Nabakos
Topic Author
Posts: 10
Joined: Fri 27 May 2022, 09:37

FV/ERF/KP

Sat 02 Jul 2022, 20:39

Hej
Har läst reglerna och har 2 direkta frågor och 2 fråga/fundering.
1. När det kommer till färdighetsvärde så kan du starta max med 3 i en yrkesfärdighet. Men vad är maxvärdet du kan utveckla i en färdighet? Eller finns ingen övre gräns.
2. Kraftpoäng och magi. Effektgrad = antal kraftpoäng (sedan kan detta modifieras med ingridienser etc). Finns ett tak på antal kraftpoäng dvs effektgrad RP kan lägga?

3. När man samlar kraftpoäng hittar jag ingen beskrivning på när du blir av med dem (kan ha missat). Är det bara när de anv? Kan du hamstra KP hur länge som helst? Hur har ni löst detta?
4. När jag tittar på erfarenhetspoäng kostar färdigheter 5xFV och talanger 3xnivå. Detta gör att färdigheter kostar enormt i jämförelse. Hur har GM med lång erfarenhet upplevt denna skillnad? Köper spelare mest talanger? Är det för obalanserat? Eller är att höja färdigheter så mycket bättre? Om det varit felbalanserat, hur har ni löst det?

/Nabakos
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: FV/ERF/KP

Sat 02 Jul 2022, 21:05

1. När det kommer till färdighetsvärde så kan du starta max med 3 i en yrkesfärdighet. Men vad är maxvärdet du kan utveckla i en färdighet? Eller finns ingen övre gräns.
FV 5 är max man kan ha i en färdighet (s.30)
2. Kraftpoäng och magi. Effektgrad = antal kraftpoäng (sedan kan detta modifieras med ingridienser etc). Finns ett tak på antal kraftpoäng dvs effektgrad RP kan lägga?
Nej, inte annat än att an karaktär kan ha max 10 Kraftpoäng, så rent tekniskt så kan man lägga en Effektgrad 12 besvärjelse om man som halvalv använder 10 KP och även en ingrediens. 11 utav dessa (alla som kommer ifrån Kraftpoäng) kan ju sedan övertändas och öka den slutliga Effektgraden ännu mer.
3. När man samlar kraftpoäng hittar jag ingen beskrivning på när du blir av med dem (kan ha missat). Är det bara när de anv? Kan du hamstra KP hur länge som helst? Hur har ni löst detta?
Du blir bara av med Kraftpoäng när man använder dom, men som sagt man kan bara ha 10 (s.44).
4. När jag tittar på erfarenhetspoäng kostar färdigheter 5xFV och talanger 3xnivå. Detta gör att färdigheter kostar enormt i jämförelse. Hur har GM med lång erfarenhet upplevt denna skillnad? Köper spelare mest talanger? Är det för obalanserat? Eller är att höja färdigheter så mycket bättre? Om det varit felbalanserat, hur har ni löst det?
FV kostar väldigt mycket. En lösning som jag har sett är att man måste ha FV3 i den färdighet som talangen kan kopplas till för att få öka talangen till nivå 2 och FV5 för att få öka till nivå 3. Vilken färdighet som skulle kunna kopplas till vilken talang är ofta ganska logiskt, t.ex. talangen Packråtta kräver FV3/5 för att ökas till nivå 2/3. Ett tillägg är även att kräva att man har FV1 i "kopplad" färdighet för att få ta färdigheten.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Nabakos
Topic Author
Posts: 10
Joined: Fri 27 May 2022, 09:37

Re: FV/ERF/KP

Sat 02 Jul 2022, 21:31

1. När det kommer till färdighetsvärde så kan du starta max med 3 i en yrkesfärdighet. Men vad är maxvärdet du kan utveckla i en färdighet? Eller finns ingen övre gräns.
FV 5 är max man kan ha i en färdighet (s.30)
Pinsamt missat det.

2. Kraftpoäng och magi. Effektgrad = antal kraftpoäng (sedan kan detta modifieras med ingridienser etc). Finns ett tak på antal kraftpoäng dvs effektgrad RP kan lägga?
Nej, inte annat än att an karaktär kan ha max 10 Kraftpoäng, så rent tekniskt så kan man lägga en Effektgrad 12 besvärjelse om man som halvalv använder 10 KP och även en ingrediens. 11 utav dessa (alla som kommer ifrån Kraftpoäng) kan ju sedan övertändas och öka den slutliga Effektgraden ännu mer.

Vet att 10 är max. Tänkte om en magiker kan lägga 10 i effektgrad. Och att när spelarna lär sig systemet kan hamstra KP för att gör ex med magi nukes vid viktiga lägen exempelvis. Men kanske låg chans.

3. När man samlar kraftpoäng hittar jag ingen beskrivning på när du blir av med dem (kan ha missat). Är det bara när de anv? Kan du hamstra KP hur länge som helst? Hur har ni löst detta?
Du blir bara av med Kraftpoäng när man använder dom, men som sagt man kan bara ha 10 (s.44).
4. När jag tittar på erfarenhetspoäng kostar färdigheter 5xFV och talanger 3xnivå. Detta gör att färdigheter kostar enormt i jämförelse. Hur har GM med lång erfarenhet upplevt denna skillnad? Köper spelare mest talanger? Är det för obalanserat? Eller är att höja färdigheter så mycket bättre? Om det varit felbalanserat, hur har ni löst det?
FV kostar väldigt mycket. En lösning som jag har sett är att man måste ha FV3 i den färdighet som talangen kan kopplas till för att få öka talangen till nivå 2 och FV5 för att få öka till nivå 3. Vilken färdighet som skulle kunna kopplas till vilken talang är ofta ganska logiskt, t.ex. talangen Packråtta kräver FV3/5 för att ökas till nivå 2/3. Ett tillägg är även att kräva att man har FV1 i "kopplad" färdighet för att få ta färdigheten.
Ah smarta ideér. Jag själv ser ju färdigheter som rätt bra och mer konsekventa. Men kostnadsskillnad ganska stor.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: FV/ERF/KP

Fri 08 Jul 2022, 01:06

Effektgrad med 11-12 innebär en nästan 90% risk att lyckas rulla ett magiskt missöde. Det lär avskräcka de flesta spelare från att göra det till en vana! :D
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: FV/ERF/KP

Fri 08 Jul 2022, 11:38

Det finns ju möjlighet att skapa ett föremål som innehåller krafpoäng och för över dem till magikern. Öh.. nått sånt i alla fall. Så man borde kunna kasta med 22 KP då väl? Jag har inte boken här så kan inte kolla magiker just nu.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests