i GE(grundegenskap)?
Dvs. om en spelare har 1 i styrka blir den då bruten av 1 skada?

Om det inte är så som jag beskrivit ovan så följer alltså att alla spelare och SLP har 6 poäng innan de blir brutna i samtliga GE samt att det inte görs något minus på tärningsslagen oavsett om skada finns?

Lyssnat på poddar där det spelats Hindenburg och År noll och hört att det råder förvirring kring detta även där, alla spelgrupper verkar göra lite olika.

/Olof
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4440
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hjälp att förstå skada på GE

Fri 26 Aug 2022, 12:59

Alla färdighetsslag slås med lika många grundtärningar som färdighetens 'Nuvarande' värde i dess grundegenskap plus ev. färdighets- och pryltärningar. Så om du har tre i Styrka så slår man tre grundtärningar när man slår för STY-baserade färdigheter. Om man sedan tar en trauma i Styrka så man har en nuvarande Styrka på två, så slår man två grundtärningar.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Olof
Topic Author
Posts: 2
Joined: Fri 26 Aug 2022, 12:32

Re: Hjälp att förstå skada på GE

Fri 26 Aug 2022, 13:15

Tack så mycket för svar!
Tycker att det låter som det mest logiska men reagerade på att spelare med lågt värde i en grundegenskap har så otroligt lätt att bli bruten i denna.
För visst är det så att man blir bruten om man får lika
mycket trauma som man har i GE?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4440
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hjälp att förstå skada på GE

Fri 26 Aug 2022, 13:17

Jo, om en grundegenskap når noll så är man bruten. Mutant är en farlig värld.
edit: Det går ganska fort att läka skador också i spelet.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests